Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

Metafora din sculptură  face să vorbească lemnul

De o perioadă de timp vine la ședințele cenaclului Ligii Scriitorilor din Cluj un iubitor de cultură care fotografiază cu sârg activitățile noastre în cadrul ședințelor.Aceste fotografi le primesc pe e-mai și unele din ele le folosește, ca adaos, la textele pe care le publică ofițerul de presă al Ligii Scriitorilor..

  • Însă o mare surpriză am avut la ședința din data de joi 26 octombrie a.c. când acest coleg de ședințe, pe numele său Simion Legian, îmi înmânează un album cu imagini a unor sculpturi în lemn executate de dânsul.Albumul se întitulează “Dialectica lemnului –Simion Legian“  apărut la Editura Vertical, cu un studiu introductiv de Ovidiu Pecican.
  • Albumul l-am primit cu autograful olograf al sculptorului: “Cu multă considerație pentru domnul Al.Florin Țene din partea autorului.Cluj-Napoca, 26.10.2023 ss Simion Legian.
  • Încă din titlu sculptorul ne atenționează că lucrările lui sunt un  proces de gândire care rezidă în analiza și discutarea argumentelor contradictorii, în scopul descoperirii adevărului; aceasta este o  arta de a ajunge la adevăr prin dialog.
  • Albumul cuprinde 49 de reproduceri după mini-sculpturilor în lemn, deschizându-se cu un mottou de  Iulian Dămăcuș: “nerăbdător un fluier/ în contapunct.
  • “Ochi” lucrarea în lemn de paltin realizată în 1979, cu care se deschide albumul ne introduce privirea în interiorul creației sculptorului, iar pupila cu cele patru cercuri  ne duce cu gândul la semnificația cifrei 4 care face parte din grupul numerelor primare ,de la 1 la 9. El reprezintă planeta Uranus, precum și cele patru anotimpuri ale anului, punctele cardinale și cele patru Elemente. Cifra 4 este un număr al existenţei, este un număr care conectează mintea şi trupul şi le aduce în armonie împreună. El simbolizează siguranţa şi securitatea casei, nevoia de stabilitate a familiei şi încrederea în valori şi principii puternice. Încă din vremuri străvechi, cifra 4 a fost asociată cu misterul vieţii şi cu ideea de continuitate. Nu degeaba există 4 anotimpuri, 4 puncte cardinale, 4 elemente ale naturii. Toate acestea sunt deopotrivă cele mai importante caracteristici ale acestei cifre. Numărul 4 poate fi un semn că îngerii tăi păzitori te iubesc, îţi oferă protecţie, dragoste, suport şi tot ce ai nevoie pentru a-ţi atinge obiectivele. Atunci când gândeşti pozitiv, eşti o fire deschisă şi te adaptezi cu uşurinţă situaţiilor noi, Universul te răsplăteşte cu moment inedite, pe care nu le poţi uita vreodată.
  • Această sculptură ne îndeamnă să intrăm cu privirea în interiorul Albumului, să înțelegem și să descifrăm semnificația filosofică și esența lemnului modelat după ideile talentatului sculptor.
  • Cele două lucrări “Perpetuum mobile, realizate în 1979, în lemn de paltin “, una cu roata fixată sus între două coloane și cealaltă cu roata amplasată jos, semnifică inifinitatea distanței dintre cele două poziții. În accepția modernă, un perpetuum mobile este un dispozitiv ipotetic care poate funcționa un timp indefinit fără a fi alimentat de la o sursă de energie externă. Un asemenea motor este imposibil de realizat, întrucât el ar încălca principiile termodinamicii. Autorul lucrării ne invită să privim cele două lucrări și privind succesiv imaginile se realizează, întradevăr un perpetuum mobile, precum imiaginile mișcătoare pe un clișeu de film proiectat.
  • Lucrarea “ Maci“, realizată în anul 1988 din lemn de nuc, măslin, paltin și păducel, reproduce cupele florilor de mac, precum ulcelele din lut de Horez, amplasate pe un trunchi masiv. Cupele cu deschiderea spre cer sunt avide de lumină și culoare.     Florile de mac simbolizeaza gingasie, dragoste, puritate, frumusețe. Florile de culoare rosie inseamna pasiune, scânteie, sânge și de asemenea este considerata culoarea dragostei. Culoare activa si temperamentala, ea simbolizeaza cele mai adanci și împlinite sentimente de dragoste și respect, dorință și vitalitate.
    Macul mai poate semnifica și gingasie, fiind floarea dragostei pasionale, asociată cu ardoarea. In cazul unei relații aflate la început, primirea unei flori de mac poate însemna dorința de a avansa.
    Ideea de a folosi mac rosu ca simbol de memorie aparține Moinei Michael, profesor  in cadrul Universitatii din Georgia, SUA. Impresionata de munca lui McCrae  în noiembrie 1918, ea a scris propriul poem „Vom păstra credința”, unde  a jurat pentru  întotdeauna să poarte mac roșu, în memoria celor căzuți în Primul război mondial. După 1918 Мoina Michael se ocupa de sprijin financiar in sustinerea veteranilor de război. În scopul de a aduna fondurile necesare, Michael și-a propus să vândă mac confectionat artificial  din mătase.
  • Pentru prima data simbolul a fost folosit de Americanii legionari  in  memoria soldaților americani căzuți în timpul Primului război mondial. Simbolul a capatat o distributie mai largă în țările Commonwealth — Marea Britanie și fostele colonii, precum și în America de Nord și Australia.
  • Sculptura intitulată “Amor “, realizată în anul 1991 în lemn de paltin, reprezintă stilizat până la esență o femeie și un bărbat îmbrățișați, până la sugestia metaforică a îmbrățișării.Lucrarea trasmite, întradevăr semnificația sentimentului de iubire și nu de amor-propriu care înseamnă  prețuire ,uneori exagerată, pentru propria persoană, sentiment al demnității provenit din conștiința propriei valori a cuiva.
    “Rivali “, lucrare realizată în 1991 din lemn de măslin, reprezintă două personae  având membrele inferioare pornite dintr-un singur corp unitar, dar despărțite în partea de sus, aflându-se în poziții amenințătoare. Lucrarea sugerează  concurență între două persoane care aspiră la același lucru, la aceeași situație.
  • O întreagă filozofie a timpului, și al scurgerii lui sunt cele două lucrări intitulate “Clepsidră “, aflate la pozițiile 46 și 47, din lemn de nuc, una cu rezervoarele la mijloc și cealală cu un rezervor sus și altul jos, sugerând scurgerea materiei nisipoase care măsoară scurgerea timpului. Aceste lucrări ne sugerează că timpul este unul dintre conceptele fundamentale ale fizicii și filosofiei. acesta fiind mersul înainte continuu și nedefinit al existenței și al evenimentelor care survin într-o succesiune după toate constatările ireversibile din trecut, prin prezent, spre viitor. 
  • Albumul se încheie cu lucrarea “Potir “ aflată la poziția 49, realizată în anul 2020 din lemn de nuc, reprezentând un cilindru sculptat în interior cu multe orificii patrate prin care aerul și lumina pătrund pentru a le sorbi, precum un cocktail zeul Bragi, zeul poeziei, din mitologia nordică.
  • Simion Legian este un talentat sculptor miniaturist, care face lemnul să vorbească și memoria copacului din care a luat bucățica de metaforă, să ne vorbească cu multă sinceritate.

Al.Florin Țene



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania