Primit pentru publicare: 22 nov.2015
Autor: Remus FOLTOŞ
Publicat: 27 nov.2015
Interviu consemnat de Remus Foltoş,
14 noiembrie 2015
Notă: Interviul face parte din volumul de critică literară (în pregătire) al lui Remus Foltoş: Ionuţ Caragea – oficiantul spontaneităţii
Ionuţ Caragea: Sportul de echipă te ajută să te integrezi într-un colectiv, să comunici mai bine cu cei din jur, să îţi dezvolţi spiritul de sacrificiu, să împarţi bucuria victoriei, dar şi tristeţea unei înfrângeri. În rugbi, de exemplu, trebuie să iei de multe ori decizii în fracţiuni de secundă: să oferi o pasă, să faci o fentă, să loveşti mingea cu piciorul, să cauţi soluţia cea mai bună pentru a câştiga. Probabil că această gândire aproape reflexă diferenţiază un sportiv foarte talentat de unul ordinar. Dar chiar şi atunci când nu iei decizia cea mai bună, contează motivaţia şi dârzenia cu care lupţi pentru a te apăra sau pentru a ajunge în terenul de ţintă advers. Revenind la întrebarea dumneavoastră, sportul te poate face mai inteligent în contextul obţinerii performanţei sportive, pe când înţelepciunea are legătură cu alte aspecte ale vieţii, în care miza existenţei este cu mult mai importantă decât cea a unui simplu joc sportiv.
I.C.: Pentru mine rugbiul a fost o luptă crâncenă, reflectând în bună măsură faptul că şi viaţa este o luptă. Câştigă cine este mai bine pregătit fizic şi tactic, mai tehnic, mai talentat. Din păcate, satisfacţiile din sportul de performanţă depind foarte mult şi de câştigurile financiare. Rugbiul este unul dintre cele frumoase sporturi din lume, dar şi unul dintre cele mai dure. Dacă eşti accidentat şi dacă lipseşte suportul financiar, plăcerea de a practica acest sport nu mai este aceeaşi. Este adevărat ca jocul de rugbi m-a făcut fericit şi mi-a adus multe lucruri bune în viaţă, dar liniştea a venit, în cazul meu, din relaţia cu persoanele apropiate sau din relaţia de comuniune cu natura.
Într-una din poeziile mele care se intitulează Voyage, Voyage, povestesc despre călătoriile mele împreună cu echipa de rugbi prin ţinuturile provinciei Québec, amintindu-mi, prin comparaţie, de locurile speciale din România, de obiceiurile şi tradiţiile care îmi lipseau atât de mult. De multe ori începeam să scriu în autocar, privind pe fereastră papura care se unduia valuri-valuri, porumbul cu pletele cărunte, imaginându-mi că sunt, cumva, acasă. Oriunde mergeam, o parte din mine era mereu conectată la patria mea natală. Am plecat la mii de kilometri pentru o viaţă mai bună din punct de vedere financiar, dar după ce am ajuns să trăiesc în străinătate mi-am dat seama că sunt mult mai importante legăturile mele spirituale cu România.
Momentul când am devenit poet nu cred că se rezumă la o singură poezie. Am început să devin poet în adolescenţă, când scriam poezii de dragoste fetelor pe care le admiram, dar metamorfoza mea poetică s-a amplificat în jurul vârstei de treizeci de ani, atunci când m-am aflat în cea mai grea cumpănă. Ca o completare, pot spune că suntem poeţi atunci când suntem inspiraţi, dar de multe ori nu ştim ce să facem cu această inspiraţie şi o lăsăm să treacă, risipindu-se ca un fum. Când nu o lăsăm să treacă şi fluxul ei ne prinde cu creionul sau cu pixul în mână, realizăm că suntem capabili să scriem ca şi cum lucrul acesta l-am făcut dintotdeauna. Dar ne poate prinde şi cu telefonul mobil în mână, iar singura soluţie este să apăsăm butonul de înregistrare vocală sau să scriem mesaje pe care să le expediem către noi înşine, ca nu cumva să le pierdem… Sau putem scrie şi cu mâinile pe tastatură, când dialogul cu o persoană de la distanţă devine pur şi simplu poezie. Oricum, inspiraţia este ceva ce vine de nu ştiu unde şi ne manevrează nu ştiu cum, rezultatul final fiind un nu ştiu ce extrem de fascinant. Cred, totuşi, că inspiraţia este atrasă şi de tragismul unor sentimente, de mari neîmpliniri, cel puţin la mine aşa a funcţionat în majoritatea cazurilor. Practic, inspiraţia încearcă să umple un vid interior, omul primind un fel de ajutor din partea universului din care face parte.
Poeziei mele nu-i pot reproşa nimic, ea este ce trebuia să fie, numai că lucrul acesta l-am înţeles pe etape. Fie că o scriu, fie că o citesc, poezia este o parte din mine, este viaţa mea, este conexiunea mea cu universul. În momentul de faţă nu-i nici capriciu, nici lucru indispensabil, este o stare perfect naturală, o simbioză perfectă, un extrasimţ cu care m-am obişnuit să privesc în mine însumi, dar cu care analizez şi lumea din care fac parte.
Am răspuns indirect, la întrebarea precedentă. Dacă mi s-ar lua viaţa, cu ce aş rămâne? Sunt poet prin toate lucrurile pe care le fac, pe care le trăiesc. Nu am încercat niciodată să separ viaţa de poezie, chiar dacă uneori am fost mai ludic sau mai misterios în poezia mea. Cred că singurele lucruri care mi-ar putea lua dragostea pentru poezie sunt pierderea memoriei şi pierderea minţii.
E ca şi cum mi-aţi cere să explic Nirvana sau Revelaţia cuiva care, probabil, nu le-a trăit. Reţeta vine din felul în care priveşti poezia şi felul în care i te dedici. Dacă te sacrifici prin poezie oamenilor, plutindul vine de la sine, este ca o adiere divină care te ţine pe curentul ei cald, iar tu nu trebuie decât să stai cu aripile larg deschise, cu alte cuvinte, să scrii…
Cele mai multe dintre poeziile mele au fost scrise sub influenţa unei inspiraţii direcţionate spre mine, dar recunosc că au fost şi cazuri când am provocat/chemat inspiraţia prin situarea gândurilor într-o zonă de maximă emotivitate, undeva prin lumea amintirilor.
Oare Eminescu ce prefera? Visul morţii eterne sau viaţa lumii întregi? Totuşi, parafrazându-l pe Descartes, prefer să gândesc, deci să exist. Oriunde aş fi, în lumea aceasta, în lumea visului sau într-o altă dimensiune.
Sincer, cel mai mult iubesc propria mea poezie. Asta datorită faptului că poezia mea reprezintă o întoarcere în timp, un recurs la memorie. Aşa simt eu că trăiesc fără să moară ceva din mine. După aceea, poeţii mei favoriţi sunt Eminescu şi Daniel Corbu. Şi ar mai fi câteva sute de poeţi cu care rezonez mai mult sau mai puţin. Aş plusa pentru Whitman, Tagore, Neruda, Ungaretti, Quasimodo, Elytis, Nichita, Maiakovski, Hugo, Sandburg, Baudelaire, Trakl, Bacovia, Vallejo, Heym, Blaga, Perse, Nelligan, Sorescu, Kavafis, Rilke, Grande, Lorca, Minulescu, Octavio Paz, Blandiana etc. Interesant este faptul că prin citirea şi recitirea operelor poeţilor pe care îi preţuiesc, tot mai mult mi se întăreşte încrederea în propria mea poezie. Mă refer la rezonanţa mea cu felul în care fiecare poet a perceput poezia. Mă refer la fondul ideatic, la sentimente, la imaginile sugerate. Citind poeziile acestor poeţi, simt că fac parte dintr-o familie mare şi frumoasă.
Tot ce am scris este aşa cum trebuia să fie scris. Poate că uneori nu am convertit gândurile şi imaginile inspiraţiei în cele mai bune cuvinte. Mai târziu, odată cu îmbogăţirea vocabularului, am revenit asupra unor poeme, încercând să mă apropii cât mai bine cu putinţă de gândurile şi imaginile originale. Au fost şi câteva poeme renegate, scrise în perioade de revoltă sau rătăcire. Ele au însemnat o etapă, o trecere către limpezirea conştiinţei. Am scris şi alte genuri de poezie, de exemplu pamfletul, folosindu-mi cunoştinţele lingvistice mai mult decât inspiraţia. Totuşi, în majoritatea cazurilor, scrisul nu a ţinut de „a vrea”, ci de „a fi inspirat”.
Paradoxul poeziei mele a fost faptul că am devenit poet în Canada şi, astfel, m-am raportat/racordat în multe poeme la cosmopolita societate nord-americană. Acesta a fost un mare avantaj pentru poezia mea, să trec dincolo de graniţele patriei mele şi să-mi lărgesc orizontul. Însă primii 28 de ani petrecuţi în România şi-au pus mult mai adânc amprenta asupra fiorului meu liric. Pe lângă aceste două mari influenţe, a existat şi cea a internetului, care practic mi-a permis să mă nasc pe Google şi să devin un autor de Cyber-poetry. Cel mai bine mă simt acolo unde sentimentele şi poezia se exprimă prin cuvinte în limba română, dar pentru a mă simţi cu adevărat acasă mai trebuie să fie lângă mine şi cineva care să mă înţeleagă. De aceea am spus, în 2012, că Patria la care mă întorc este femeia pe care o iubesc.
Recunosc că multe poezii le-am scris ascultând muzică. Genurile muzicale diferă, în funcţie de starea în care mă găseam. Dar vocea care m-a făcut cel mai mult să vibrez a fost cea a cântăreţei Lisa Gerrard (formaţia Dead Can Dance). Şi nu cred că este o coincidenţă faptul că Lisa Gerrard este născută pe 12 aprilie, la fel ca şi mine. Fascinant, nu?
De cele mai multe ori inspiraţia generează valenţele semantice. Dar au fost şi cazuri când am creat valenţe suplimentare, astfel încât cititorii să aibă de unde alege, înspre folosul lor. Am făcut acest lucru mai ales atunci când am scris aforisme, deoarece aforismul presupune o abordare mai atentă şi mai detaliată a unui adevăr teoretic. Ştiţi cum este? Când priveşti un obiect din mai multe unghiuri, poţi descoperi că acesta prezintă mai multe însuşiri. La fel se poate proceda şi cu un cuvânt sau cu mai multe cuvinte la un loc.
Fondul emoţional stă la baza actului creator, iar fondul ideatic vine ca o completare. Este adevărat că ele oscilează şi atunci când scriu, şi atunci când mă întorc retrospectiv asupra textelor. Este normal ca emoţia iniţială să se estompeze odată cu trecerea timpului însă pot apărea surprize frumoase la reanalizarea fondului ideatic. Pot descoperi noi sensuri şi valenţe pe care nu le observasem la început din pricina intensităţii emoţionale.
Nu regret nimic şi nu privesc poezia ca pe o afacere în care am investit timp şi energie. Mai degrabă ca pe o „dragoste” în care am investit sentimente, dar nu cu scopul de e primi ceva în schimb (poate că au existat unele momente de disperare când voiam şi eu ceva pentru mine, dar acestea treceau, inspiraţia îndepărtându-mă de dorinţele de moment). Este adevărat şi că la începutul carierei mele de poet mi-am dorit să ajung cel mai mare poet în viaţă, dar şi la această dorinţă am renunţat mai târziu, când am înţeles că nu există un poet mai mare ca altul. Aceste clasificări artificiale nu aveau nicio relevanţă în comparaţie cu ceea ce simţeam că mă făcea cu adevărat fericit. Fiinţa iubită m-a descoperit citindu-mi cărţile. Iubirea m-a împlinit ca poet. Ce poate fi mai frumos?
Nici chiar acum orgoliul nu m-a părăsit definitiv, aş fi ipocrit dacă nu aş recunoaşte. Cred că fără orgoliu nici nu poţi să devii poet însă, în faţa universului şi a fatalităţii, nu-ţi rămâne decât să te prosternezi. Şi mai este şi durerea care, de fiecare dată, încearcă să contrabalanseze orgoliul. Poate că durerea este un semn, un ajutor divin, cine ştie? Oricum, orgoliul a fost pentru mine elanul acela care m-a ajutat să mă desprind de mediocritate, motivându-mă în plus atunci când nu exista nimeni altcineva în jurul meu care să mă încurajeze să merg pe drumul ales. Când jucam rugbi, în tinereţe, era mult mai uşor. Tata îmi spunea că adversarul are tot două mâini şi două picioare, că nu e cu nimic superior, că am toate calităţile pentru a fi un învingător. Dar când am rămas singur printre străini, datele problemei s-au schimbat… Eu trebuia să fiu acela care să se automotiveze. Până la urmă am reuşit, şi în sport, şi în literatură, şi în viaţă, chiar dacă, uneori, aş fi putut să fiu mai umil. Grea lecţie, umilinţa asta…
Cred că am avut o perioadă când am lăsat „nebunia” să declanşeze efecte în rândul cititorilor, mai ales în perioada în care frecventam siturile virtuale de poezie. Însă această „nebunie” era moftul unui teribilist. Spre norocul meu, au fost câteva persoane care mi-au recomandat să „mă maturizez”, să mă autocenzurez. Aveam şi vârsta potrivită pentru această transformare. Probabil că această „stilizare” şi-a pus amprenta şi asupra extazului, care pare a fi uşor temperat în unele poeme. Este adevărat şi faptul că există poeme în care evoc extazul, apelând la amintirile cele mai frumoase, sau în care îl invoc, apelând la ajutorul muzei aflate la distanţa unei conversaţii virtuale. Dar există şi poeme în care veneraţia în versuri pentru femeia iubită este rezultatul extazului imediat premergător, scrisul fiind chiar o inerţie a extazului însuşi.
Cred că am dat deja răspunsul într-un aforism: „Sunt nebun, poate că ăsta este preţul plătit genialităţii. Dar ce poate fi mai sublim decât să fii conştient de propria nebunie?”
Chiar şi după grele despărţiri, am încercat să idealizez dragostea, să înfrumuseţez realitatea. În primul rând pentru mine, ca susţinere pentru catharsis, apoi pentru ceilalţi, ca încurajare, astfel încât fiecare să caute/încerce să se ridice la un nivel superior. Da, am preferat să văd partea cea mai frumoasă din oameni. Am vrut să contagiez lumea ca Tagore…
Cred că am răspuns mai sus, când am vorbit de autocenzură şi perfecţionare. Acestea îţi dezvoltă şi siguranţa. Simţi că te afli pe un bun făgaş. Devii mai echilibrat, mai matur în sentimente şi în gândire. Spre norocul meu, am avut doi prieteni buni, mult mai în vârstă, care mi-au dat sfaturi utile în perioada de debut a poeziei mele: Adrian Erbiceanu şi George Filip. Pe lângă aceşti doi prieteni, am avut şi un magistru de sus. El m-a învăţat cum să-mi duc crucea mai departe. În inima mea renaşte un Christ cu plete cărunte…
Fiindcă faceţi referire la crezul meu poetic, voi spune că poezia reprezintă pentru mine o trecere de pietoni între viaţă şi moarte. Semaforul e stricat (până la Dumnezeu ne mănâncă sfinţii…), iar pe stradă ne paşte încontinuu pericolul. Nu recomand poezia decât acelora care sunt dispuşi să se sacrifice în numele ei. Eu privesc poezia ca pe un act nobil, ca pe o religie. Evident, literatura nu se rezumă doar la poezie. În proză şi în alte genuri literare trebuie să fii salahor, să te documentezi, lectura suplimentară fiind indispensabilă. Dar atât în poezie, cât şi în celelalte genuri, mesajul pe care îl transmiţi trebuie să fie cu adevărat important.
Nu ştiu cum ar suna la alţii, dar la mine sună aşa:
Un înţelept
Cruce la piept
N-am cum să scap
Cruce la cap
Zilele numeri
Cruce pe umeri
Mă laşi la vatră
Cruce de piatră
Primesc însemn
Cruce de lemn
Ultim suspin
Cruce mă-nchin
Din miez de nuc
Crucea mi-o duc
Spre creator
Pe cruce mor
Da, evit cuvintele vulgare şi preţiozităţile. Şi cred că mai evit şi cuvintele care nu par a transmite un fior liric. Nu ştiu de ce, poate că fonetica unor cuvinte se apropie mai bine de trăirile mele interioare, de muzica sufletului meu.
Ar trebui să privim şi tristeţea generală a vieţii tot ca pe o fericire. Fericirea că existăm şi simţim tot ce ne-a fost dat să simţim. În actul creator, fericirea e însăşi capacitatea de a crea. În actul lecturii, capacitatea de a te bucura de tot ceea ce a fost creat înspre folosul tău.
Când scriu mă gândesc în primul rând la mesaj, şi numai după aceea la estetică. Mesajul e primordial. El însuşi, chiar şi fără artificii, este estetic într-un haos al existenţei. Este estetic prin puterea de a ieşi în evidenţă.
Îmi place să fiu ordonat în tot ceea ce fac, este o calitate specifică nativilor din zodia berbecului.
Este un mod de a fi, nu a fost niciodată ceva programat. În exilul creator, singur între patru pereţi, nu poţi fi decât sincer în comunicarea cu sinele. Fiind sincer cu tine însuţi, ajungi să fii sincer şi cu ceilalţi. Poezia s-a mulat pe acest mod de a fi cât se poate de natural.
Poetul este un donator universal de cuvinte. Sau un donator de sânge la spitalul cuvintelor, după cum spunea Blaga. Aspiraţia către libertatea spiritului şi umanismul nu trebuie să fie mărci uşor recognoscibile doar ale poeziei mele, ci şi ale celorlalţi poeţi. Este un îndemn pe care îl fac aşa cum şi Whitman îl făcea cu peste un secol în urmă poeţilor care vor veni.
Bucuraţi-vă de viaţă, aţi primit cel mai frumos dar de la Marele Creator.
Aşa dar, vă ofer!
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania