Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

POETUL SUB VREMI sau NICHITA, ÎNGER ȘI SOLDAT ÎNTRU POEZIE

 

 

 

Tanase GROSU

POETUL SUB VREMI
sau
NICHITA, ÎNGER ȘI SOLDAT ÎNTRU POEZIE

 

  •                                                                                                                                     In memoriam: Nichita Stănescu,
  •                                                                                                                     al doilea poet nepereche din literatura română
  •                                                                                                                                    Motto:
  •                                                                                                                                    „Dumnezeu se pare că era beat când 
  •                                                                                                                                    ne-a creat, iar când s-a trezit a izbucnit în râs.”
  •                                                                                                                                    Bernard le Bovier de Fontenelle (1657-1757)
  •                                    
  •                                                                                                                                    „Moartea șterge toate diferențele.”
  •                                                                                                                                    „Lasă morții să-i învețe pe cei vii.”
  •                                                                                                                                    „Moartea lasă în urma ei și o nouă spaimă.”
  •                                                                                                                                    „Condeiul este mai puternic decât sabia.”
  •                                                                                                                                    (Înțelepciune latină)
  •                                                                                                                                                                                                           
  • era o vreme
  • o vreme ca niciodată altă vreme
  • o utopie haină, fără cap și coadă
  • o sincopă, o coda de timp pierdut
  • o înfundare în hrubă sau cenotă
  • încet, perfid, pe negândite, cu metodă
  • un tăiș de lamă sau fierăstrău mental
  • ca-ntr-o șaradă
  • cuvintele au devenit „necuvinte
  • toți țineam partinic, vai, isonul
  • pe un singur ton, eminamente bont
  • apăram celula societății toți
  • încolonați-n neștire, prin arșiță și zloată
  • doar munca era stăpâna eforturilor noastre
  • un tunel ideologic parcă fără poartă
  • și-o salopetă universală până altădată
  • menghina restrictivă a factorului politic tentacular
  • demagogia bolovănoasă, bolnavă, heirupismul militant
  • mentalitatea de acceptare inconștientă a unor racile retrograde
  • culturi de colhoz, patriotism revanșard și iluzoriu…
  • mulțimi manevrate, defilări trucate, sentimente abandonate…
  • anni terribili… anni terribli… anni terribli…
  • „Vos nescitis quidquam ne cogitatis
  • quia expedit vorbis, ud unos muriatur
  • homo pro populo, et non gens pereat!” (Caiafa)
  • „Si tuit li dol e-l plor e-lh marrimen
  • E las dolores e-lh dan e-lh chaitivir
  • Que om anc auzis en est segle doren
  • Fossen ensems, sembleran tot lengier…” (Dante Alighieri)
  • „Deus custodiat te a vento Focarensis!” 
  • „Se tu non latri? Qual diavol ti tocca?” (Dante Alighieri)
  • „O vos omnes qui transistis per viam,
  • adtendite et videte si est dolor sicut dolor mens.”
  • „Infandum, regina, iubes renovare dolorem.”
  • „piu lune gia, quand’io feci ’l mal sonno
  • che dl future mi squarcio ’l velame.” (Dante Alighieri)
  • „… Come ’l mio corpo stea
  • nel mondo su, nulla scenza porto.” (Dante Alighieri)
  • și astăzi parcă-ți aud glasul tărăgănat,
  • poete, frăgezit de junețea-ți literară
  • dorind sincer și angajat un „roșu vertical!”
  • cum mijea de ziuă, roșul zării cucerea
  • ca o fregată bolta zilelor „revoluționare”
  • și tot roșu vedeam apusul, inundându-ne
  • cu optimism proletar sacerdotal
  • zi de zi viața părea precum jocul „foc și gheață
  • dar mai ades intens simțit „roșu și negrul”
  • ce era dincolo de lumea noastră strâmtă
  • ne părea ori Infernul, ori Xibalba,
  • „ținutul înspăimântător”, curat capitalist
  • și cum se spunea într-un cântec
  • „Fiți fericiți! S-a adus cașcaval!”
  • producție de necazuri cât’ntr-un cincinal
  • ce să facem cu aceste obsesii-bestii
  • ne ascundem după deget, uneori după curcubeu?
  • era o datorie patriotică, de onoare
  • să simțim frigul, să răbdăm foame
  • trecutu’ ne ajunge, mai câte-o dată
  • ți-aduci aminte, poete, zilele faste
  • când rânduri de prieteni te sărbătoreau regește?
  • iar scara ce se încumeta s-ajunge
  • la catul unde ți-ai adăpat sufletul
  • sub strălucirea de zeiță a Teodorei?
  • o devălmășie de roze înfoiate cu străluciri de-agate
  • au tot împânzit și-au îmbogățit either-ul în roșu de rubin
  • tu, poate, îți întâmpinai regește oaspeți
  • toți te-mbrățișau și-ți aduceau ofrande
  • iar tu, Marele Blond, gâfâind rosteai:
  • „Iată, Dora, ne-au adus ceva, avem carne!”
  • precum un prinț cu stea în frunte
  • îmblânzeai poezia, risipind miriardele ideilor!
  • iubirea trebuie îngrijită și menajată
  • „Como yo te amo…” (murmur printre stele)
  • noi te-am iubit, te încă iubim cu forța mării
  • de altfel, oamenii nu sunt simplu de iubit
  • și-ntr-un miez de vârstă, Nichita suferea amarnic
  • deși înconjurat de unii, sângera pe perne efemere
  • poezia-i sângera și ea, sub vipia gerului,
  • așa ca la adevărații poeți implicați
  • ziua s-a dus
  • anul s-a depărtat
  • secolul s-a gătat
  • e de ajuns că suntem uneori sortiți pe viață
  • cu destinul o subțire ață
  • mi-e sufletul ca un scherzo cumplit de pian și vioară
  • au fost doar gesturi, gesturi…
  • nihil, nihil, nihil fapte…
  • mă-ndurerează, poete, căci azi, după ce am eșuat,
  • unii, cum se spune, că au o „minte creață”:
  • „să concepem, zic ei, o „Istorie a comunismului”,
  • dar ai noștri copii doar asta învață?
  • astfel de autori unde erau atunci, anterevoluție,
  • ascunși vederii, campați în posturi calde?
  • ce au făcut din acest popor al nostru?
  • parcă nu ne mai ajunge prezentul,
  • fără să gândim, ne jucăm de-a războiul!
  •                         ***
  • parcă mi se răscolește-un vis:
  • Nichita, superb bărbat, pe mal la Ohrid
  • Scrutând, cu zâmbet tineresc, zările
  • ochii lui limpezi împrumută și definesc albastru
  • reflectându-se în adâncurile serene
  • înfiripând fantasme și visuri lacustre
  • cu gânduri-lebede lansându-le-n valuri
  • copleșit, poetul salută eterna frumusețe
  • săltând de pe frunte cununa de aur a laureaților
  • o șoaptă divină-i spune s-o depună ofrandă
  • valurilor zburdalnice, hlamidei lor în falduri…
  • rămâi, poete, un ctitor de poezie nouă,
  • frate și cirac al maestrului Orfeu!
  •                        ***
  • copacul Gică s-a înfipt din întâmplare,
  • sărmanul de el, într-un scuar pietruit,
  • un oțetar ce-și căuta ori împrumuta muguri
  • de la Natură în fiece primăvară, an de an,
  • se purta numai în verde, mirosind a toate cele,
  • în patio veșnic-n așteptare, trosnindu-și ramurile ca pe oase
  • căci avea obiceiul, ca-n fiece dimineață,
  • să dea binețe poetului, nașul ce l-a botezat cu stele
  • se-nclină sub zâmbetul suveran al stăpânului ad-hoc
  • după ce poetul a început să-ntârzie perpetuum la-ntâlnire
  • doar umbra-i se ivește și copacul Gică ruginește
  • o mai viețui oare? nici poetul nu mai vine…
  • tristețea-i în balansoar și scârțâie cumplit!
  •                        ***
  • în prezent, schimbăm o disperare
  • cu altă disperare: ne jucăm de-a războiul!
  • irităm vârcolacii Infernului
  • inventăm catastrofe, poate o iarnă eternă
  • nu ne mai ajungem nici nouă
  • nu mai încăpem în lumea asta cariată
  • de ce anulăm frumusețea, iar urâtul îl slăvim/slujim?
  • atractina, substanța iubirii, nu ne mai ajunge
  • natura-i obosită, îngrijorată de comete/asteroizi
  • sau poate o scurgere urieșească a materiei întunecate
  • se impune s-o luăm de la capăt? căci am pierdut firul
  • pănușa universului parcă s-a deșirat iremediabil
  • ne trebuie, se pare, un nou Big-Bang întemeietor
  • poate se regenerează și sufletele noastre
  • oriunde te vei afla sau te vei visa
  • universul apare ca o splendidă explozie în infinit
  • iar îmbrăcăm haine de carne și sânge mult schimbate
  • nu știm încotro vom merge… (?!) Ah, paradoxal Fermi!
  • suntem ca ramurile vagante ce-s duse de râu la vale
  • bulboane, praguri, cascade, vârtejuri ne pot pierde…
  • trebuie să ne întregim sufletul
  • să recurgem la gândul simplu și curat
  • la cuvântul ce spune totul, mai ales adevărul
  • să intonăm o iubire nesfârșită, copleșitoare!
  • stop! schimbați semnele de circulație, sensurile!
  • marcajele vieții și dorinței să fie refăcute for ever!
  • Măi oameni, studiați mai atent și perpetuu
  • anatomia speranței și fiziologia renașterii!
  • De-acolo, de sus, probabil că nu știm direcția
  • în care să privim, poetul ne privește
  • și ne-ncurajează cu un zâmbet universal!
  • Dacă A este A, se identifică cu el însuși!”
  • limitați suntem de Timp și ordinea sa:
  • oamenii au creat istoria, au trăit istoria
  • ne-ncumetăm spre un cosmos pentru a-l cunoaște și cuceri
  • uităm prea adesea aevum-ul ce-l trăim, clipa dilatată
  • trebuie să-nvățăm: quae mala, qua bona sint,
  • quid vitia, quo viltas quo ferat error…
  • ne biciuiește soarta după nivela răutății noastre:
  • impios, superbos, avaros, luxuriosus, lasciros,
  • delicatos, iracundos, gulosus, edaces, invidos,
  • venificos, fidefrasos…
  • societatea schimbat-o-am într-o Corabie a Nebunilor,
  • Stultifera Navis, care navighează nesigură,
  • pe oceanul neputinței și neregulilor conduitei noastre
  • dar și a apatiei generalizate, complacerea în neant și vid/etuvă
  • (suntem în prezent în posesia portofoliului complex
  • al genomului uman, cele trei miliarde de litere
  • ce constituie codul genetic al nostru);
  • am pătruns în intimitatea materiei, am spart barierele cunoașterii;
  • paradoxal, de ce cunoaștem mai mult, parcă ne pierdem din nou
  • am răscolit și cercetat fiecare atom și moleculă din corpul nostru
    vindecăm mereu dereglările minții, per a contrario prin fapte reprobabile
  • tulburăm celulele societății; frenezia răscolirii/scărmănării fără rost,
  • transformarea a ceea ce e bun în ceea ce e mai rău
  • devin importante armele minții, implementând arsenal nou (?)
  • „o vos doctores, qui grandia nomina fertis
  • respicite anti quos patris, juris que peritos.
  • non in candiduris pensebant dogmata libris,
  • arte sed ingenua sitibundum pectus alebans.”
  • de la o vreme aproape totul merge rău sau în mai rău
  • ne lipsește liniștea, răgazul gândirii creatoare
  • iubirea/dragostea să primeze, concordia și seninătatea
  • trebuie să ne regăsim printre stele eludând răul
  • oare de ce inventăm, scormonim, mințim, exagerăm?
  • oare de ce alegem, de la o vreme, „soluția suicidară”?
  • nici noi, nici ceilalți, nimeni să nu mai supraviețuiască!
  • vrem oare sfârșitul sfârșitului lumii?
  • să întâmpinăm Neantul absurd: „Nos muritores te salutam!”
  • „Tovarăș sinucigaș,
  • până se topește-n întuneric vrem să urmăm nava speranței în largul oceanului?…”
  • (spunea cândva Pablo Neruda)
  • tovarăș de pierzanie, de deznădejde, de pesimism tenebru
  • am în amintire și un film ciudat – „Bestia umană”
  • Oceanul vremii, în peristaltismul său, ne poate trimite
  • în larg (spre pământul visat), ne poate da pradă ori să ne confunde cu abisul.
  • „Aceasta este răspântia destinului nostru.” (Alexandru Macedon)
  • „Orice conținut apare formal, inclusiv viața noastră.” (F. Nietzche)
  • „Liniștea înseamnă moarte, se zice; dar, de fapt, nu există liniște
  • nici în universul larg, nici într-o liniște murmurătoare.”
  • Măi, măi, daolică măi!
  • ne așteaptă un viitor de coșmar, distropic?
  • poate, într-un Merkabac („Scaun Ceresc”),
  • vor poposi și la noi, în sfârșit, reprezentanți ai altor planete
  • (avea oare dreptate Ezechiel [secolul VI î.Hr.]?)
  • să avem și noi o Carte Bottin pentru a comunica cu astrele
  • on este lâches, chétifs et mols, 
  • vieux convoiteux el mal parlant.
  • je ne vois folles et fols.
  • la fin approche en vérite
  • tout va mal.” (Eustache Deschamps)
  • Când un înțelept arată cu degetele spre stele
  • trebuie să fi prost să te uiți la degetul lui.”
  • popoare, ca brazii frânți, loviți de furtuni și crivăț,
  • în aceste vremi vulnerabile, venale, labirintice, fără capăt
  • ignoră încă viitorul, prosperitatea, îndestularea, integritatea
  • a urmat și urmează, fără reținere, necugetat,
  • numai D E G E T U L (!?) celor mai puternici
  • care impun a lor politică oarbă, interesată, vorace,
  • sectare fiind fără milă, ariciți pe alte neamuri,
  • înghesuite în spații secătuite… lăsând în urmă vid material și spiritual
  • acceptăm o lume segregată, împinsă spre limanuri neștiute:
  • unii cât mai bogați… ceilalți cât mai săraci!
  • în timpuri străvechi, Zeus a condus autoritar conciliul zeilor;
  • aceștia au avut porunca divină de a administra viața oamenilor;
  • i-a lăsat să se amestece în viața și soarta lor, în acțiunile lor,
  • să-i sprijine în războaie, să pedepsească popoare/neamuri nevrednice,
  • dedate distrugerilor, jafului, violului, cuceririi de teritorii străine,
  • să radă civilizații din temelii, să le înlocuiască cu alte orânduieli,
  • să producă crime, să dea foc, să ia sclavi, să răpească liniștea obștească;
  • Zeus, ca orice tată responsabil, a strunit conflictele între zei,
  • semizei și eroi; dar nu s-a dat la o parte niciodată
  • să provoace conflicte, cataclisme, pârjol, secete, pedepse divine;
  • dedându-se parșiv la a întreține intrigi și a manipula;
  • a fost un părinte pentru zeii minori, nimfe,
  • chiar soții de regi pământeni celebri; nu a evitat, în unele cazuri,
  • violurile intenționate îndrăgostit fiind, metamorfozându-se
  • fie într-un nor, fie într-o ploaie de aur, fertilizând fecioare, soții, prințese…
  • au existat și regi antici care s-au declarat zei sau
  • că ar fi trimiși ai lui Zeus/Ra/Atun/Aton/Amon pe pământ.
  • muritorii au fost neputincioși în fața celor ce conduceau
  • Cerul și Pământul, permițând civilizațiilor să existe;
  • unii zei s-au jucat cu adevărul și minciuna sau omisiunea grațioasă;
  • oamenii i-au conceput și i-au reprezentat sub chipuri ca al lor,
  • dar cu puteri discreționare, ce au creat teamă, umilire, sacrificii umane, ofrande…
  • „Adevărul a fost singura armă a muritorilor
  • de a lupta împotriva zeilor.”; s-a zis.
  • până la a avea acces la zei, oamenii s-au războit mereu,
  • de-a lungul secolelor, între ei, fie dușmani externi, fie
  • în momente de furie și frică, împotriva unor prieteni, rude,
  • vecini, străini neacceptați; uneori cu ură nețărmurită,
  • care a avut un rezultat sinistru: crima, schingiuirea, crucificarea,
  • tragerea pe roată, înrobirea, sclavia, colonizarea forțată, distrugerea
  • completă a unor popoare și civilizații…
  • „Istoria are o anumită repercursiune asupra celor care o făuresc.”
  • suntem capodopere ale Fiindului și împliniri ale Domnului,
  • ce ne construim destinul și ne limpezim viitorul
  • tindem cu gândul, dintotdeauna, de a atrage Paradisul
  • dar, de multe ori, devenim trupe ale Neantului…
  • oscilând între calități, talente, genialitate, constructori și demolatori
  • viața-i o lacră de comori sentimentale, păstrate și lăsate moștenire:
  • Credință și Idolatrie, Speranță și Disperare, Milă și Avariție,
  • Castitate și Desfrâu, Prudență și Nebunie, Răbdare și Mânie,
  • Blândețe și Asprime, Înțelegere și Dezbinare, Ascultare
  • și Nesupunere, Perseverență și Inconstanță – dualități ale esenței umane
  • este straniu acest al joc al adevărului și minciunii
  • îmbrobodim totul în foițe de aur fals, sugerăm mii de idei,
  • falsificăm fapte, momente, poticneli, rezerve, evidențe, truisme;
  • mulți au un comportament ca al murenei-stafie
  • șerpuitoare și șocantă; scopul: ne fentăm unii pe alții
  • aparent ne prefacem ca peștii-împărat, expunându-și hlamida albă de pace
  • răgaz n-avem, născocim orice, noi ce conducem lumea 
  • ca pe un fantomatic vas învăluit în cețuri pur scoțiene
  • și gândesc un nou plan din „cuțite și pahară”
  • tratativele și negocierile rămân un nedefinit „acompaniament vocal”
  • soluția supremă: avulsiunea totală a Răului
  • nu trebuie să urâm Viața, ci s-o susținem, s-o perpetuăm
  • „De minimis non curat veritas!”
  • mereu lumea a ales drumul din Labirint
  • și nu „Calea Maat”, cea a dreptății și adevărului
  • ori preceptele democrației reale…
  • E bine să știi adevărul / și să vorbești despre palmieri!?
  • de o vreme, viitorul îmi pare un parhelion, o fantasmă îngerească,
  • într-un dans de zburător alb, avansând într-un labirint profund.
  • sper ca a mea viziune să nu fie o banală Begriffsdichtung.
  • nu pot uita că tânărul poet tragic Platon a început
  • prin a-și arde poemele! sunt raționalul empatic?
  • nimic nu trebuie făcut în van, ca să existăm
  • să fim ființe solare, uitând pe lunatici;
  • miraculosul, fabulosul, ineditul, speranța
  • să le căutăm pentru a ne întregi pe noi înșine
  • întrebări se pun mereu: de ce apropierea accelerată
  • a marii violențe finale, vidul Rațiunii, sfârșitul lumii?
  • de ce? să tânjim mereu spre expiere ca vechii egipteni în căutarea nemuririi?
  • trebuie să ne scufundăm într-o lume necunoscută,
  • pentru a înțelege propria noastră lume, propria cenotă
  • „Au ciel est revelée et Justice et Raison
  • et en leur place, hélas, règne, le brigandage,
  • la haine, la rancoeur, le sang et la carnage.”
  • (Pierre Ronsard)
  •                   
  •                          ***
  • în orice vremi, poezia a supraviețuit omului trecător
  • jertfa lui Orfeu, ucis de femeile trace,
  • nu a fost în zadar; Poesis încă viețuiește
  • și-acum răsună în al meu suflet și minte
  • acordurile lirice ale prietenilor de la Belgrad;
  • de acolo unde ești, află Hristache Nichita Stănescu
    că, undeva, prin minunățiile Paradisului, te caută cu
  • drag Adam Puslojic, Srba Ignjatovic, Petre Stoica,
  • Anghel Dumbrăveanu și… poate Vasko Popa,
  • onestul, strălucitul poet vlah/vloh/voloh din Voivodina!
  •                          ***
  • deseori amintirea te copleșește ca vrejul iederii
  • emulație stârnește sau copleșitoare raze de cesiu!
  • e bine și nu e bine să trăim în această buclă răsucită:
  • Universul!… Viața trebuie conștientizată și trăită…
  • nesfârșite sunt zilele și nopțile în Eternitate!
  •                         ***
  • eu, tu, mulți alți cunoscuți sau nu
  • trăit-am o operă palpabilă a culturii
  • simbolizată prin „obiecte”: cărți, sculpturi, picturi,
  • compoziții muzicale, filme, teatru, multe asemenea,
  • în parte de înaltă calitate, o alta doar cariată, kitch-uri
  • cultură, precum carismatica rigă Elisabeta, „surprinsă de vreme”
  • ne e tare dor de tine, într-o lungă așteptare, dragă Nini!
  • tu, mare milostiv și altruist, îți dădeai nonșalant
  • și ultima cămașă de pe tine necunoscuților nevoiași
  • ori prietenilor sărăciți! și ca un corolar erai celebru
  • prin unicul costum „festiv” cu dungi și cravată lată
  • convertit în durere, „la apus”, în haine arhicunoscute
  • instalat în capsula timpului suspendat spre Paradis amintirii
  • „sărac ca niciodată”, dar bogat sufletește și cu o operă perenă…
  •                          ***
  • Universul ancestral: un Gol de Nimic și cu Nimic,
  • un hău extralung, extralarg, lăptos, îmbâcsit de Nimic,
  • presupus a fi dintotdeauna, o aparență de dincolo de orice.
  • Dumnezeu necunoscut încă, disipat pe un tron de umbre divine,
  • retras ca un pustnic după Porțile Cerești în levitația Absolutului,
  • Zeu Suprem, Creatorul ce-a dibuit în lunga Sa haină de-ntuneric,
  • s-a prins într-un joc de noroc, și-a dat la iveală un Punct,
  • Punct din Nimic; pus să cutreiere ungherele în penumbră ale Nimicului,
  • Punctul, aruncat cu insistență și pasiune, s-a transformat total:
  • praf negru nedefinit, gaze inflamate otrăvite, flăcări exacerbate,
  • fulgere gigantice (biciul Domnului) ca un foc bengal de nivel astronomic;
  • Zeul Suprem a căzut pe gânduri, apoi, îndelung, milioane/miliarde de veacuri
  • Universul părea o operă incompletă, lipsită de orice „acareturi”,
  • și-atunci, târziu, cu palmele sale divine, a lansat CUVÂNTUL,
  • Cuvântul divin definitoriu era creativ: stele, astre, planete, materie întunecată,
  • sateliți, constelații, meteoriți, stele căzătoare, galaxii, quasari…
  • dar nu putea lăsa formele fără conținut și scop, corpuri cerești inerte;
  • Pentru a le anima a ctitorit VIAȚA, o nobilă entitate zeiască:
  • plante-viață, animale-viață, reptile-viață, insecte-viață, păsări-viață…
  • o caldeiră a Vieții plină de zumzet, foșnire, foire, mișcare, strigăte,
  • triluri, mormăituri, urlete și… vorbe și, nu în ultimul rând, căutare de hrană,
  • jocul dragostei…, comuniuni de cete, roiuri, bancuri de ființe, stoluri,
  • migrații, defilări de grație a insectelor, zboruri ale fluturilor, colibrilor, vulturilor…
  • această capodoperă de viață, agitația perenă și vibrații, lupta veșnică pentru existență…
  • nașterea din Nimic, viața hrănită permanent cu substanțe nutritive, energie, căldură,
  • Viața aceasta măreață, „melodie existențială” desprinsă parcă din muzica sferelor!
  • Viața se trăiește, se supraviețuiește, se întreține din sine, caută perpetuarea,
  • într-un Vortex al fiindului, ce-și caută punctul critic: prin expiere,
  • o nouă Renaștere, o nouă Viață, triumf al măreției Naturii… reconstituire
  • din descompunere, degradare, topire vegetală și carnală, prin desprinderea din
  • anorganic;
  • un ciclu al vieții reluat/preluat de altul, atât timp cât corpurile cerești
  • permit sau nu și-au consumat ciclul lor prin ardere, topire și inert.
  • cât de măiestrit, de neînchipuit este răzbaterea ierbii sau ghiocelului
  • din Sămânța-mama, spărgând bariera minerală a straturilor de pământ și frunze!
  • Dumnezeu sau Pronia, precum agricultorul, a aruncat/risipit mereu,
  • La început de primăvară, Sămânța Magică sau a expulzat cu grație Oul
  • Primordial.
  • ca totul să fie cât mai aproape de perfecțiune, s-a ivit neașteptat
  • Omul-viață; apoi oamenii-viață au conceput colectivități:
  • s-au diferențiat (dorința Domnului), Bărbatul-viață (Adam) și
  • Femeia-viață (Eva);
  • dintâi androgini fiind, cum s-au despărțit?
  • un timp nu știa partea dreaptă de partea stângă,
  • nu se puteau atinge decât cu efort; nu se văzuseră
  • nicio clipă; impresionant atunci când s-au văzut față în față!
  • prin așa-zisul hulit PĂCAT, au învățat sau pus în practică INSTINCTUL,
  • moderat de CONȘTIINȚĂ și GÂNDIRE (plus sentimente și emoții),
  • au dat naștere COPIILOR-viață, perpetuând această viță nobilă umană!
  • în această lume a noastră, încastrată în VERDE și ALBASTRU
  • a Marii Gropi Albastre, misterioasă, testează adâncul, apa ancestrală
  • întunecată, dar se și contemplă/studiază precum NARCIS chipul,
  • căci importantă este doar viața și nu contopirea cu lichidul sau sinuciderea;
  • totul în viața noastră trebuie să decurgă natural, firesc, fără forțarea granițelor
  • existențiale…; pe imaginea din oglinda apei limpezi, Omul-viață privește
    jocul dintre frumos și urât, înger și diavol, jocul emoției cu durerea,
  • al tragediei cu hulita comedie…; Omul-viață caută împlinirea
  • dincolo de Poarta de Mărgăritar și dincolo de Meretsenger-ul de odihnă veșnică; 
  • uneori se lovește de stânci, steiuri, tălpile-i goale sunt arse
  • de nisipul roz din Deșertul Deadley; oricând este cu privirea spre cer,
  • copleșit de Curcubeul Roșu atlantic; Omul-viață speră 
  • într-o continuă căutare a Datului în alte lumi sau constelații.
  • ITA SE RES HABET! („Așa stau lucrurile!”)
  • Tu, Poetule, „I !” („Du-te!”) și caută frumusețile Vieții!
  • decât  o meditație în van sau contemplare melancolică rebutară,
  • tot ceea ce este miraculos și maiestuos: ALIUD ME FATUM MANET.
  • Natura nu este distructivă, ci are modalități de a-ndura
  • înlocuiește ce e rupt, ce e veștejit sau descompus și, miraculos,
  • reînvie totul, din materia anorganică într-una organică.
  • pare o orgă cu multiple clape ale vieții și renașterii.
  • până și plantele suferă și chiar „vorbesc” între ele
  • prin foșniri, pocnituri, vibrații, gesturi de prindere prin cârcei,
  • se apără prin ghimpi, spini, mirosuri letale, tendințe carnivore…
  • Omul-viață cercetează, cercetează și descoperă permanent zona de acreție
  • se pare că în adâncul infinit al multiversului,
  • după ce Punctul inițial a animat haosul prin
  • explozie și implozie, s-au creat găurile negre concetraționiste
  • aflate câte două în progresie una către cealaltă,
  • apoi s-au rotit, împreună cu corolele lor de foc de acreție,
  • vertiginos, s-au contopit prin ciocnire, apoi au explodat
  • generând unde gravitaționale…, treptat s-au născut
  • corpurile cerești, norii nebuloși, cometele, meteoriții,
  • centurile de resturi ale creației universale…
  • Homo Sapiens, încorporând și neocortexul, a reușit
  • să imagineze posibila Scară a lui Iacob, o scară spre stele;
  • a avut drept aliat natural excepțional, ADN-ul,
  • o „scară” organico-genetică în spirală, un genom, ce l-a propulsat
  • pe o ierarhie inteligentă, de dominare a regnului
  • vegetal și animal, încercând să acapareze totul, chiar efemer,
  • natura, corpurile vii și restul…
  • încă dintr-un început, acum zeci de mii de ani,
  • omul a identificat Peștera Blomboos, unde inteligent,
  • a inventat focul, topitul metalelor, confecționarea uneltelor și a armelor.
  • într-un fel, Omul a dorit să domine totul, precum un zeu: să cucerească
  • universul, să-l populeze, să dirijeze ființele vii,
  • să inventeze tehnica, arta, cultura, muzica, literatura…
  • dacă a reușit, viitorul ne va spune și în continuare!
  • cândva, nevoiți, vom deveni Iapita, călător
  • în spațiul interplanetar dincolo de
  • Soarele nostru devenit treptat pitică albă!
  • undeva, departe-departe, spre Lanilakeia, 
  • „universul nemăsurat” vom atinge planeta Tangaroa?
  • uneori visele se pot îndeplini, și năzuințele, nu-i așa?
  • continuăm căutarea, febrilă, descoperirea Arborelui
  • Universului și Arborelui Vieții
  • Cititorule, este vorba în cele de mai sus de Poema Sferelor, a Lumilor vizibile
  • Și invizibile!
  • Viața-i un univers! Însuși Omul este un univers!
  • SINITE ME MEO VIVERE MODO!
  • („Lăsați-mă să trăiesc în felul meu!”)
  • Mulți se vor întreba: Ce-i asta – cosmogonie sau utopie?
  • Răspunsul dat, în alt secol, de William Shakespeare, perfect valabil:
  • CUM VĂ PLACE!
  • Râurile și munții pot fi zdruncinate.
  • Și Doamne, am luptat împotriva tăcerii tale!
  • Viața merită toată străduința noastră;
  • Moartea șterge toate diferențele.
  • Doamne Te mândrești și Te minunezi, ca și noi, de creația Ta!
  • Tu mereu ne păsuiești!
  • adie în Caelum parfumul profan al florilor roz de lapacho
  • dorul îmi golește sufletul precum palmierii Karanday din ape
  • fecioarele desculțe, pierdute-n plete, bat crupa cailor kunga
  • fluturii Apollo pigmentează ramurile-desfrunzite ale euforbia
  • fiecare ființă e o lume, iar lumea ei are legi
  • urmăresc mirat un zbor de păsări colibri dintr-un arbore în altul
  • oriunde merg, ceva din tine regăsesc; o să-ți împărtășesc:
  • vreau să văd cerul și marea prin ochii-ți scânteind
  • norii-ngândurării tale plutesc ca albii delfini Butu în Amazon
  • oh, minunea fiecărei clipe… oricât de amenințată ar fi!
  • iubirea vine valuri-valuri; și-i prinsă năroada inimă…
  • sufletu-mi, precum un mugure ce tânjește după floarea lui,
  • radiază la atingerea piersicei obrazului tău candid;
  • mi-e dor de văile, colinele și câmpiile descoperite pe trupul tău;
  • apropierea ta mă înfioară și mă aprinde (tăciune resuscitat mereu);
  • te-aștept cu dor și aceleași gânduri; a te avea e ireal, bijuterie de neatins,
  • grădină regală aș construi din sentimentele și emoțiile mele;
  • mă duce gândul spre acele fabrique, temple ale iubirii
  • oferite de Natură din plin din averea ei imensă și diversă;
  • tras-am la mal „barca solară”, plutind apoi pe oglinda acvamarină
  • spre lumea mângâierilor, desprinderilor și îngemănării trupurilor vibrânde,
  • salutând cormoranul și ibișii preocupați de-ntinderea pânzei vicleniei
  • asupra șalăilor încetiniți de razele viguroase ale soarelui
  • dar, visele sunt adesea înșelătoare, neîmplinite,
  • lasă răni iubirii începânde; grădinile Semiramidei sunt prea îndepărtate!
  • noi, „fructe ale pământului”, am atentat la „fructul oprit”!
  • surâsul tău gângurit pare o ușapti, filtru de dragoste;
  • hai cu mine, fată dragă; tu, om frumos!
  • trăim în timp și… timpul nu uită de noi!
  • timpul nu se mai întoarce; no fed back!
  • să ne-afundăm, cutremurați/înfiorați de iubire, departe
  • spre Migdal/Migdol, în undele catifelate îmbrățișătoare,
  • ale minunii de lac Mandala; și-om lansa la apă
  • piroga împodobită cu liane curgătoare spre „Marea de Stuf”,
  • Paradisul visat și evocat, niciodat’ atins până la noi,
  • poate doar Nefertiti la vremea ei, „Cea frumoasă a sosit”!
  • apoi, ca doi adolescenți ferice vom împinge în valuri
  • khatong-ul speranței noastre renăscute, reînnoite,
  • împodobit cu penele rococo ale păsării-paradisului
  • și împletit măiastru, cu drag, cu boboci indigo de bananier
  • când noaptea trezește licuricii și totul intră-n citron de lună,
  • în minte gândurile se prind în dans lasciv
  • și se rotesc în ritm romanțios pe-o muzică divină:
  • „Dar dacă asta nu e dragoste,
  • De ce atunci, tresalt?”
  • necazurile și neîmplinirile mele, cele multe,
  • s-ar topi în neantu-înstelat, iar eu mă pierd ca o adiere între trandafiri,
  • și totul ar reîncepe cu numele tău! 
  • Ce paradox: femeia exilată în feminitatea ei;
  • Îmbibată total în frumusețe și perfecțiune!
  • „Suntem somate: Fiți femei, rămâneți femei, deveniți femei!
  • Așadar nu orice ființă umană femelă este neapărat femeie;
  • ca să dovedească acest statut trebuie să participe în realitatea
  • misterioasă și aflați în pericol care se numește feminitatea.” (Simone de Beauvoir)
  • Fii iubirea mea „necesară”, cum se exprima Jean-Paul Sartre.
  • „Dragostea se așază pe o multitudine de păcate.”
  •                         „Ce noapte!
  •                         Ce dimineață!”
  •                         Mi-e dor de gașca mea;
  •                         gașca-ndrăgostiților.”
  • „Amor, ce-n suflet iute se aprinde,
  •           pe-acesta-l prinse de-a mea-nfățișare
  •           ce luată-mi fu; felu-i și-aici se-ntinde.
  • Amor, celui iubit nedând iertare;
  •           mă-ndrăgosti de frumusețea-i foarte,
  •           încât nici azi, cum vezi, nu am scăpare.”
  •                                          (Dante Alighieri)
  • Aș vrea, iubito, să fiu un artizan dibace,
  • ca Amenenhat, aurarul antic, ce dat-a stranie strălucire
  • odoarelor, veșmintelor, sandalelor, podoabelor toate,
  • ce-ți acoperă gingaș și intim, ca îmbrățișarea unui amant, trupul mlădiu,
  • clepsidră de rubin, vibrând sub gesturi măiestrite sau inventate;
  • nurii vor gângurii precum columbele fermecate de bărbătușii-ndrăgostiți.
  • te iubesc mai mult decât ai știut sau intuit vreodată;
  • când exersând „muzica iubirii” să atingem „corona” armoniei;
  • oscilăm între verum (ceea ce este adevărat) și factum (ceea ce este de făcut)!
  • Caut rimembranse (alinarea); Erit ne quum te videbo.”
  • nopți la rând, scriu și rup mereu billets-doux;
  • izvoarele trebuie să fie împăcate prin ofrande (fontes piaredos); 
  • prea multe amăgiri; vreau alte noutăți de nicăieri!
  • uneori iubirea te copleșește, te acaparează, fericită la-nceput, apoi devoratoare:
  • în amintire îmi apare prințesa Nitokris, plină de ură față de complotiștii
  • din jurul tatălui ei, faraonul; i-a convocat pe unii într-o sală
  • plină de bunătăți, apoi a inundat încăperea, înecându-i;
  • temându-se de mânia părintelui său, s-a sinucis fără crâcnire,
  • aruncându-se în pojarul învăluitor al unui rug…
  • natura-i împregnată de gesturi și zvonuri catifelate de iubire:
  • câtă trandețe se însumează și se strecoară în dezmierdările prelungi
  • la întâlnirile dintre marii masculi cașaloți, reîntorși din aventurile arctice,
  • și puii și femelele balene care-i întâmpină necondiționat prin „cântece” ca de sirene!
  • „Amor, che muove il sole e l’altre stelle.”
  • „Fiindcă-n mine deprivesc, oriunde
  • Figura ei sculptată îmi apare…” (Michelangelo Buonaroti)
  • aș vrea să sting, măcar vremelnic, Zauberreich der Liebe!
  • lângă tine, iubito, vreau să trăiesc noaptea lungă a dorului.
  •                              Foiliță, mărule
  •                              ia-mă-n brațe dorule
  •                              de mă trece valurile
  •                              și toate pădurele,
  •                              peste toate râpele,
  •                              muntele cu florile.
  •                              „Să te faci, grâule, faci
  •                              ca iarba-n codru-între fagi
  •                              să stai bine la tăiat,
  •                              ca mândra la sărutat;
  •                              să stai bine la clătit,
  •                              ca mândra la iubit.”
  •                              De la ochi se prinde, de buze încolțește,
  •                              se varsă de la buze și se înrădăcinează în inimă.
  •                              În această liniște liniștită
  •                              aud foșgăiala atomilor;
  •                              se-înghesuie necunoscutu’ în cunoscut;
  •                              mă-mbăt cu alcoolul cerului,
  •                              mă-afund în potirul sufletului tău;
  •                              adânc e infinitul buclelor tale.
  •                              viețuiesc sub ochii tăi candizi;
  •                              trupu-ți de gazelă se gudură
  •                              printre sprintenele fuioare ale ploii…
  •                               
  •                             săracile 
  •                                         dragostele
  •                             ciripesc ca păsările,
  •                             trec prin tină, 
  •                                                  nu se-ntină,
  •                             de bărbat tânăr s-anină;
  •                             
  •                             trec prin apă,
  •                                                 nu se-neacă,
  •                             de bărbat tânăr se leagă.
  •                             dragele iubirile
  •                             cântă ca paserile
  •                             în toate colțurile
  •                             și pân lunci și pân câmpii;
  •                             și pân munții cei pustii;
  •                             iubirile care-s mari
  •                             stau la drumuri ca tâlhari;
  •                             iubirile care-s mici
  •                             se ațin pe la potici
  •                             trec pân tină,
  •                                                 nu se-ntină,
  •                             de drăguță se tot leagă.
  •                             trec pân foc, nu se topesc,
  •                             ci mai tare-încă hoțesc!
  • „Amor, care pe niciun iubit nu-l iartă
  • Eu am primit, iubito, eterna mărgărită de iubire.” (Dante Alighieri)
  • Iubirea ta – Bellis perenis.
  •                         
  • „Dragostea – două trupuri în suflet.” (Platon)
  • (Trecutul, pe o perioadă minunată sau un calvar)
  • „Prin mine mergi la cuibul întristării.” (Dante Alighieri)
  • „Prin tine trece veșnica mâhnire,
  • prin mine treci la lumea blestemată.” (Dante Alighieri)
  • „Portitor has horrendus aquas et flumina subat.” (Vergilius)
  •                               Dragele iubirele
  •                               Cântă ca paserile
  •                               În toate colțurile
  •                               Și pân lunci și pân câmpii,
  •                               Și pân munții cei pustii;
  •                               Iubirile care-s mici
  •                               Se ațin pe la potici
  •                               Trec pân tină,
  •                                                    nu se-ntină,
  •                               De drăguțe se tot leagă;
  •                               Trec pân foc, nu se topesc
  •                               Și mai tare-încă hoțesc.
  • „Există un principiu bun, care a creat ordinea,
  • lumina și bărbatul, și un principiu rău, care a
  • creat haosul, tenebrele și femeia.” (Pitagora)
  • „Este un dat că bărbatul și femeia constituie
  • un Mitsein,” faptul-de-a-fi-laolaltă”. (Martin Heidegger)
  • „Alteritatea se împlinește în feminin.” (E. Levinas)
  • „(Noi, bărbații) vrem hetaire pentru plăcerile spiritului,
  • pallakes, pentru plăcerea simțurilor și soții care să ne nască fii.” (Demostene)
  • „Iubirii nimeni nu-i poate închide ușa pentru totdeauna.” (Luca 18, 1-5)
  • „Tota mulier in utero”. (Aristotel)
  • „Femeia este femelă în virtutea lipsei anumitor caracteristici.” (Aristotel)
  • „Femeia este și pentru sine conștiință.”
  • „Până acum ne-am jucat de-a păpușile cu femeia.
  • Durează de prea mult timp!…” (Laforgue)
  • „În toate codurile națiunilor zisei civilizate, bărbatul
  • a făcut legi, care hotărăsc soarta femeii sub acest epigraf
  • sângeros: Vae victis! (Vai de cei învinși!)”. (H. Balzac)
  • „Dragostea à la Werther deschide sufletul… către sentimentul
  • și plăcerea frumosului, sub orice formă s-o înfățișa,
  • fie chiar în veșminte grosolane. Ea te face să găsești fericirea
  • fără bogății.” (Stendhal
  • „Iubita mea cu păr de foc de lemne
  • Cu gândul de fulger de căldură
  • Cu talie de clepsidră
  •             Iubita mea cu sex de algă și de bomboane de pe vremuri
  •             iubita mea cu ochi de saună” (A. Breton)
  • „Femeia chiar este Isis, natura fertilă. Ea este fluviul
  • și albia fluviului, rădăcina și trandafirul, pământul
  • și cireșul, butucul de viță și strugurele.” (M. Caronges)
  • Pe când militari în termen eram
  • mărșăluind nesfârșitul câmp de instrucție,
  • plin de mireasma de izmă și dor,
  • ai mei camarazi cântau din toți bojocii:
  • „Mândră, vecina noastră
  • scoate capu’ pe fereastră,
  • drag și luminos;
  • Ah, inima mea,
  • ce frumoasă-i dragostea,
  • că eu cât trăiesc
  • am să tot iubesc!”
  • Lumea-i plină de posibilități: pace – război;
  • antagonism – colaborare/cooperare; susținerea vieții – 
  • distrugerea ei; să păstrăm „casa” aceasta a noastră – 
  • s-o schimbăm cu paliative e inutil; întotdeauna
  • vor fi națiuni puternice – națiuni slabe;
  • oameni puternici – oameni slabi…
  • și-n natură cel puternic învinge pe cel slab;
  • în lupta pentru existență, carnivorele sunt nevoite
  • să ucidă pentru a nu pieri; florile mănâncă lumina stelelor
  • plantele sunt consumate
  • de copitate, copitatele constituie hrana carnivorelor,
  • noi, oamenii avem aplecare și spre plante și cărnuri.
  • Răul este o empusă, năluca-nspăimântătoare
  • din alaiul lui Hekate, cameleonică, îmbracă orice formă,
  • lacomă de carne omenească…
  • o minoritate bogată se comportă precum Plokrustes/Procust,
  • acest simbol al samavolniciei și rânduirilor tiranice.
  • „Nu trebuie să te forțezi să imiți virtutea coloanei (stylos):
  • ea devine mai frumoasă și mai delicată; dar în centrul ei
  • mai dură și mai aptă să susțină, pe măsură ce suie”. (Nietzsche)
  • Viața este Coloana!
  • I-ați povara omule și du-o Domnului și las-o acolo.
  • Iubirea trebuie hrănită și apărată; dragostea-dragoste (suflete-pereche,
  • sentimente exacerbate, dor, gelozie, jocuri de iubire și curtare) este cea mai veche
  • și măiestrită descoperire/inovație a omenirii din veacurile imemoriale;
  • iar frumusețea chipului femeii nu o putem identifica la nicio altă ființă de pe pământ. Femeia este un templu!
  • „Prin <<cauza de sine>> (causa sui) înțeleg
  • acel lucru a cărui esență include existența,
  • astfel spus, acela a cărui natură nu poate fi
  • concepută decât ca existentă”. (Spinoza)
  • excelentisim, existența balează printre inert și nebulos
  • într-o dinamică imposibilă, sub imperiul unei matematici celeste:
  • „zero” inițial și „zero” final (bijuterii de gândire arabă!)
  • enumerare de zile, ani, decenii, în progresie, aglutinare de secunde
  • palpabile sunt continuitatea, mișcarea, creația, plusurile ce rămân
  • sub ajustări temporare sau perene, completând Vrerea Divină,
  • noi, oamenii, între necesitate, fericire, durere, comedie-tragedie,
  • forfotind între fapte, eșecuri, realizări; dezamăgiri, suferințe, împliniri
  • LA BELLA VITA! LA BELLA VITA! LA BELLA VITA!
  • Viața-i cea mai importantă ocupație; o tangentă sensibilă,
  • iar Dragostea, ah! Dragostea – sera pasiunii reprimate?
  • tu și lumea: fotografie de grup; nu trucați frumusețea,
  • o compliniți și-o recreați; o ecuație ondulând între pozitiv și negativ…
  • Pământul, de altfel, cu tot ce are, este sufletul omului:
  • din el se ivește sămânța umană, îl adăpostește, îl hrănește
  • îi oferă mijloace de apărare, îi inspiră cuvintele, cântul, armonia,
  • sațiul de a cunoaște și descoperi, oferta și ofranda dragostei,
  • surâsul/zâmbetul, dorul, imaginația, călătoria, meditația, misericordia…
  • cel mai dur, și mai crâncen și nedefinit: fiorul crunt al Clipei!
  • „Haosul lumii corespunde unui haos
  • lăuntric pe care îl afli în tine…”
  • „Viața zâmbește, și eu zâmbesc la rândul meu.”
  • „Matematica este, încă, ce mai există.”
  • Viața, o experiență liminoidă?
  • Noi suntem parte din Natură; suntem Natura!
  • Bogat este Palatul Naturii!
  •                           ***
  • de altfel, încă alături, veșnică vecinătate, avem
  • Soarele, Terra, Luna, puzderia de stele
  • și, mai ales semenii, prietenii și inerent dușmanii…
  • sperăm ca lumea asta a noastră să nu devină un ospiciu…
  • să nu renunțăm niciodată la noi! renegați ipocrizia vremii!
  • viața noastră este singurul deal (Golgotă) pe care îl urcăm
  • cărând povara zilelor și nopților precum Sisif!
  • prin pace să-nghețăm Iadul!
  • Nu te îneci dacă stai în râu,
  • numai atunci când stai cu capu-n apă.
  • „’l Carro tutto sovra ’l Carro geace,
  • e ’l balzo via li la oltra sedismonti.” (Dante Alighieri
  •                      Fugiți, gânduri blestemate
  •                      Și cugete necurate,
  •                      Mergeți în pustietate,
  •                      Prin munți, prin văi depărtate.
  •                      Fugiți gânduri
  •                      Și descântări,
  •                      Mergeți în alte pământuri
  •                      Risipiți-vă în vânturi;
  •                      În mări și-n alte adâncuri.
  •                      Veniți gânduri, din floricele,
  •                      Goniți cugetele rele,
  •                     Să se ducă, să se spele,
  •                     Fugi, piei, dor, te prăpădește
  •                     Și de pietre te lovește;
  •                     Sparge-te, te risipește,
  •                     Pe toată lumea liniștește,
  •                     Ieșiți voi, gânduri urâte,
  •                     În cap, în creier vârâte,
  •                     Negreșit posomorâte,
  •                     Fugiți, mergeți amărâte.
  •                     Veniți voi, cugete bune,
  •                     De intrați în astă lume…
  • Ce nerecunoscători și păcătoși suntem noi,
  • Mieii Domnului, supremul păstor care le păstorește!
  • Egiptenii vechi priveau mereu spre stele, constelații,
  • Tânjind după o intimitate cu zeii lor și împărații cerului,
  • universului; de-acolo s-au coborât în trecutul adânc și misterios
  • strămoșii astronauți antici cu navele lor; cei care au
  • populat – se pare – planeta noastră cu entități masculine și feminine,
  • cei ce au coborât din abis să aducă civilizația și orânduielile prestabilite;
  • au particularizat Terra ca sediu al vieții atotcuprinzătoare și diverse;
  • preceptele și legile le-au transmis prin coborârea misterioasă
  • din navele Benben, mașinării celeste, în formă de piramide, 
  • aducând și „miracolul energiei”; locuitorii Egiptului au purces 
  • la construirea de piramide și obeliscuri în cinstea acestora
  • strămoși stranii, cărora le erau recunoscători; s-a căutat
  • forma perfectă geometrică și emblematică: modelul lui Benben,
  • model de piramidă elegantă, zveltă, de un alb orbitor, tinzând spre infinit…
  • lumea actuală privește din nou spre stele cu speranță, încearcă
  • să ia contact cu ele, cu eventualele civilizații și planete verzi,
  • pentru a le popula și terraforma cu minunea OM!
  • s-a dorit mereu o empatie și cooperare cu zeii egipteni,
  • participarea faraonului și oamenilor de stat cu Annead, consiliul zeilor.
  • obeliscurile erau „chei de boltă” pentru legătura pierdută cu „anticii zburători”.
  • zburător cu plete negre” – Ion Heliade Rădulescu
  • Încă acum mii de ani, Aton – Discul Solar,
  • heitonist (cel ce cârmuia celelalte zeități), alături de
  • Maat (simbolul vieții, ordinii și valorilor fundamentale ale lumii),
  • luptând împotriva năbădăiosului Seth (zeul haosului),
  • era adorat de supuși și faraon deopotrivă:
  • „Tu care vitalizezi semințele lucrurilor,
  • Tu care faci apele fecundătoare…” („Cartea morților”)
  • s-au adus, îndelungat timp, zeilor preaconia (laude/elogii),
  • acelor undisonos deos (nemuritori zei), aitia lucrurilor și ființelor.*
  •                        ***
  • reveria mă îndeamnă, indicând calea spre Umbria păduroasă
  • ceru-mi maramă este, cu brocardul său înrourat
  • stropi, măiastru-ncărcați, se lansează clipocind
  • în urma lui Kelpie, calul de apă ori sălbaticul Brumby,
  • tulburați de armonii romantice, celeste, pe ritmuri Glen Hansard
  • în rest (oricând un rest): balans – vortex – balans – vortex…
  • gândurile mele șezând tupilate ca leoaicele de pe colină;
  • ruminez… ruminez… ruminez…
  • așteptând parcă barca shana, condusă de miticul Ziusutra:
  • vine (se impune o mirare!) o clades, un final potop?
  • timpul prezent este eminamente real!
  • („realism real”, rezona genial Mario Vargas llosa)
  •                      ***
  • Mă văd peregrinând prin Fabulosul Paris,
  • Parisul, o sărbătoare în mișcare.” (Ernest Heminguay)
  • pe tine întâmpinându-mă superb, iubito, strivind la piept flori de neon
  • pare că AARU, Grădina Ofrandelor, e din ce în ce mai aproape
  • Oricum noi suntem măștile pe care le purtăm!
  • Theatre Monmarte, turnul Eiffel, Moulin Rouge, Louvre,
  • grădinile de la Versailles, Le Grand Guignol, cafeneaua Voltaire,
  • galeriile Laffaete, mansarda Madame Clementine…
  • ori la Cannes, superbul oraș al cinematografiei mondiale;
  • aleea cu dalele inscripționate de degetele și palmele celebrităților;
  • și gustul îndoielnic al corturilor albe (ca la beduini) 
  • pentru desfășurarea artei, improvizate și zgomotoase de muzică
  • contemporană și jazz vechi; ciudata senzație 
  • când pășești prima oară pe covorul roșu
  • din fața sălii de proiecție a Festivalului Internațional celebru 
  • de filme europene și mondiale…
  • ori în Principatul de Monaco, unde bogăția spuzește totul
  • fără zăgaz; pădurea de catarge, iahturi de lux dincolo de 
  • suportabilitatea bunului simț popular; până și asfaltul și
  • bordurile sunt urme ale puterii aurului…
  • ori la Menton, spiritul tulburător și zbuciumat al lui
  • Jean Cocteau, prefigurat în muzeul ce-i dedicat,
  • în stil futurist și cu accente evidente arhitectonice gaudiene;
  • fresce sublime ale celebrului Colombiere…
  • ori la Sanremo, sediul marelui Festival de muzică ușoară
  • celebru în Italia și în Europa
  • ori la Toulon, orașul alpiniștilor, unde telefericul te poartă
  • amețitor deasupra stâncilor unor munți abrupți, parcă pictați
  • cu pâlcuri de pini; arborii de ficus roșii impresionanți ce-au 
  • dat în floare: flori mari cât nuferii, cu un singur de petale,
  • iar marginile-s conturate de linii discrete de culoare grena;
  • pe lângă zidul unei baze militare stăpânesc falnici salcâmi
  • ce poartă ciorchini de flori de culoarea aurului, iar pe
  • trotuare este așternut un covor roz de flori căzute, precum
  • niște icusari turcești aurii; ce n-aș da să am atâta bogăție,
  • măcar o parte din petalele de aur, dar… e doar o vedenie,
  • o mare iluzie poetică…; 
  • „Zgârcit cu sunete și cu silabe
  • cum era Midas cu galbenii săi…” (Oscar Wilde);
  • „urme” ale trecerii talentatului și impetuosului Jean Cocteau…
  • ori la Beaulieu-sur-Mer, Mica Africă…
  • umbrită de pâlcuri de pini-umbrelă mediteraneeni
  • și cipreși, aloes și cactuși uriași (unii cu flori albastre);
  • aici marea se îngemănează cu muntele, se contopesc;
  • te tulbură țârâitul isteric al cicadelor,
  • întărâtați de cântecele unor păsări nevăzute…
  • „Thalassa klyzei panta t’anthropon kaka”. (Euripide)
  • ori la Saint-Tropez, aici rememorezi cu nostalgie
  • filmele din anii 1964-1984, în care a jucat formidabilul
  • comic-mim Louis de Funes, gardianul emblematic al timpului
  • de la Geandarmeria Nationale; sediul devenit muzeu plin de statui,
  • imagini, afișe, obiecte și instrumente ale lucrătorilor legii;
  • plajele de nudiști; apele zbuciumate, înspumate ale mării
  • lovind zidurile unui fort militar istoric; poți privi spre malul 
  • celălalt situându-te pe o ridicătură susținută de două ancore imense…
  • ori la Nice, memorabil pentru larga Piața Comercială,
  • unde statuile albe ca zăpada s-au „cocoțat” pe piedestaluri
  • amintind Forumul Imperiului Roman; în centrul pieței
  • tronează statuia impozantă a zeului Neptun; un pod
  • împodobit cu plante ornamentale din familia urzicii,
  • cu frunze mai tinere mov/grena și altele bătrâne
  • de o incredibilă culoare neagră…
  • ori la Juan les Pines, de admirat livezile de măslini
  • și podgoriile impecabil îngrijite și aliniate; respect deplin
  • pentru măslinii cu vechimi de 500-2000 de ani; pâlcuri de
  • jakaranda cu coroana generoasă, spumate de florile lila parfumate;
  • șiruri lungi de tufe uriașe de leandrii mediteraneeni (albi, oranj,
  • roz, siclam, roșu, parfumate sau nu); livezi lipsite de iarbă,
  • dar copleșite de arborii de măslin
  • Trebuia să se împlinească ceva minunat, cândva;
  • nu s-a împlinit, nu se va împlinii vreodată!
  • Bonjour, tristesse!
  • Fleurs lilas – fleurs lilas – fleurs lilas…
  • Tristitia… tristitia… tristitia… 
  • „Al cor gentil rempaira sempre amore”. (Dante Alighieri)
  • Frumoaso de nespus,
  • Te iubesc într-un tare fel;
  • lumea mea se înflăcărează în prezența ta;
  • parcă te aud fredonând languros o melodie dragă:
  • „Deschide larg ușa, iubire!”
  •                     ***
  • După atâta ospăț, orândă de clorofilă însorită,
  • înecată în valuri de răsfăț de verde smaraldiu,
  • zgribulite de lasă frunzele-n toamna vieții mele.
  • oare este dorul fără sațiu sau clipa e doar o clipă rătăcită!
  • inima-mi se topește în vălătucii de nori din ochii tăi superbi,
  • tu-ți probezi arsenalul din când în când, chiar sărutul (Ius osculi)
  • parcă-ți cresc pene dalbe de cocor regal la subsuori
  • mi te-nchipui ca pe o superbă soție de faraon,
  • precum speciala Akhenasemane, mireasa lui Tutankhamon,
  • purtând pe creștet o cunună de lotuși albaștri;
  • iar eu vâslind printre lopătari spre Țara de Papirus (Paradis)!
  • toamna-și surghiunește uitată haină modern stacojie
  • pe-o ramură stingheră, pierzându-se-n suspin;
  • iar, eu, punându-mi măiestrit, pios (vezi Doamne!), coroana de spini,
  • însângerând aleea zigurată spre trupul tău dorit, uitat o clipă sub clar de lună;
  • iubito, rămân doar pe Râul Vieții, Nohu („Cel ce așteaptă”),
  • creând inimitabilul, imaculatul prin curată credință…
  • ce-i oare sărutul (secole de întrebări!): vibrații de buze pe buze?
  • dorința de a mă scufunda-n păru-ți parfumat de caise-mbujorate
  • și să-ți modelez cu penelul iubirii, ca Pigmalyon, ființa drag dorită,
  • cu înzecite abhey, puteri supranaturale… și cât de frumoasă ești!
  • Erit ne quum te videvo.”
  • Mereu parcă aud repetate obsesiv: 
  • „Jur pe Diana că nu voi fi niciodată, Acontus, decât a ta!”
  • prea des sufletu-i împotmolit adânc în carne
  • pe cine supără mereu că toți copacii…
  • au uneori aceeași înălțime? Excelsior!
  • haideți cu mine, prieteni, în pas tineresc și săltat
  • în văioagă s-a aprins pojarul roșu al macilor sălbatici
  • iar ciulinii albaștri vizați sunt prima oară de fluturi domnești;
  • izma a dat iama prin celulele curcubeului, împrumutând violetul…
  • întotdeauna m-am simțit în secvența naturală a lucrurilor;
  • vom reveni vreodată în Punctul Primordial, contopindu-se Viața cu Nimicul?
  • tânjim mereu: ce a fost oare în lumea asta?
  • ce este Dincolo, Dincolo de fructele vieții noastre?
  • țărâna care se transformă în Viață?
  • minunea, mirabilul, misterul prinse captiv în diamante?
  • ulciorul, ca și fântâna sunt însetate mereu…
  • scheletul universului, osatura stelară scârțâie sub robia îngerilor?
  • suntem, vom fi, acceptăm sau suntem respinși
  • ca pasageri efemeri/călători vaganți în corabia echilibrului universal?
  • omenirea este înscrisă în ciclul etern al morții și renașterii,
  • „cartușul divin” al perpetuării Viului, Vieții și Continuității Materiei,
  • Un Emporiu al Măreției, Minunii și Evoluției Ființării;
  • Isis ține în brațe pe Horus; Pruncul Iisus în brațele Maicii Domnului…
  • prea divin… prea omenesc; zeul-om și omul-zeu!
  • ținutul Bardenas, lipsit de verdeață; căprioare păscând în grădina de trandafiri;
  • viul – inertul; oamenii au crezut că înmormântându-se în piramide
  • vor atinge nemurirea în „Câmpia de stuf”; n-au găsit însă Aboko, Poarta!
  • parcă suntem precum păsările colibri, în căutare de două flori, astfel nu subzistă.
  • soarta e precum curcubeul lunar de peste cascada Victoria:
  • efemer – superb – efemer – ireal!
  • sperăm că „singurul lucru important” nu este sfârșitul!
  • când lotușii vor suspina de-atâta explozie înrourată
  • iar lujerele smaraldine vor migra lasciv pe lac
  • privindu-mă-n narcoza ochilor tăi de pure violete
  • înotând cuminte în acel minunat, nesfârșit nimic
  • tăind felii de valuri în risipiri de senin ceresc
  • drumul spre tine vrea să-l vizitez din când în când
  • doar stârcul exersează abil cumpăna într-un picior
  • luna în angoasă varsă un fraged licăr sacru
  • de pe denarul trupului său stelar, aninată de fuiorul vidului
  • trupurile-ne se-ntâlnesc arzânde tulburând tentaculele apei
  • ne pierdem în dragoste prinzându-ne-n dansuri de la valuri infidele
  • când vei fi în iatac dezvelită, voi fi, desigur, singurul tău oaspete
  • proaspăt și tânăr încă, înmiresmat de nardul trupului tău
  • mi-ai zguduit lumea, am renunțat la toate, părăsind tabu-uri
  • te guduri, er baat, ca trandafirul în voalul roșu al petalelor prospere
  • a ta frumusețe stranie, tentantă, îmi irizează zile și nopți
  • se tot spune că femeile nu-și trădează persoanele iubite!
  • femeia e făcută doar pentru dragoste? iubire-ai un turnir?
  • povestea dragostei depline ne poate fi în veci povestită!
  • caut mereu Das Zwischen, locul geometric al spiritului ca ființă,
  • de multe ori gândesc prea mult în adieri de frumusețe
  • „Scin’ vero quam crura ipsi libens prevaricarem.”
  • („S-ar zice că-i o tânără fecioară, și tare ar pofti să o sărut.”)
  • „Qu’ ils flattent mon désir de temples implacables.”
  • Statuile mele sunt oamenii (…)
  • e suficientă o privire scrutătoare asupra orașelor,
  • chiar a celor mai civilizate și mai bine guvernate;
  • la ce să mai pomenesc de norod sau de biata prostime,
  • care sunt în întregime ai mei?
  • prostia lor îmbracă atâtea chipuri
  • și în fiecare zi ei născocesc atâtea altele noi,
  • că n-ar ajunge și o mie de Democriți
  • să-și râdă de ei (…)” – Erasmus de Rotterdam
  •                      ***
  • De multe ori, ba chiar de o întreagă viață
  • am colindat și străbătut minunata pandoră a visului,
  • vis printre meandre ca niște pictograme, vis de curgea, plin de cleștar,
  • precum astralul râu mayaș Cuiaba, vârstat ca un curcubeu,
  • metamorfic, în cinci culori (galben, verde, roșu, portocaliu, albastru),
  • drenate prin jungla amazoniană de stăvilarul Naturii,
  • ce pare un palatak, spirit împenat cu tentacule zimțate și aripi;
  • îmi oblojesc sufletul cu balsam de sprintene tulburători versuri
  • și-mi înnobilez creștetul cu nemes, coroana regală a neîntronatului;
  • simt celulele-mbulzite în talazuri, tropotind prin arterele mele,
  • trupu-mi arde pe rug de gânduri, mijind muguri de păcat, oare?
  • dincolo de Poarta de Malachit se revarsă diluvic Marea Poezie;
  • vălurind printre circumvoluții în galop de inorogi dalbi;
  • acorduri mustesc printre lucruri ca o migrațiune de vellela vellela,
  • cuvinte au invadat ideile, precum meduzele albastre mareea;
  • adieri de metafore înaintând vibrânde pe corzi sentimentale
  • și jocuri de cuvinte, adevărate, veritabile mărgele de jad.
  • „În adâncul meu se află, solid precum cuarțul,
  • un sentiment de venerație pentru Poezie.” (Pier Paolo Pasolini)
  • „Arta nu e o oglindă care să reflecte realitatea,
  • ci un ciocan cu care s-o modelezi.” (Bertold Brecht)
  • Ars Poetica și Ars Narandi trebuie să fie ca o oglindă
  • purtată de-a lungul drumului vieții, spunea Stendhal.
  • Orice lucru este real dacă are consecințe.
  • Ador să mă plimb prin Templul Poeziei, ca în vechea EANNA,
  • pierdută în anticul URUK, scăldat de Tigru și Eufrat,
  • adumbrit de păduri de palmieri și repere ca niște conuri uriașe.
  • De-a lungul istoriei omenirii, Viața s-a împletit cu Poezia
  • vorbită sau cântată, intonând biblic de dragoste, dor, durere, fericire.
  • Poruncă intrinsecă: să cerem poeților din toată lumea
  • Să ridice/înalțe măreț, nemuritor, strălucitor ALTAR POEZIEI!
  • Sur le qui vive!” („Adevărat este ca, mereu, poete să fii în gardă sau în alertă!”)
  • „Cățărat pe trunchiul unui copac n-ajungi la ploaie.”
  •     
  •                                    ***
  • ah, Poezie, mă făurești lăuntric, fără încetare!
  • prin tine și cu tine sufletul meu se reînnoiește
  • cucerirea frumuseții este o răscumpărare de sine
  • împlinirea întru Iubire – descoperire a orașului Z pierdut în Amazonia
  • o arheologie sentimentală spre aflarea căilor către dragoste deplină…
  • Cuvântul cu care numesc eu Poezia
  • nu-i cel ascuns în cărți, nu-i cel sugerat
  • ori dorit de Voi: ci un regal de imagini inedite,
  • idei, metafore, comparații și subiecte alese cu grijă.
  • Cuvântul cu care numesc eu Poezia
  • este „EU”, unic sau nu, doar „EU” strecurat
  • în versuri, „EU” renăscut de ritmuri și rime,
  • cel scăldat aproape divin de ceva ce nu poate fi
  • numit, identificat, inventat…, doar înnobilat
  • de buchetiera diamantină a Artei.
  • O mare, suflet curat și curtenitor!
  • Îmi pun cingătoarea Poeziei, ca zălog al dreptății și înfrânării.
  • Trebuie să fii un Zeitgeist.
  • IO SOL UNO
  • CAPO FATTA COSA FATTA” (Să-ncheiem lucrarea)!
  •        
  • Poetul Nichita Stănescu (1933-1983)
  • Mirifică „cupă de cultură”
  • Dora, soția poetului
  • (fosta Teodora Tărâță, atletă eminentă)
  • Soții Stănescu

 



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania