Așteptat de mult timp cu o expoziție personală la Botoșani, George Șpaiuc a oferit numeroșilor săi admiratori , posibilitatea de a se întâlni cu creațiile sale, într-o excepțională expoziție, vernisată la începutul acestei luni la Galeria “Colecția de Artă”. Onorându-le așteptările, el le-a oferit surpriza de a admira unele dintre cele mai frumoase tablouri ale sale, în care este prezentat Botoșanii, orașul în care locuiește și care a constituit și constituie încă, proiectul artistic căruia i-a dedicat zeci de tablouri, foarte multe dintre acestea, aflându-se în posesia colecționarilor de artă țară sau de dincolo de hotarele acesteia.
Membru al Uniunii Artiștilor Plastici, George Șpaiuc este un nume cunoscut în rândul pictorilor din România, fiind prezent, de 28 de ani, în cadrul a numeroase expoziții personale sau de grup din România, Canada, Italia, Ucraina, în expoziții naționale, precum și în casele de licitații Goldart, Grimberg și Monavissa. Creațiile sale au atras atenția și s-au bucurat de aprecierea unor importanți critici de artă, precum Valentin Ciucă, Marius Tița, sau Tiberiu Coșovan și a numeroși jurnaliști din presa locală sau națională. Este, prin urmare, un pictor a cărui notorietate îi conferă un loc distinct între artiștii plastici români contemporani, iar creațiile sale, în mod deosebit peisajele, îl fac inconfundabil. George Șpaiuc este, nu avem nicio reținere în a afirma această convingere, unul dintre cei mai valoroși peisagiști români, un creator al cărui talent poate fi pus în legătură cu Divinitatea, care l-a înzestrat cu un extraordinar simț al culorii și armoniei și cu puterea de a transmite, prin creațiile sale, senzația de liniște și confort spiritual.
Expoziția personală asupra căreia ne propunem să ne oprim, cea de a noua pe care George Șpaiuc o prezintă botoșănenilor, cuprinde, în cea mai mare parte a sa, tablouri redând aspecte din Botoșani, din centrul istoric, dar și din zonele mai mult sau mai depărtate de acesta, pictorul relevându-și prin acestea, preocuparea
pentru peisajul urban, aspect tratat cu mai puțină atenție de către confrații săi întru frumos.
În concepția multor pictori, români și nu numai, interesul pentru peisajul urban, trebuie acordat doar unor spații cu relevanță istorică, unor monumente de arhitectură sau de for public de notorietate, sau legate de evenimente cu însemnătate majoră pentru țara sau orașul în care se află. George Șpaiuc face excepție de la regulă, privind și ilustrând Botoșanii, nu doar în aspectele sale semnificative, ci în integralitatea sa, pentru el, orașul fiind un personaj, de care trebuie să te apropii ca de o ființă vie, căreia trebuie să-i simți pusul și să îi redai chipul, ca și când ți-ar fi interlocutor.
Pictorul are o relație colocvială cu orașul, pe care îl ilustrează în tablourile sale, redându-l în imagini pline de nostalgie și readucând, în același timp, în contemporaneitate, identitatea unor timpuri reflectate subiectiv prin personalitatea sa. El are capacitatea rară, de a reda unicitatea locului și a momentului și a le oferi privitorilor, așa cum ochiul său experimentat le-a surprins. Demersul artistic al lui George Șpaiuc, este o dovadă irefutabilă a faptului că pentru el, poezia Botoșanilor de altădată se regăsește în fiecare casă, pe fiecare stradă, și animat de revelațiile unui timp în care și-ar fi dorit poate să trăiască, ni le dăruiește, în tablouri de o tulburătoare frumusețe.
Pentru că orașul a suferit numeroase transformări de-a lungul vremii, diminuându-și, în mod involuntar farmecul de altădată, pictorul nu insistă, în tablourile sale, asupra detaliilor. El se rezumă să le dea spațiului imortalizat elementele care să-l facă recognoscibil, lăsând privitorului libertatea de al percepe, de a și-l apropia și de a se plasa în ambianța acestuia și a timpului pe care-l evocă. Redate într-un cromatism dozat cu abilități îndelung șlefuite, tablourile lui George Șpaiuc au puterea de a induce privitorului o nedisimulată stare de bucurie și de confort interior, de a-i da senzația că este parte a lumii care i se relevă, care-i este apropiată, cu care se confundă și sentimentul, pe care nu foarte mulți pictori pot să-l transmită, acela de a simți că se află acasă. luminoase
Este, credem aceasta, explicația numărului mare de admiratori și colecționari ai tablourilor sale, din diverse zone ale țării pe care le-a vizitat și imortalizat, și a expozițiilor personale de mare succes prezentate în diverse orașe din țară, precum cea din vara anului trecut de la Cluj- Napoca, intitulată ,,Impulsuri vitale ale realului”.
Această realitate a fost mai mult decât evidentă la vernisajul expoziției recente , numerosul public prezent, alcătuit din iubitori și colecționari de artă, artiști plastici botoșăneni, rude și prieteni, dând manifestării un aer de adevărată sărbătoare.
Credem, că dat fiind ecoul pe care expoziția “Drag de Botoșani” s-a bucurat din primele zile de la deschidere, manifestarea găzduită de Galeria “Colecția de Artă”, poate fi considerată un eveniment deosebit în viața culturală a orașului, fapt pentru care îi mulțumim autorului și îi transmitem, de pe acum, rugămintea de a reveni cât de curând, cu o nouă și poate mai cuprinzătoare expoziție.
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania