Cronica evenimentului: Lecția deschisă cu profesorul de Limba și Literatura Română, Teodor Epure

Publicat: 13 Ian. 2018

Cronica evenimentului

Lecția deschisă cu profesorul de Limba și Literatura Română, Teodor Epure

Patriotismul nu este numai iubirea pământului în care te-ai născut ci, mai ales, iubirea trecutului, fără de care nu există iubire de ţară.
M
ihai Eminescu

Ianuarie, o lună încărcată simbolic pentru noi ca români și, în special, pentru noi ca botoșăneni. Anul 2018, un an în care sărbătorim Centenarul Marii Uniri! Ianuarie 2018 – un „ceas” important din multe puncte de vedere, printre care se numără și această zi specială: 13 Ianuarie 2018,  când a avut loc Lecția deschisă cu profesorul de Limba și Literatura Română, organizatorii evenimentului – Revista Luceafărul și Editura Agata -, având grijă să pună la dispoziție materialul didactic adecvat, patru cărți semnate de Teodor Epure: Frământări – vol. de poezii, apărut la Ed. Agata Botoșani, 2014; Pe-un covor de vise – vol. de poezii, apărut la Ed. Agata Botoșani, 2017; Stejarii din Dumbrava Înaltă – memorialistică,  din colecția Cărțile Revistei Luceafărul,  Ed. Agata Botoșani, 2014; Secvențe din istoria școlii vornicenene – monografie, Ed. Agata, 2017. Acțiunea cu specific aparte, având în vederea și ziua de naștere a autorului – 11 ianuarie-, a început la ora 10:30, în Sala de Conferințe a revistei Luceafărul, din Centrul Istoric al Botoșanilor. De fapt, a fost, așa cum publicul a fost informat în prealabil, prima ședință a Cenaclului Literar al Revistei Luceafărul DIN OGOR.

Prezența personalităților botoșănene a fost onorată de: Dr. în științe umaniste, Lucia Olaru Nenati- poetă, cercetător – eminescolog; Ovidiu Chelaru – scriitor și poet – președintele Comitetului de inițiativă al Societății Scriitorilor Botoșăneni ,,Mihai Eminescu”; Nicolae Sandu – scriitor – publicist; Gheorghe Median- muzeograf, scriitor-publicist; Georgeta Bolea- poetă; Dr. Prof. Dan Prodan – istoric, scriitor -publicist; Dan Cristescu- scriitor, monografist; Silvia Lazarovici, monografist – autorul Dicționarul scriitorilor și publiciștilor botoșăneni; Ioan Rotundu- scriitor și publicist; senatorul Viorel Grigoraș; Mihai Babii – poet; Mariana Adăscăliței – poetă; Cătălina Bâgu – cea mai tânără poetă a Botoșanilor; Rita Frunzete – cadru didactic; Ion Dângeanu – monografist; Doru Petrariu – poet; Paul Mircea Iordache- poet; Constantin Haisuc- monografist, autorul vol. Oieritul la Vorniceni – monografie; prof. Octav Vitcu – monografist; primarul comunei Cordăreni – Cristian  Dumitraș și alții – un numeros public doritori de evenimente culturale autentice.

Printre invitați s-au numărat și foști elevi ai domnului profesor Teodor Epure de la Liceul Teoretic Vorniceni – secția umanistă: cercetător științific – Dr. științe biologie Gheorghe Hrincă, prof. Constantin Gologan, directorul editurii Agata – Ion Istrate, Octav Bâgu – patron firmă de confecții, Teodor Iordache, Lenuța Frunzete – cadru didactic, prof. Gheorghe Gherman – monografist și alții. Într-o atmosferă specifică lunii Ianuarie, plină de poezie și simbolistică, cuvântul de început a aparținut gazdei, directorul Editurii Agata și revistei Luceafărul– Ion Istrate, care a prezentat succint semnificația evenimentului, o lecție deschisă cu profesorul de Limba și Literatura Română, care a cuprins, cel puțin, două fapte importante: o dezbatere despre importanța și valoarea scriiturilor autorului și demonstrația primei ședințe a Cenaclului Literar al Revistei Luceafărul – DIN OGOR.

Autorul și-a prezentat cărțile și după ce a recitat câteva versuri din volumul de poezii „Pe-un covor de vise”, Teodor Epure a declarat, profund emoționat, că este într-adevăr bucuros că a reușit să aibă parte de acest eveniment cultural și încântat că „aici e prezentă fruntea comunității culturale botoșănene”.
Cu toate că prof. Teodor Epure a declarat că a intrat în arta scriitoricească relativ târziu, Gh. Median a specificat faptul că e momentul potrivit a spune și pune pe hârtie ceea ce din anumite motive, lesne de înțeles, nu erau realizabile mai devreme (fiind vorba de timpul necesar pentru cercetare și studiu), după care și-a arătat aprecierea față de autor și față de cei implicați pentru a da publicului aceste cărți: „Îl apreciez pe Teodor Epure, ca profesor fiind, a dat o importanță școlii vornicenene, astfel, venind  cu o contribuție la conturarea identității comunității vornicenene, dar și botoșănene. Iar domnul director Ion Istrate a făcut și face un lucru minunat promovându-și comuna natală, și în aceeași măsură și alte comunități sătești, din respect pentru valorile tradiționale românești.
Lucia Olaru Nenati, felicitându-l mai întâi pe autor, care contribuie la întreținerea vie a vieții tradiționale românești, a dat curs unei cuprinzătoarea lecții despre consolidarea unirii prin cultură, având în vedere că acest an, 2018, este Anul Centenar al  Unirii, arătând ce înseamnă acum valoarea și importanța operei lui Mihai Eminescu ca om,  scriitor ca patriot.
Foștii elevi, care au fost prezenți la eveniment, au avut numai cuvinte de laudă la adresa autorului, fiind mândri că au fost îndrumați și modelați de către profesorul Teodor Epure; emoționați, au depănat amintiri din timpul anilor de școală, pe când erau sub îndrumare Domniei sale. Prof. Constantin Gologan l-a descris ca fiind un „om cu ochi pătrunzători, exigent dar bun.” și, făcând referire la secularii stejari vorniceneni, a încheiat adresându-se fostului său profesor cu zicala: „Din stejar, stejar răsare”.

Astăzi, am avut onoarea de a fi prezentă la o lecție deschisă, nu doar de limba și literatura română, ci și o lecție de istorie, de etică, de patriotism și de iubire față de plaiurile natale.

Patriotismul nu este numai iubirea pământului în care te-ai născut ci, mai ales, iubirea trecutului, fără de care nu există iubire de ţară. (Mihai Eminescu), lucru ce ne conduce la sensul mesajului desprins din lectura celor 4 volume oferite publicului astăzi, realizate în trepte diferite de timp, 2014 – 2017, prin selectarea și gruparea articolelor publicate de prof. Teodor Epure (între anii 2009 – 2017) în mod susținut și tenace în edițiile online și cele tipărite ale revistelor Luceafărul și Vorniceneanul (www.luceafarul.net , www.vorniceneanul.ro.