G.Calinescu ,, Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent’’
Studiul capitolului : Descoperirea Occidentului
O frumoasa lectura pentru generatia actuala e capitolul din “Istoria literaturii romane” a lui George Calinescu, care se intituleaza Descoperirea Occidentului. Acolo, el face un fel de recensamant al romanilor din diferite provincii istorice, care au avut vreodata de a face cu Europa si vorbeste de acest vis , care a aparut in mintea romanilor destul de devreme. Ne-am vazut oarecum izolati si am privit cu fascinatie lucrurile care se desfasurau in Occident. Primele semene de occidentalizare au fost in jurul anului 1.700 si se dorea largirea orizontului cultural prin occidentul cultural.Insa Tarile Romane nu au fost niciodata in Europa,inceputurile occidentalizarii dezvaluind o puternica tinuta feudala.
George Calinescu ne spune ca Petru Cercel, autor de versuri italiene,este primul care simbolizeaza aceasta occidentalizare.Au mai fost insa incercari de occidentalizare ca cea a lui Eraclid Despotul(1561-1593)care prin intemeierea unei universitati la Cotnar incerca un fel de occidentalizare.
Din pacate religia le-a inabusit acest proiect. In secolul XVII se infiripa legaturi cu occidentul prin venirea misionarilor italieni si franciscani in Romania, cum ar fi:Vito Piluzi sau marchizul Johann Battista del Monte,ei avand legaturi interne cu Miron Costin.
Se afirma ca in anul 1650 primii romani merg la Roma cu ocazia jubileului ,facand cu o suta de ani inaintea ardelenilor pelerinaj la cetatea eterna.Cantemir, devenind domn, purta vesminte cu influente occidentale ,insa nici de data aceasta nu se baza pe preocuparile literare si cultura occidentala.
Ideea de literatura occidentala avea sa patrunda greu in Romania.Austriecii au inceput sa domine Muntenia ,iar rusii au inceput sa domine peste Nistru. Procesul de occidentalizare incepe sa se simta dar totusi prea putin ca sa reuseasca sa miste o intreaga tara.Boierimea face din Brasov un adevarat centru geografic al romanismului.
Se spune ca vreme de un secol pregatirea pentru intrarea in occident se face in limba.Neologizarea limbii in sens apusean apare de acum.Tot in cultura, datorita regelui Carol,se primeste dreptul de a se intemeia o manastire si un seminar pentru a trimite la Roma cate trei teologi pe an,acest lucru putand fi realizat prin scolarizare si printr-un schimb de domenii.Cultura s-a diversificat,neologismele intra intr-un numar mare si se fac simtite influente in limbaj.Am putea spune ca foarte multi boieri au doua fete:oameni de cultura greceasca si oameni de formatie orientala.
Contactul cu occidentul il sustin jurnalele la care in general boierii erau abonati. Acest contact se vede cel mai bine in literatura si scriere sau traducere.Inceputurile literaturii noastre au o puternica amprenta de clasicism decadent.
G.Calinescu afirma ca traducerile circulau din literature occidentala sub forma de manuscris sau se publica cultura greceasca,dealtfel cu o influenta foarte puternica,centrul ei mutandu-se aici.
In primul rand ,pe plan cultural Romania era in urma cu multe aspecte si de aceea dupa anul 1700 dorinta romanilor de a pleca la studii in occident a fost mult mai mare.Un exemplu ar fi Cantacuzino, care a studiat la Padova ,in Italia.Pe de alta parte ,asa cum spune si George Calinescu,educatia data la Constantinopol nu a fost mai satisfacatoare decat cea din occident,deci educatia apuseana era undeva la mijlocul acestor doua extreme,majoritatea preferand sa studieze in occident.In sustinerea ideii de mai sus, adaugam ca ,de asemenea ,Cantacuzino a fost educat si la Constantinopol, insa aceasta educatie nu afost mai puternica decat cea apuseana.
In al doilea rand , ideea de literatura occiddentala a patruns foarte greu.De ce? Pentru ca aceasta trebuia sa isi pregateasca foarte bine intrarea,adica sa isi faca foarte bine temele pentru a putea patrunde printre moravurile romanilor.Nu a fost de ajuns ca putini romani sa mearga in occident ,ci occidentul sa vina la ei.
Un alt argument ar fi faptul ca fuga romanilor la studii este punctul acut al nerabdarii de a pasi in occident.Consecinta favorabila a acestui lucru este faptul ca am imprumutat cuvinte noi,iar limba romana s-a diversificat.Aceste cuvinte au fost culese de Miron Costin,Ion Neculce ,Axinte Uricaru,Dimitrie Cantemir etc. Pentru a exprima notiuni de logica,psihologie,economie,fizica etc,ei au imprumutat cuvintele :curs,testament,parola,comedie,volonter,fantasie,cavalerie,ministru,senat,manifest,ordinant,triumph,emisfer,melancolie.Secolul XVIII aduce o imbogatire a lexicului,neologismele fiind considerate acum imprumuturi mai vechi.
In al treilea rand ,ca o concluzie a occidentalismului,cartile de gramatica se inmultesc .Apare ,,Gramatica Romaniei”-Radu Tempea (1797).Pentru deschiderea orizontului European se scriu:”De obste geografie”de Buffier-Amfilohie Hotiniul(1795-Iasi);”Istoria universala”-Ioan Molnar.Examinarea sciitorilor din zona 1800 va dovedi ca acestia cunosc cu de-a
amanuntul literatura occidentala a secolului XVIII, mai ales cea minora.
In al patrulea rand ,sustin ideea lui G.Calinescu in privinta textelor traduse, deoarece s-au facut traduceri romanesti, mai ales din literatura occidentala ,in Principatele Unite si in Ardeal.Traducerile circulau mai ales sub forma de manuscrise sau se publicau. Contactul cu occidentul se vede cel mai bine in literatura tradusa si scrierile traduse.Exista si numeroase exemple de traduceri din limbi occidentale cum ar fi:”Merope si Brutus”-Voltaire;”Filip si Orest”-Alfieri;din greceste s-a tradus “Harito si Polydor”;”Descoperirea Americii”-I.H.Kampe (Buda);culegeri de biografii si anecdote cu folos etic,dealtfel erau si foarte la moda sprea sfarsitul secolului al XVIII-lea.
In al cincilea rand , sunt de accord cu faptul ca legaturile cu occidentul pe vremea aceea il faceau jurnalele la care boierii erau abonati,deoarece intalnim foarte mari schimbari in moda,in special mobilier si haine.Boierii schimba mobile,comanda canapele occidentale,gradinari,bucatari straini,incep sa iscaleasca frantuzeste,tarile sunt tot mai pline de profesori si secretari straini,balurile,jucuri de carti,din ce in ce mai multe familii isi trimit tinerii la studiu in Paris,Italia etc,bibliotecile se umplu de carti frantuzesti si italienesti.
In concluzie ,putem spune ca Occidentul ne-a fost adus in Romania de catre oamenii invatati ai vremii si s-a facut resimtit cu ajutorul neologismelor,textelor traduse,jurnalelor aparute prin anii 1700-1800,dar mai ales datorita religiei.
Bibliografie:
G.Calinescu, ,,Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent’’
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania