Primit de la autor: Mihai MIHĂESCU
Editor: Cosmina Marcela OLTEAN
“Mama ta nu trebuie să știe asta”
Autor proză: Mihai Mihăescu, regizor al filmului omonim
Ana, o tânără ce pare să aibă în jur de 30 de ani, face jogging pe aleile unui parc. Sună telefonul mobil. Ana încetinește, scoate telefonul și răspunde.
Ana devine confuză:
Ana este încă destul de confuză. Revine după o pauză.
Ana pare să se resemneze.
Ana rămâne încremenită, profund derutată. Câțiva sportivi trec pe lângă ea alergând. Tânăra încearcă să respire adânc pentru a-și reveni din șoc. Se așază pe o bancă din apropiere și privește spre câteva rațe de pe lac, care se zbenguie fără nicio grijă.
Ana intră în biroul ei de la serviciu, își lasă geanta pe un fotoliu, apoi iese grăbită. Ea urcă scările și deschide ușa către coridorul de la etaj. Se oprește brusc, văzându-i, în celălalt capăt, pe cei doi colegi ai ei, Cristi și Smaranda, sărutându-se pătimaș. Surprinsă, Ana încearcă să se calmeze… Deschide ușa din stânga sa și intră în toaletă. Aici ea se sprijină de peretele cu faianță, stand așa mai multe clipe, îngândurată. Apare Smaranda, oarecum incomodată, după ce a fost văzută de colega ei, sărutându-se cu Cristi. Smaranda își aranjează părul, își strânge colanul bluzei, surâzând cu o vinovăție afisată.
Ana îi răspunde cu o doză de nedumerire, dar și cu ironie:
Din coridor se aude vocea lui Cristi:
Smaranda o privește încercând să găsească o soluție. Expresia feței arată că i-a venit o idee.
Se aude din nou vocea lui Cristi din coridor:
Smaranda își întoarce privirea spre ea, confuză:
Smaranda face un pas înapoi, spunându-i:
Smaranda rămâne câteva clipe locului. Este vădit surprinsă… Pleacă fără să spună nimic.
Forfotă pe holurile instituției. Angajați aflați în treabă, dute-vino, dintr-un birou în altul, cu hârtii, mape în mâini… Printre ei, Cristi și Laura. Aceasta îl salută, zâmbindu-i. El îi întinde o hârțoagă:
Laura ia hârțoaga zâmbindu-i în continuare, deschide o ușă și coboară pe scări. Cristi se intersectează pe coridor cu Smaranda, care îl întreabă:
Smaranda se apropie și mai mult de el, spunându-i:
Pe fața lui Cristi apare o grimasă, ce exprimă nedumerire.
Cristi încearcă să iasă cumva din încurcătură reluând aceeași frază:
Acesta se depărtează pe coridor fără să-i dea vreo explicație. Smaranda se uită confuză în urma lui, apoi se duce supărată în direcția opusă.
La parter, la câțiva metri de ușa directoarei, Laura se întreține cu colega sa, Maria. Deși gesticulează energic, fetele se străduiesc să vorbească încet, ca să nu fie auzite de colegii lor din birouri. Maria o pune la curent pe Laura cu ultimele noutăți din istituție.
În biroul său, Smaranda răsfoiește pe masa de lângă geam mai multe hârtii. Le aranjează pe categorii, apoi își notează ceva în laptop. Apare Laura, oarecum agitată.
Smaranda reacționează brusc:
Laura se mișcă prin cameră negăsindu-și locul.
Smaranda pare să conștientizeze, că ceea ce se poate întâmpla o poate afecta inclusiv pe ea.
Laura se oprește la un moment dat, sprijinindu-se de masa de lângă perete:
Smaranda o privește mirată:
Laura reacționează puțin speriată:
Smaranda îi răspunde nedumerită:
Smaranda continuă ceva mai îndârjită:
Laura încearcă să fie prietenoasă:
Smaranda pare să înțeleagă adevăratele intenții ale Laurei:
Laura reacționează oarecum nefiresc:
Smaranda îi răspunde reproșându-i:
Laura încearcă s-o liniștească:
Laura rămâne nedumerită după această intervenție a Smarandei:
Smaranda îi spune cu fermitate:
Laura este surprinsă de această nouă atitudine a Smarandei:
Își ia hârtiile și pleacă, dar când ajunge la ușă se întoarce zicând:
Laura se întoarce confuză:
Smaranda îi spune cu ton înțepat:
Smaranda o anunță, desfăcând mâinile, cu o aparentă indiferență.
Deși confuză, Laura nu-și poate opri zâmbetul de pe față, apoi iese oarecum liniștită din birou… Smaranda surâde cinic în urma ei, după care continuă, enervată, să bată la tastatură.
Pe malul unui lac dintr-un cartier al orașului. Ana, așezată pe iarbă, sub crengile pletoase ale unei sălcii, privește absentă la pâlcul de rațe de pe apă. De o parte și de alta a lacului se văd, printre copaci, clădirile orașului. Sună telefonul. Ana caută în buzunarul lateral al gentuței, scoate celularul și răspunde.
Un taxi așteaptă la poarta unui spital. În câteva clipe, din curtea spitalului ies Ana și Smaranda, care cară un pachet lung. Este piciorul amputat al mamei Anei, înfășurat în tifon și învelit în folie de celofan. În partea de sus se vede o pată de sânge… Îl duc către taxiul din apropiere. Taxistul le ajută să pună „pachetul” în portbagaj.
Cele două colege, Smaranda și Ana, tocmai au terminat de săpat o groapă în grădină, cât să încapă piciorul amputat al mamei Anei. Smaranda ia piciorul, care se află la câțiva metri, și îl pune în groapă, apoi ambele îl astupă cu țărână. După ce aruncă frunze și câteva crengi peste „mormânt”, Ana respiră adânc, apoi se întoarce către Smaranda și o întreabvă:
Lângă scările de la intrarea din spate a instituției, Cristi, Laura și Maria, stau la o țigară, împreună cu câțiva colegi. Unii dintre ei au în mână pahare cu cafea sau suc.
Laura se întoarce cu spatele spre el, amintindu-i astfel, că l-a pus în buzunarul ei de la blugi. Cristi îl ia de acolo și scoate o țigară. În acest timp, Maria se plânge în legătură cu legea antifumat.
George îi răspunde sigur pe el:
Maria schimbă bruc subiectul dscuției:
După ce le-a ascultat glumele, Cristi se întoarce către George, prefăcându-se serios:
George îi răspunde cu un surâs, ce vrea să arate că este sigur pe el:
Dintr-o data, colegii devin foarte atenți la ceea ce spune Laura:
Cristi îi întrerupe, observându-l pe un coleg, care se apropie:
Gabi îi salută și urcă în grabă scările, dar este oprit de gluma lui Cristi:
Gabi, rămas cu mâna pe mânerul ușii, îl privește curios. Înțelege că a fost o glumă. Face un gest spre Cristi, cu sensul de, ”stai liniștit, mă descurc eu”, după care deschide ușa, intrând, sigur pe el, în instituție.
În cabinetul directorului companiei s-au adunat toți angajații. Sunt așezați pe scaune și așteaptă să afle motivul pentru care au fost convocați. Directorul este o doamnă, ce pare să aibă în jur de 40 de ani. Aceasta are în mâna dreaptă o mapă, iar în mâna stângă ține un cubuleț de carton, pe care îl lasă pe masă. Se așază pe scaunul din capul mesei, deschide mapa, apoi îi cuprinde pe toți cu privirea.
Angajații ascultă atenți discursul doamnei director, în așteptarea soluției, pe care aceasta, probabil, o are în vedere.
Maria, Laura și ceilalți colegi de la pauza de țigară se uită unii la alții, știind despre ce este vorba. Smaranda și Ana denotă și ele neliniște în așteptarea a ceea ce va urma. Ceilalți angajați sunt ceva mai degajați. Directoarea continuă, hotărâtă să pună în practică decizia luată. Arată spre cubulețul de carton, pe care îl pusese pe masa, la începutul ședinței.
În cabinetul directorului se face liniște. Angajații privesc unii la alții, de parcă ar încerca să identifice în colegii lor pe cei trei ghinioniști. Doamna Director continuă pe același ton hotărât.
Angajații se uită unul la altul, aprobând oarecum tacit gestul Directoarei. Aceasta se ridică de pe scaunul de la birou, ia cubulețul de carton, în care se află bilețelele pentru tragerea la sorți și îl zgâlțâie energic. Apoi deschide căpăcelul și își strecoară mâna înăuntru, de unde scoate unul din bilețele, pe care îl deschide și îl arată angajaților. Biletul este alb.
Este urmată de ceilalți, unul câte unul… Cei care nimeresc biletul curat sunt fericiți, însă trei dintre angajați au ghinion. Sunt chiar cele două tinere, Smaranda și Laura, care îl disputau mai devreme pe colegul lor Cristi, și Ana, cea care are probleme cu mama sa, căreia i-a fost amputat de curând un picior.
Când a văzut biletul pe care scrie, „„concediat prin restructurare”, Smaranda a reacționat nervos, aruncând bilețelul în fața directoarei, după care a ieșit din birou, trântind furioasă ușa. Ceva mai domol s-a comportat Laura. Aceasta s-a uitat secunde în șir la bilet, citind de mai multe ori ce scria acolo, parcă nevenindu-i să creadă, că chiar ea s-a nimerit să fie printre colegii ghinioniști.
Înainte de a se hotărî să tragă biletul din cutiuța de carton, Ana Ionescu a așteptat mai multe clipe, copleșită de frământări… După ce a deschis bilețelul, fața ei a rămas împietrită clipe în șir, încercând să-și stăpânească emoțiile, dar fără succes. Ochii i s-au umplut de lacrimi… S-a ridicat de pe scaun „resemnată” și a ieșit „liniștită” din birou. Colegul ei, Gabi, care trăsese un bilet norocos, stând pe un scaun alăturat, a ieșit după ea, înțelegând că în acest moment, Ana Ionescu are nevoie mai mult ca oricând de susținere.
La ieșirea din spate a instituției, Cristi stă la o țigară cu Laura. Tânăra este supărată rău, după tragerea biletului cu ghinion. Cristi o întreabă, încercând să-i arate compasiune.
În acest moment din instituție iese supărată Smaranda. Se oprește bruc, văzându-i pe cei doi tăifăsuind împreună, Laura ținând mâna pe umărul lui Cristi. Privirea Smarandei denotă nedumerire, confuzie și tristețe. Coboară pe scări și se îndepărtează cu pași grăbiți…
În seara aceleiași zile, o surprindem pe Ana Ionescu în dormitorul mamei sale. Ea stă alături de cea care i-a dat viață, rămasă acum fără un picior. Mama pare absentă… Însă în privirea ei se poate observa multă tristețe și lipsa speranței. Ana pune capul pe umerii ei, încercând să o încurajeze mângâind-o. O cuprinde cu căldură.
Ana este în camera ei. Caută pe net oferte de serviciu. Găsește ceva pe un site. Citește în gând: „Vrei să-ți împlinești visele? Apelează cu încredere la specialiștii noștri de Videochat!” Ana rămâne pe gânduri, încremenită în fața site-ului respectiv… Se ridică de pe scaun și se duce în fața oglinzii de la dulap. Își trece mâinile peste corp, apoi cu mâna stângă își prinde părul la ceafă, examinându-și îndelung fața… Sau poate sufletul?!
…
Comentariul autorului
Am simțit nevoia unui scurt comentariu pentru a-i ajuta pe cei care vor citi această povestire, să înțeleagă mai bine specificul unei scriituri cinematografice. Mă refer la cititorii care sunt fani ai literaturii artistice, scrisă cu mijloace literare, fără a fi orientată în mod obligatoriu către film.
Așadar, scriitura de față operează cu mijloace literare, fiind vorba, nu-i așa, de o formă de literatură artistică, însă stilul este unul direct, fără descrieri intermediare suplimentare, deoarece povestea în sine, evenimentele care se întâmplă în ea, cer, cel puțin din punctul meu de vedere, acest tip de abordare. Fiind vorba despre o scriitură după care s-a făcut un film, este evident, că mijloacele folosite pentru a transmite lectorului emoțiile, sentimentele, gândurile personajelor, sunt cele vizuale în primul rând, dar și cele auditive. Cu alte cuvinte, citind această povestire, senzația este, că mai curând vedem și auzim ce se întâmplă, chiar în momentul lecturii, fără însă să reușim să tragem concluzii pe parcurs, decât poate la finalul acesteia. Practic suntem implicați emoțional în succesiunea evenimentelor, dar nu avem timp pe parcurs să medităm asupra lor.
Filmul cu același titlu se află încă în circuitul festivalier internațional și a obținut până acum șase premii la diverse festivaluri din Europa Occidentală, dar și din India. A avut de asemenea selecții oficiale în Statele Unite ale Americii, Canada și Egipt.
Fiind foarte prins cu un alt film, de data aceasta de lungmetraj, nu am timp, cel puțin în această perioadă, să mă ocup de organizarea premierei acestui scurtmetraj. Dar o să mă gândesc la o altă soluție, ca filmul să poată fi văzut de către cei interesați, pe platforme online sau la posturi TV.
Prezint în continuare lista premiilor obținute de filmul „Mama ta nu trebuie să știe asta”/ Your Mother Doesn’t Have to Know This:
Foto – Mihai Mihăescu
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania