Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

Salonul de Primăvară – Galeriile de Artă ,,Ştefan Luchian”

Revista Luceafărul: Anul XIII, Nr.5 (149), Mai 2021
Editor: Agata, Botoșani, str. 1 Decembrie nr. 25
ISSN: 2065 – 4200 (ediţia online)
ISSN: 2067 – 2144 (formatul tipărit)
Director: Ion ISTRATE


Salonul de Primăvară – Galeriile de Artă ,,Ştefan Luchian”

Primit pentru publicare: 24 Mai 2021
Autor:  Gheorghe MEDIAN, redactor Revista Luceafărul
Publicat: 25 Mai 2021
© Gheorghe Median, © Revista Luceafărul
Editor: Ion Istrate


Salonul de Primăvară – Galeriile de Artă ,,Ştefan Luchian”

 Respectând o tradiţie începută cu câţiva ani în urmă, Galeriile de Artă „Ştefan Luchian”, au devenit din nou, gazda unuia dintre cele mai aşteptate evenimente – Salonul de Primăvară al artiştilor plastici. Manifestarea, al cărei vernisaj, în prezenţa unui numeros public, a avut loc în ziua de 8 mai, a fost onorată de un număr de 31 de artişti plastici, din 8 judeţe ( Botoşani, Bacău, Braşov, Iaşi, Mureş, Neamţ, Harghita şi Suceava), oferind iubitorilor de artă, posibilitatea de a admira şi desigur, colecţiona, lucrări de pictură, sculptură, grafică, fotografie şi obiecte din sticlă, lucrate în tehnica Tiffany.

Aşa cum era de aşteptat, cea mai mare parte a lucrărilor expuse, o reprezintă cele de pictură, mulţi dintre autorii lor, figurând printre cei care au onorat  şi precedentele ediţii ale Salonului. Unii dintre aceştia, au rămas adepţii genului care i-au consacrat ( peisajul, în cea mai mare măsură, natura statică, sau pictura abstractă), alţii au optat pentru noi forme de exprimare plastică, folosind acest prilej pentru a testa măsura în care se apropie de gusturile amatorilor de artă, sau au asociat lucrărilor realizate în genul care i-a consacrat, unele de o altă factură.

Dincolo însă de orice alte considerente, trebuie apreciat saltul calitativ al actualului Salon, faţă de cele anterioare, datorat, în mod special, preocupării  artiştilor de a prezenta lucrări care îi reprezintă cel mai bine.

In mod firesc, majoritatea lucrărilor expuse, aparţin artiştilor plastici botoşăneni, unii dintre aceştia, nume consacrate în lumea artelor plastice, alţii în primii ani de prezenţă expoziţională, dar perseverenţi şi încrezători în şansele de a se impune în lumea artelor plastice. Din această ultimă categorie, se remarcă în mod deosebit Cristian Bârzoieş, deja premiat la câteva concursuri naţionale.

Dintre pictorii consacraţi, membri ai Uniunii Artiştilor Plastici, ale căror lucrări de pictură sunt expuse pe simezele expoziţiei, se remarcă Victor Foca ,Florin Prodan şi George Şpaiuc  pe cei din urmă  legându-i  nu doar faptul că s-au născut în aceeaşi localitate – Hlipiceni – că sunt adepţii peisajului, ci şi nota de evident impresionism pe care o degajă creaţiile lor . 

Florin Prodan expune câteva peisaje inspirate din lumea satului, cu case bătrâneşti, aproape ascunse vederii de copacii care le înconjoară, dar scăldate în culori vesele, care le dau viaţă, le animă şi le conferă o aură de mister. Este un subiect pe care îl abordează  cu talent de multă vreme şi care l-a  consacrat ca pe unul dintre cei mai talentaţi peisagişti contemporani.  Alături de peisaje, pictorul oferă iubitorilor artei sale câteva tablouri, cu un pronunţat aspect decorativ, înfăţişând flori, probabil, o promisiune pentru o viitoare expoziţie personală.

George Şpaiuc, este prezent în expoziţie, prin trei lucrări, redând, în manieră impresionistă, un aspect din centrul istoric al Botoşanilor, împrejurimile Mânăstirii Agafton şi un peisaj marin, probabil dintr-una din ţările în care a călătorit.  Tuşa groasă, onctuoasă conferă culorii rolul principal, alături de tensiunea implicării emoţionale. Tablourile sale, prin atmosfera pe care o degajă,  transmit privitorilor un sentiment tonic de căldură şi bucurie. Acest fapt, explică notorietatea pictorului şi reputaţia de care se bucură în rândul amatorilor de artă.

Victor Foca, este prezent în actualul Salon, prin câteva tablouri, realizate pe calculator, ilustrând conceptul pe care de multă vreme îl promovează, cel al „punctului armonic”, care se află la baza oricărei imagini picturale.

Remarcăm prezenţa în expoziţie a pictorilor George Huivan, a cărui predispoziţie spre peisaj, căreia îi conferă prin desen şi culoare o atmosferă calmă, este mai mult decât evidentă, Vladimir Koti şi Ludovic Czizek,care aduc în faţa privitorilor imagini pline de vitalitate ale spaţiului montan transilvan şi nu în ultimul rând Veronica Mocanu, din lucrările căreia, remarcăm pe cea care redă Palatul Administrativ al Judeţului Botoşani, considerat o capodoperă a arhitecturii comuniste din România.

Un nume care trebuie remarcat, este cel al artistului plastic dorohoian Aurelian Antal, dintre lucrările căruia, o remarcăm pe cea realizată în tehnica al cărei patent l-a inventat, denumit ANTSOL, care constă în aplicarea pe suprafeţe metalice –aur, argint, platină –  a unor reactivi chimici şi solvenţi organici, care creează culorile şi dau imagini fascinante. 

Un gen îmbrăţişat de mulţi dintre artiştii plastici prezenţi cu lucrările lor în Salonul de Primăvară, este natura statică, florile fiind subiectul asupra căruia s-au oprit, cu precădere.  Remarcăm printre aceştia pe Marcel Alexa, care-şi continuă proiectul de redare plastică a Botoşanilor de altădată, de această dată cu trimitere la florile specifice acestuia,  Constantin Alexa, George Burlacu, Liliana Lazăr, Camelia Baboi şi Aurel Azamfirei. Ne face plăcere să constatăm aici, deosebitul simţ artistic al lui Aurel Azamfirei, înclinarea sa specială spre lumea florilor, dozajele cromatice prin care le redă plastic, conferindu-le o nedisimulată aură de nobleţe. Cele două tablouri pe care le expune, înfăţişând crizanteme, sunt expresia concretă  a acestui fapt.

Sunt  prezenţi în Salonul de Primăvară şi Lila Lungulescu, care expune trei tablouri  înfăţişând siluete feminine redate în maniera constructiv – cubistă a lui Picasso, Carmen Nicolau, cu un peisaj marin, precum şi Leonard Melinsch, Melinda Renan şi Cristian Bârzoieş, cu compoziţii non figurative, deosebit de inspirat realizate.

Portretul, este prezent în expoziţie prin lucrările semnate de Aida Şuster, Valeriu Gorgan, D. Aconstantinesei, Carmen Nicolau, Cosmin Mihai Ieţeşen şi Camelia Oltean, lucrările fiind realizate în tempera, creion sau cărbune.

Spre deosebire de ediţiile anterioare, la actuala ediţie a Salonului de Primăvară, grafica şi sculptura sunt reprezentate prin lucrările mai multor artişti plastici. Liviu Şoptelea şi Florin Grosu, expun două colaje de lucrări de grafică, primul având ca temă „îngerii urbanii”, subiect asupra căruia este preocupat de mai mult timp, iar cel de al doilea glosând pe tema impactului civilizaţiei asupra omului contemporan. Prezenţi în expoziţiile anterioare mai ales cu lucrări de pictură, cei doi artişti demonstrează că se pot exprima la fel de bine şi în grafică şi credem că îi vom întâlni cu acest gen de lucrări şi în alte expoziţii.

 O interesantă lucrare grafică, realizată în tehnică mixtă, este semnată de Cristian Bârzoieş, care face, prin aceasta, dovada faptului că se poate exprima în cele mai diverse genuri ale artelor plastice, şi că în ciuda tinereţii sale, este un artist plastic complet.

În privinţa sculpturii, remarcăm în mod deosebit lucrările  de sculptură mică în lemn ale sculptorului Ioan Zobu, cu trimitere la mitologie şi la trăiri sufleteşti, precum şi cele în marmură  şi lemn, semnate de  Cosmin Mihai Ieţeşen şi respectiv  Aurelian Antal. 

Şi de această dată, este prezentă între expozanţi, cu lucrări din sticlă, realizate în tehnica Tiffany, Lizica Sandu, care trebuie remarcată nu doar pentru eleganţa lucrărilor ci şi pentru faptul că este unul dintre puţinii artişti care se exprimă în acest mod, prezenţi la Botoşani. 

Nu putem încheia, fără a ne referi la prezenţa, în calitate artist fotograf a Anei Coşereanu Florescu, ale cărei lucrări reprezintă o promisiune certă pentru viitor.

Concluzionând, putem considera că actuala ediţie a Salonului de Primăvară reprezintă un succes atât pentru Galeriile de Artă „Ştefan Luchian”, care l-a găzduit, cât şi pentru expozanţi, apreciind totodată faptul că, reuşita acestui eveniment se datorează, într-o importantă măsură curatorului expoziţiei, acelaşi ca şi al ediţiilor anterioare, pictorul Florin Prodan.

 



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania