Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 13 → 2021

„Peisaje virtuale”, un proiect expozițional centrat pe pictura și desenul experimental

Cosmina Marcela OLTEAN

Moderator bază de date internațională MutualArt
Consultant artistic la Virtual Art Academy SUA
Redactor la New Genres, publicație internațională de artă contemporană
Redactor-șef adj. la Revista Luceafărul Botoșani, dep. Artă/Cultură
Redactor la TIMPUL, Condeiul Ardelean / colaborator la Informația Harghitei


 

„Peisaje virtuale”, un proiect expozițional centrat pe pictura și desenul experimental

 

De curând, profesori și studenți de la Facultatea de Arte Vizuale și Design, UNAGE Iași, specializarea Pictură au conturat și prezentat proiectul expozițional „Peisaje virtuale”, coordonat de profesorii Zamfira BÎRZU și Adrian CRÎȘMARU. Expoziția, așa cum ne asigură coordonatorii, a prins formă în jurul unor practici experimentale de pictură și desen, fiind combinate mediile tradiționale cu noile media, pictura și desenul de mână cu intervențiile digitale, aducând astfel către public ceva nou și interesant.

“Pictura este o forma de manifestare proprie omului, o formă de cunoaștere și autocunoaștere, prin care artistul și implicit privitorul, au prilejul de a-și însuși, pe o axa orizontală și verticală a timpului, propriile sentimente și concepte fundamentale. În perioada contemporană, practicile picturale variază, de la arta „fizică” la cea virtuală. Și dacă până la începutul anului 2020, arta virtuală părea să aibă un orizont îndepărtat, evenimentele petrecute odată cu perioada pandemică au făcut ca interacțiunea cu spațiul virtual să ia o amploare la nivel global și într-o formă accelerată. Astfel că, artiștii zilelor noastre s-au adaptat și la noile media ca la un instrument util, de prezentare online a vernisajelor și a expozițiilor, dar și ca la un stimul de inventivitate în ceea ce privește arta contemporană în zona net art”, explica Adrian CRÎȘMARU în argumentul expozițional. 

“Tehnicile specifice picturii au fost puse în interacțiune cu noile media ale vizualului – fotografia, video și mai nou cu imaginile generate prin intermediul programelor pe calculator sau a aplicațiilor de pe telefon. De cele mai multe ori, artiștii au fost atrași de noile tehnologii pentru a se dezvolta tehnic și conceptual pe scena artelor vizuale. David Hockney este unul dintre pictorii de referință, care, într-o etapă a vieții sale, a înlocuit ustensilele tradiționale (consacrate) de pictură cu cele moderne (tabletă grafică și monitor, iphone). Picturile rezultate denotă la fel de multă expresivitate și poartă semnătura artistului, însă ceea ce diferențiază, din punctul meu de vedere, pictura tradițională de cea pe calculator este unicatul, factor ce-i este specific exclusiv operei de artă realizate într-o manieră clasică. Însă, acest aspect, nu face ca un produs pictural (hand-made sau digital) să fie mai artistic sau mai puțin artistic doar prin simplu fapt că optăm pentru un anumit mediu de exprimare artistică. 

Alături de cadrele didactice și studenții Facultății de Arte Vizuale și Design – Iași, de la Specializarea Pictură, am generat și dezvoltat proiecte experimentale/interactive folosindu-ne de noile tehnici picturale și conceptuale specifice mediului virtual. Astfel că trei proiecte, coordonate de subsemnatul, s-au finalizat, prin expoziții/prezentări în mediul on-line: „Sketch Phone”- proiect realizat exlusiv de pe telefon – februarie – mai 2020, „Virtual Plein Air” – tabără de pictură on-line 23 martie – 4 aprilie 2020 și „Peisaje virtuale – Live” octombrie 2020 – ianuarei 202. Prin urmare, proiectul „Peisaje virtuale – Live” s-a desfășurat pe durata a patru luni, în care studenții au vizitat/vizionat, săptămânal, pe site web-ul YouTube, locuri din diferite colțuri ale lumii precum: Veneția – Italia, Tokyo – Japonia, Plan City – Florida – U.S.A., Brașov – România, Olifants River – Africa de Sud. Prin urmare, după vizionarea și selectarea unor aspecte ale peisajelor Live pe youtube, studenții au schițat și pictat, într-un plein air virtual, numeroase lucrări în diferite tehnici picturale: creion, acuarelă, cărbune, marker, acril, ulei, tehnică mixtă și pictură digitală. 

În urma acestor experiențe vizuale ce s-au dovedit interactive și formatoare de expresii plastice, cu rezultate remarcabile, suntem convinși că mediul virtual și implicit tehnicile digitale, vor genera noi resurse de manifestare artistică”, conchide coordonatorul.

Referitor la același proiect, criticul Mihail TARAȘI spunea că ”este o expoziție cu caracter metodic, inițiată de domnul asistent universitar dr. Adrian Crîșmaru și organizată de domnul Crîșmaru și de domnul lector universitar dr. Ioan Pricop. Lucrările studenților care expun „cuplează” două zone de studiu diferite, prezente în cadrul cursurilor de scenografie și de desen experimental. Ideea de scenografie este particularizată – într-un sens mult mai apropiat specificului (și interesului) secției de pictură – ca știință a panotării ce poate fi studiată pe parcursul unei călătorii virtuale prin muzee. În acest context, domnul Crîșmaru propune, ca arie de investigație artistică pentru desenul experimental, lucrul după modele oferite de spațiul online. 

Expresia artistică a unei astfel de abordări a practicii desenului este una cu o importantă miză conceptuală care aduce în atenție schimbările culturale implicite prezenței spațiului virtual în viața individului contemporan. Miza este focusată mai ales pe faptul că acest spațiu generează un material vizual specific, capabil să particularizeze condiția lumii înconjurătoare ca materie brută ce trebuie reformulată artistic. Dacă practica tradițională a desenului asumă, în general, logica unei relații vizuale directe între desenator și modelul său natural, lucrările expuse în Simeze Virtuale sunt realizate într-o altă logică. Realitatea ce trebuie reprezentată este, în acest caz, una deja intermediată cultural, prin practici de editare video, prin limita reprezentațională a unor tehnologii sau prin limitele de încadrare ale unui ecran. Altfel spus, investigația artistică propusă de domnul Crîșmaru angajează folosirea tehnicilor de reprezentare tradiționale proprii desenului (schițelor obișnuite) în situația în care ele trebuie să slujească reprezentarea unui „alt fel de realitate vizuală” (una modificată cultural). În acest context, desenul se redefinește, în sens bourriaudian, mai ales ca o practică de post producție care ordonează termeni culturali, vechi și noi, în vederea reprezentării artistice a unei „felii” de viață contemporană – în cazul de față o călătorie online prin muzee”. 

La proiect au participat artiștii: Cristiana-Ioana ANIȚĂ, Gabriela- Elena BEJINARU, Simona – Mihaela BÎCLEA, Andreea-Geanina BUDAȘ, Valeria BRAȘOVSCHI, Laura – Ștefana CANDET, Victorița-Alina CUCORANU, Elena-Karina COJOCARU, Roxana – Gabriela FUSA, Valeriu GORGAN, Larisa Elena ILICĂ, Alina MANOLE, Ana-Maria MOLDOVAN, Alexandra MACARIE, Ștefan PAVLIUC, Ana STOICA, Smaranda VÎRNĂ.
___

Foto – FAVD, UNAGE Iași

 

 



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.660 de abonați

comment closed

Drept de autor © 2009-2021 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania

Statistici T5