©Autor, Cosmina Marcela OLTEAN
©Foto: ICR, Muzeul de Artă Cluj-Napoca
Începând cu anul 2016, în februarie celebrăm Ziua Brâncuşi, amintindu-ne data naşterii marelui sculptor român – 19 februarie 1876. Și în acest an, o serie de evenimente deosebite au avut loc în țară și străinătate, prezentate publicului fizic, dar mai ales în mediul online, evenimente organizate de 3 mari instituții de cultură- Institutul Cultural Român (ICR), Ateneul Național din Iași și Muzeul de Artă Cluj-Napoca.
Ateneul Național din Iași a prezentat o serie de evenimente în premieră pentru publicul iubitor de artă și frumos: expoziții de sculptură, pictură și fotografie, un concert al Corului Marii Uniri, alături de Corul de Copii al Municipiului Iași și o proiecție a documentarului „Constantin Brâncuși – coloana sau lecția despre infinit” au fost principalele evenimente ale zilei de 19 februarie. Programul de manifestări a început cu lansarea proiectului cultural „Luna Sculptorilor Români”. Sculpturi semnate de artiștii Ion Irimescu, Marcel Guguianu, Richard Hette, Oscar Han, Ion Jalea, Ion Iancuț, Dan Covătarul, Gheorghe Adoc, Gabriela Adoc, Rădulescu Gir, Boris Caragea, Cornel Medrea, Gheorghe Munteanu, Felix Aftene, Iftimie Bârleanu, Gheorghiță Brădățanu, Constantin Crengăniș, Vladlen Babcinețchi, Alin Neacșu, Leontin Păun, Lucian Smău sau Sorin Purcaru au putut fi admirate în foaierul Ateneului ieșean.
Totodată lucrări din patrimoniul Facultății de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”, specializarea sculptură, al Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” și al Școlii Populare de Arte „Titel Popovici” din Iași, au putut fi vizualizate în interiorul și exteriorul clădirii. Alături de cele peste 40 de lucrări de sculptură, publicul a putut admira, în premieră, o scrisoare scrisă și semnată olograf de către marele sculptor Constantin Brâncuși. Expoziția și obiectul Brâncuși vor putea fi vizionate și în continuare, timp de 30 de zile.
Programul a continuat cu vernisajul expoziției de fotografie „Creația lui Brâncuși” în Mica Galerie de Artă, aflată la etajul întâi al Ateneului. Expoziția conține fotografii ale celor mai cunoscute opere create de Constantin Brâncuși. Apoi în Galeria Veche s-a vernisat expoziția de fotografie semnată de Iftimie Bârleanu.
Seara, pe fațada Ateneului au fost proiectate imagini ale marilor sculptori români. De asemenea, Ateneul a fost iluminat arhitectural în culorile tricolorului. În Sala „Eduard Caudella” – Casa Balș a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, Iași a avut loc un concert omagial al Corului Marii Uniri, dirijat de Andrei Fermeșanu, alături de Corul de Copii al Municipiului Iași, dirijat de Raluca Zaharia. Intrarea la evenimente a fost liberă, cu respectarea măsurilor de distanțare socială. Ultimul eveniment al serii a avut loc la Cinema Ateneu, unde a rulat filmul „Constantin Brâncuși – coloana sau lecția despre infinit”, documentar semnat de Laurențiu Damian.
„Săptămâna Brâncuși“, proiecte online propuse de rețeaua ICR
Publicul român și din străinătate a fost invitat să îl redescopere pe Constantin Brâncuși printr-o serie de proiecte online propuse de rețeaua ICR în anul în care se împlinesc 145 de ani de la nașterea marelui sculptor. „Nu căutați formule ascunse sau mistere, ceea ce vă dau eu este bucurie pură. Priviți sculpturile mele până ce le veți vedea“, îi sfătuia Brâncuși pe contemporanii și urmașii săi. Pornind de la cuvintele artistului, publicul a putut surprinde esența operei brâncușiene, în perioada 15-19 februarie 2021, prin documentare de arhivă, spectacol de teatru nonverbal, interviuri sau tururi realizate în diferite spații muzeale.
„Săptămâna Brâncuși“ a început luni, 15 februarie 2021, pe canalele de comunicare ale Institutului Cultural Român cu o retrospectivă a expoziției „Brâncuși. Sublimarea formei”, deschisă în perioada 2 octombrie 2019 – 2 februarie 2020 la Palatul Artelor BOZAR din Bruxelles, în cadrul Festivalului EUROPALIA. Cu un număr record de peste 116.000 de vizitatori, expoziția curatoriată de Doina Lemny a fost cea mai amplă expoziție monografică dedicată lui Brâncuşi în Belgia. „Faptul că am desemnat un curator român al acestei expoziții aduce avantajul că Brâncuși este prezentat ca un sculptor român care a avut un parcurs care l-a dus la universalitate“, a declarat Mirel Taloș, președintele interimar al ICR, în materialul video prezentat pe pagina de Facebook a ICR.
Un documentar de referință din arhiva TVR, „Brâncuși sau școala de a privi“, realizat în anul 1972 de Televiziunea Română în coproducţie cu Televiziunea Franceză, în regia lui Jean Pradinas, după un scenariu al cunoscutului scriitor Marin Sorescu, pe muzică de Gheorghe Zamfir, s-a difuzat în rețeaua reprezentanțelor ICR, cu traducere în limba engleză. Opera brâncușiană este prezentată în relație cu sursele folclorice ce l-au influențat pe artist.
Plecat din Hobița, stabilit la Paris, Brâncuși „se reîntoarce“ – spiritual – în satul natal, cu fiecare nouă lucrare abstractă inspirată din arta populară românească. Prezentarea satului tradițional din Gorj, a obiceiurilor locale încă păstrate în anii ’70, când a fost filmat documentarul, precum tăiatul și sculptatul bradului în cadrul ritualului de înmormântare, a formelor arhitecturale specifice zonei sau a desenelor din covoarele oltenești oferă o cheie de interpretare a unei părți importante din opera celui care a vrut să ajungă la esența lucrurilor. „Simplitatea nu este în artă un scop în sine, dar ajungem la ea pe măsură ce ne apropiem de sensul real al lucrurilor. Nu forma exterioară este cea adevărată, ci esența lucrurilor. Nimeni nu poate să exprime ceva adevărat imitând suprafața exterioară a lucrurilor. Când vedeți un pește nu vă gândiți la solzi, ci la viteza mișcărilor sale, la corpul său strălucitor văzut în apă. Ei bine, aceasta am vrut să exprim, am vrut să prind scânteia spiritului său“, sunt câteva dintre mărturiile sculptorului.
De asemenea, mai multe reprezentanțe ale Institutului Cultural Român au pregătit proiecte dedicate sculptorului Constantin Brâncuși, cu prilejul împlinirii a 145 de ani de la nașterea sa.
Brâncuși. Contemporanul nostru – ICR Bruxelles
Ziua Națională Brâncuși a fost sărbătorită de Institutul Cultural Român de la Bruxelles printr-un proiect, special realizat cu această ocazie, care cuprinde o serie de mărturii extraordinare și aspecte mai puțin cunoscute publicului larg, prezentate de Doina Lemny, doctor în istoria artei, curator onorific al Centrului Georges Pompidou – Paris, în interviul documentar:
„Brâncuși.Contemporanul nostru”. Doina Lemny este specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului al XX-lea. „De mai bine de douăzeci de ani, m-am angajat într-o cercetare aprofundată şi, în acelaşi timp, pasionantă a creaţiei acestui mare artist român. Din dorinţa de a fi cât mai aproape de intenţiile şi concepţia lui Brâncuşi, am împletit întotdeauna cercetarea arhivei păstrată la Centrul Pompidou cu observarea şi interpretarea operei. (…) Încununarea acestui video-documentar, realizat la invitația echipei ICR Bruxelles, este o lucrare de referință, prezentată în premieră: Catalogul Brâncuşi. La sublimation de la forme – apărut în trei ediţii, în limbile franceză, engleză și neerlandeză –, lucrare ce a însoţit expoziţia din cadrul Festivalului EUROPALIA România 2019-2020. Catalogul şi expoziţia găzduită de Palatul Artelor Frumoase BOZAR din Bruxelles, rezultat al efortului colectiv, bilateral, în care echipa Institutului Cultural Român a avut un rol esenţial, vor rămâne în memoria miilor de vizitatori şi în istoria artei ca a treia mare expoziţie Brâncuşi organizată după dispariţia artistului.”, preciza Doina Lemny. Filmul, realizat la inițiativa și cu susținerea ICR Bruxelles, prezintă cele mai recente lucrări semnate de Doina Lemny: „Correspondance Brancusi & Duchamp” (2017); „Brancusi et Marthe ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton” (2017); „Brancusi. La sublimation de la forme” (2019); „L-au întâlnit pe Brâncuşi” (2020).
ICR CHIŞINĂU: Expoziția documentară „Constantin Brâncuşi – Pasărea Măiastră“
O expoziție documentară intitulată „Constantin Brâncuşi – Pasărea Măiastră“, amplasată la Galeria la Rond, din preajma statuii lui Ştefan cel Mare şi Sfânt din Chişinău, aduce în fața publicului o serie de documente și fotografii legate de parcursul biografic al lui Brâncuși, imagini ale operelor sale, exegeze, articole, scrisori și mărturii referitoare la crezul artistic al marelui sculptor roman. Vernisajul a avut loc vineri, a fost organizată de ICR Chișinău, putând fi vizitată până pe 5 martie a.c.. Cele 24 de bannere, realizate cu prilejul Anului Brâncuși, în 2016, vor putea fi văzute și online, pe pagina oficială a ICR Chișinău.
ICR ISTANBUL: Prezentarea volumului „L-au întâlnit pe Brâncuși” de Doina Lemny
Volumul „L-au întâlnit pe Brâncuși”, semnat de Doina Lemny și publicat la editura Vremea în 2020, a fost prezentat publicului turc într-un material video postat pe paginile de Facebook și Youtube al ICR Istanbul, începând cu data de 18 februarie 2021, marcând astfel Ziua Brâncuși. Prezentarea îi aparține autoarei Doina Lemny, reputat cercetător al vieții și activității lui Brâncuși, care a adunat mărturiile unora dintre cei care l-au cunoscut și vizitat în atelierul său de la Paris, din Impasse Rosin. Filmul, tradus și subtitrat în limba turcă, este realizat de cineastul Ionuț Teianu. Volumul bilingv (română/franceză) „L-au întâlnit pe Brâncuși” cuprinde interviuri inedite cu personalități care l-au întâlnit pe Brâncuși, dar și mărturii despre personalitatea marelui sculptor român, publicate în reviste sau în cărți de memorii și care complează cu elemente noi imaginea marelui artist. Publicul va descoperi genialitatea creatoare a marelui sculptor român Constantin Brâncuși, dar și elemente mai puțin cunoscute din viața sa.
ICR LISABONA: Artiști și critici de artă portughezi despre Brâncuși
Patru personalități portugheze din domeniul artelor vizuale, inspirate de opera brâncușiană, au adus un omagiu marelui sculptor român într-o serie de materiale video prezentate pe pagina de Facebook și pe canalul Youtube ale ICR Lisabona la 19 februarie. Proiectul „Portughezi despre Brâncuși“ a fost organizat în colaborare cu Ambasada României în Republica Portugheză. Pe platformele de socializare ale celor două instituții va fi difuzat un articol inedit, din arhiva Diário de Noticias (din 1984), semnat de criticul de artă și jurnalistul cultural Margarida Botelho, precum și un amplu eseu de specialitate al criticului de artă Álvaro Lobato de Faria, director și fondator al Galeriei de artă MAC – Mișcarea de Artă Contemporană. Din rândul artiștilor portughezi contemporani de renume, au fost prezentate mărturii ale lui Vhils, care a creat portretul lui Brâncuși pe un zid al Universității Naționale de Arte din București, în 2016, și ale Joanei Vasconcelos, care a dezvăluit că opera brâncușiană reprezintă pentru ea o constantă sursă de inspirație. Cei patru invitați portughezi au subliniat impactul pe care opera brâncușiană l-a avut în mediul artistic lusitan. Seria de postări s-a încheiat cu 12 fotografii alb-negru realizate de Constantin Brâncuși în atelierul său, care se regăsesc în prezent în colecția muzeului portughez Coleção Berardo.
ICR LONDRA: Brâncuși la Muzeul de Artă Craiova și Muzeul de Artă Comparată Sângeorz-Băi
ICR Londra a marcat Ziua Brâncuși prin două evenimente omagiale interconectate: difuzarea unui tur filmat din studioul Brâncuși, din cadrul Muzeului de Artă Craiova, intitulat „Brâncuși la muzeu” și prezentarea filmului „Muzeul cântat” despre Muzeul de Artă Comparată de la Sângeorz-Băi, un spațiu muzeal inedit curatoriat în spirit brâncușian. Evenimentele online, prezentate cu subtitrare în limba engleză, au fost prezentate vineri, pe pagina de Facebook a ICR Londra. Filmul „Brâncuși la muzeu” prezintă primele opere ale lui Brâncuși, inclusiv lucrările de admitere și de finalizare a cursurilor Universității de Artă, prima variantă a sculpturii „Sărutul”, o variantă în bronz a lucrării „Cap de copil” și o variantă a lucrării „Domnișoara Pogany”. Filmul „Muzeul cântat”, regia Sorin Ceaus, despre Muzeul de Artă Comparată de la Sângeorz-Băi, conține informații fascinante despre un spațiu organizat în jurul viziunii sculptorului Maxim Dumitraș, un continuator al lui Constantin Brâncuși.
ICR MADRID: Documentarul „Brâncuși”, realizat de Cornel Mihalache
Documentarul „Brâncuși” (1996), realizat de Cornel Mihalache, a fost propunerea Institutului Cultural Român de la Madrid cu ocazia sărbătorii a 145 de ani de la nașterea sculptorului. Filmul a fost difuzat pe pagina de Facebook a reprezentanței și pe pagina CineRumano. Prezentat cu subtitrare în limba spaniolă, documentarul de artă urmărește firul cronologic al celor mai importante momente din viața artistului, folosindu-se de amintirile existenței sale: fotografii, notițe, locuri. „Filmul se bazează pe un text real documentar, lucruri nu «spuse» de Brâncuși, deci neatestate științific, ci scrise, notițe rămase la prieteni sau în custodia legatarilor testamentari. Toate fotografiile folosite în film îi aparțin marelui sculptor. Iar locurile de filmare sunt cele atinse de trecerea lui Brâncuși, sau a operelor sale: satul natal Hobița, biserica Cișmeaua Mavrogheni din București, în corul căreia a cântat, biserica română din Paris, unde a fost paracliser în primii ani, restaurantul Chartier, unde a spălat pahare să se poată întreține, Place Dauphine 19, unde a locuit la mansardă, Montparnasse 54, locul unde a fost atelierul din Impasse Ronsin 11.”, declara Cornel Mihalache.
ICR PARIS: Spectacolul Sărutul, un eseu vizual fără cuvinte despre opera brâncușiană
Spectacolul Sărutul, în regia lui Horațiu Mihaiu, producție a Teatrului „Elvira Godeanu“ din Târgu Jiu, a fost difuzat pe pagina de Facebook a ICR Paris vineri, cu prilejul aniversării sculptorului Constantin Brâncuși. Un eseu vizual fără cuvinte, cum a fost descris de echipa teatrului, primit cu ovații în România, în 2018, spectacolul a putut fi văzut acum în premieră internațională. Creație bazată pe elemente vizuale și muzicale, spectacolul are scopul de a depăși orice frontieră lingvistică, reușind astfel „să vorbească“ fără cuvinte oricărui iubitor de teatru, de sculptură, de Brâncuși. „Sărutul în sine este un gest-simbol ce acoperă mare parte dintre trăirile fiinţei umane pe pământ, căruia Brâncuşi i-a acordat un enorm de mare interes. (…) Spectacolul va porni de la acest element simbol, pentru a parcurge – ca o prezentare generală – întreaga sa viaţă, cu punctele importante de referinţă din opera sa: „Muzele adormite”, „Geneza”, „Scaunele”, „Sculptura pentru orbi”, şi altele. În acest sens, spectacolul s-a derulat sub forma unei povești narate prin gest, mișcare, imagini video, elemente scenografice care vor umple un spațiu impregnat de semnele tipic brâncușiene. Peste toate aceste elemente, simbolistica sărutului va domina expozeul scenic”, declara regizorul Horațiu Mihaiu.
IRCCU VENEȚIA: Despre Brâncuși, la Peggy Guggenheim Collection Venezia
Un material video despre Brâncuși, realizat la Peggy Guggenheim Collection Venezia de IRCCU Veneția, a fost prezentat pe canalele de comunicare ale reprezentanței. Filmul include un mesaj adresat de Karole P. B. Vail, directoarea muzeului, care a evocat marele artist român și a oferit câteva detalii despre cele două lucrări ale sale, piese de rezistență în colecția muzeului: „Măiastra”, realizată de Brâncuși în 1912 și o „Pasăre în văzduh“ (L’Oiseau dans l’espace, datare 1932-1940). Ambele lucrări au fost expuse la Bienala de la Veneția în 1948, împreună cu colecția Peggy Guggenheim. Materialul video a fost editat de Roxana Mihaly, bursieră „Nicolae Iorga”.
Muzeul de artă clujean – Expoziția Piatră. Hârtie. Foarfecă. Brâncuși
Muzeul de Artă Cluj-Napoca și Liceul Teoretic „Elf” vă invită să vizitați, în perioada 17 februarie – 7 martie 2021, expoziția „Piatră. Hârtie. Foarfecă. Brâncuși”, realizată pe baza conceptului lansat de elevii Liceului „Elf”.
De câțiva ani, în luna februarie, elevii Liceului Teoretic „Elf” îl sărbătoresc, prin proiecte mai mari sau mai mici, pe Constantin Brâncuși. Anul acesta l-au celebrat jucându-ne „Piatră. Hârtie. Foarfecă. Brâncuși” timp de o săptămână, 15-19 februarie 2021. Un joc serios, cu reguli și provocări, în spiritul avangardei. Elevii jucători își vor asuma pe rând, ca la un veritabil carnaval, diferite măști. Vor deveni curioși, reactivi, creativi, jucăuși, determinați să împlinească provocări incitante: Vânătoarea de sculpturi, Alfabetul secret, Mămăliga răsturnată, Coloana sprijinitului, Geocaching și happening-ul Ceci n’est pas un Brancusi, o paradă a modei care expune haine și accesorii oglindind vibrația operei brâncușiene, create de liceenii, de artiștii „elfi” și de invitații lor. Ca de obicei, dialogul cu marile spirite ale culturii unește oameni și instituții, în virtutea afinităților elective. Muzeul de Artă din Cluj-Napoca devine un colaborator și o gazdă de seamă pentru proiectul ELF. Expoziția s-a deschis pe 17 februarie, prezentând variațiuni grafice și fotografice pe teme brâncușiene. Tot în incinta Muzeului au defilat costumele inspirate din opera artistului. De asemenea, sculptorul Dan Istrate a acceptat să expună câteva lucrări omagiu, consfințind exponatele realizate de către elevi.
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania