Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

Colecția Dantes – Întâlnirea cu capodopera

ParvanPrimit pentru publicare: 02 dec.2015
Autor: Luicia PÂRVAN
Publicat: 04 dec.2015

Colecția Dantes – Întâlnirea cu capodopera         

                       

Expoziţia vernisată la Galeriile de artă din Botoșani, la sfârşitul lunii noiembrie, este cel mai important eveniment cultural al acestui an și mi-aș permite să-l asociez cu un altul întâmplat cu mulți ani în urmă – aproape 30 – când muzeul a găzduit, într-un spațiu generos din strada care astăzi poartă numele lui Ștefan Luchian, expoziția retrospectivă Nicolae Grigorescu. Mulți dintre botoșăneni și-l amintesc cu emoție și plăcere, pentru că a fost un regal expozițional, un eveniment greu de uitat – întâlnirea cu ceea ce numim capodopera.

Am fost, la acea dată, printre puţinele muzee din Moldova care au avut șansa de a găzdui expoziția retrospectivă Nicolae Grigorescu. Printr-un fericit concurs de împrejurări (asupra căruia nu voi insista) și cu implicarea unor oameni deosebiți (Alexandru Cebuc -directorul de atunci al Muzeului Național de Artă, Gheorghe Jauca, Lazăr Băciucu) am deschis porțile frumosului pentru mii de botoșăneni care au putut admira picturile lui Grigorescu la ei acasă.

Fără îndoială că și expoziția deschisă zilele acestea la Galeriile de artă (Maeștrii artei românești) va rămâne în memoria botoșănenilor care vor trece, timp de aproape doua luni, pragul galeriilor pentru o întâlnire cu maeștrii artei românești, cu capodopere ale artei românești ce aparțin unei personalități a Iașului, un colecționar dăruit cu har care a optat ca o parte din  lucrările pe care le-a achziționat, peste 70, o încântare pentru suflet și ochi, să nu moară pe rafturi în depozite ci să fie văzute de public.

Este o șansă unică să admirăm la Botoșani opere de artă semnate de Gheorghe Tăttărescu, Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Sava Henția, Artur Verona, Ion Andreescu, Theodor Pallady, Octav Băncilă, Gheorghe Petrașcu, Francisc Șirato, Iosif Iser, Jean Al. Steriadi, Camil Ressu, Nicolae Dărăscu, Ștefan Dimitrescu, Nicolae Tonitza, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Dimitrie Ghiață, Lucian Grigorescu, Iorgulescu Petre-Yor, Victor Brauner, Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba, Ion Țuculescu, Petru Hârtopeanu, Constantin Piliuță, Horia Bernea, Vasile Grigore, toate aparținând Colecției Dantes, un patrimoniu valoros care va fi cu siguranță integrat patrimoniului actual.

„Un colier de perle” cum aprecia artistul vizual Rodica Postolache, din care nu lipsesc portrete (Portretul lui Kogălniceanu semnat Sava Henția; portret de bătrân semnat Ștefan Luchian Luchian, portretul lui Petre Tuțea semnat Corneliu Baba; portrete de femei sau copii pline de căldură semnate Theodor Aman, Iosif Iser sau Nicolae Tonitza); naturi statice cu flori și fructe (cele mai multe dintre ele avându-l ca autor pe Alexandru Ciucurencu); peisaje: peisaje citadine (Paris, Veneția) sau de la noi (Peisaj montan, Peisaj pe malul mării, Peisaj de iarnă, Peisaj cu case); peisaje marine (Balcic, Rotterdam) și nu în ultimul rând compozițiile care au ca subiect central figura umană, unul din reperele durabile ale realității.

Sunt doar câteva din temele lucrărilor expuse, lucrări în care regăsim echilibrul, sentimentul ordinii dar și afirmarea sensibilității proprii într-o inedită vocație a culorii, sentimentul puritătii discursului plastic (Luchian, Petrașcu, Ciucurencu, Schweitzer-Cumpăna); lucrări colorate cu o pastă bogată păstrând zone de întuneric aflate intr-un dialog neîncetat cu zonele luminate sau punctând elementele cele mai de seamă ale unei figuri (Corneliu Baba); coloane desprinse din străvechile totemuri (Ion Țuculescu); lucrări în care cultul pentru natură se împletește cu un filon liric într-o structură poetică inedită (Lucian Grigorescu, Constantin Piliuță). Ele au fost alese în conformitate cu exigențele artistice ale colecționarului iar gestul doctorului Dan Tesloianu de a le expune, le conferă, fără echivoc, o nouă dimensiune. Expoziția de la Botoșani vine să confime un lucru deja cunoscut, acela că arta românească nu s-a îndepărtat de rațiune și de adevărul vieții. Lecția ei este una a măsurii și echilibrului, a fiorului liric și culorii, a reflexiei și reveriei.

Sunt lucrări semnate de mari maeștri ai artei plastice românești: Gheorghe Tăttărescu, Theodor Aman, Ion Țuculescu, Victor Brauner, chiar Horia Bernea sau Vasile Gigore care, din varii motive, cel mai important dintre ele fiind lipsa unui spațiu pentru muzeul de artă la care se poate adăuga subfinanțarea muzeului botoșănean la capitolul evenimente culturale, nu au putut fi văzute niciodată la Botoșani. Tocmai de aceea vreau să mulțumesc domnului doctor Dan Tesloianu pentru generozitate, pentru bucuria împărtășită alături de noi că acești maeștri există. Îmi exprim speranța că botoșănenii vor realiza că orașul lor a devenit acum, în preajma sărbătorilor de iarnă, mai frumos și mai bogat spiritual. Ca fost muzeograf și curator al acestei expoziții îmi permit să calific acest eveniment expozițional ca o contribuție majoră la patrimoniul spiritual al instituției gazdă, Muzeul Județean și să invit botoșănenii de toate vârstele la Întâlnirea cu capodopera. Repet, e o șansă unică și nu trebuie ratată.

LuciaParvan

1 2 3 4



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

1 comentariu la acestă însemnare

  1. D.M. Gaftoneanu spune:

    ,,…o expoziție a măsurii și echilibrului, a fiorului liric și culorii, a reflexiei și reveriei.”

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania