Liliana RUS : „PASĂREA ÎN LESĂ”
Poeta Liliana Rus este născută la Piteşti. Debutează în revista „Argeş”-2004, iar editorial, în 2006, cu „Scrisoare domnului Şirato” (versuri), apărută la Editura Carminis, – carte distinsă cu Premiul pentru debut al USL, Filiala Piteşti, în 2007. Urmează „Melancolii de duminică” , Editura Carminis, Piteşti, 2008.
Volumul „Pasărea în lesă”, cel mai recent, a apărut în Colecţia „Poeţi români contemporani” a Editurii BrumaR, Timişoara, 2013 (Robert Şerban – editor, Kasandra Paul-Trifu – ilustraţie copertă, Camelia Dogioiu – copertă şi paginare). Să mai notăm şi faptul că cele 40 de poeme, care alcătuiesc substanţa acestei cărţi, sunt precedate de moto-ul: „Ia pasărea pierdută şi o du stăpânului tău, Ţarul!” (Sfântul Trifon – vindecător de prinţese).
…Şi acum, atât cât a vrut să ne dezvăluie, să facem cunoştinţă cu poeta Liliana Rus, prin câteva ipostaze ale scrisului său:
„(…) Azvârlită în ceruri, eram – un copil înţelept şi sfios, aşchie prea netedă, prea subţire, un desen în care, azi, trandafirii sună gongul la intrarea în rai.” (Prea netedă, prea subţire; pag.7) „(…) Lasă-mă să-ţi dau târcoale, ca un cocostârc alb fâlfâind peste dimineţile tale încreţite de tristeţi. Să rotesc în jurul tău, ca o libelulă de zăpadă, să plutesc în parfumul de mamă frumoasă,rămas în faldurile goale.” (O libelulă de zăpadă; pag.8)
„(…) Sunt o pădure cu greu trezită din somn. O găteală care începe să tremure ca dansul de hârtie al păpuşii. Şi, în fine:
„Sunt doar o schiţă a unui duh vindecător
de oameni şi păsări. (…)” (Duhul vindecător; pag.31)
…Inspirate şi bine scrise, poemele Lilianei Rus induc cititorului o complexă gamă de trăiri/ simţăminte/ stări sufleteşti (nu rareori, contradictorii!) care te fac, cu sau fără voie, complice:
„Seninătatea – semnul meu din naştere – o cunună de flori îngheţate, tot mai sonore, ce-mi înconjoară obrazul (…)” (Semnul din naştere; pag.24) „A început să-mi placă să plâng,
…Şi, cam peste tot, agitaţie, îndoieli, nelinişti (nelinişti creatoare/creative!):
„(…) Stau faţă în faţă cu neliniştile şi îndoielile mele –
păduri la sfârşit de noiembrie.
Un frig pe care-l simt înainte de viscol.
Pasărea mea îşi îngustează ochii.
În piept, peştişorul înoată în ceară.” (Faţă în faţă; pag. 32-33)
„De colivie nu am nevoie –
Pesimism (nemascat!), melancolie, tragism chiar:
„Zile în care simt împuţinarea vieţii…
„(…) Sunt încă departe de câmpiile tale, Bunule,
sunt cea mai ostenită femeie…” (Singura rochie; pag.13)
…Dar, mai există speranţă (sau, excepţia care confirmă regula?!):
„(…) Lumea de ieri şi de azi se decolorează.
În cuiburi, sfinţii aprind candele. Cerul se strânge undeva, la lumină,Proaspăt şi dulce ca miezul de măr.” (Ca miezul de măr; pag. 28). – …Frumos, dar adevărat?
Reţin şi „micopoemul” din finalul „Film(ului) mut” (pag.16):
„(…)Film mut.
Ceasuri de cârtiţă zidesc un copil în nisip.”
Nu aş vrea să greşesc – şi, cu atât mai puţin, să rănesc – dar în „Pasărea în lesă”, Liliana Rus mi se pare o poetă mai degrabă tragică, cerebrală, prudent-realistă, decât visătoare. Sau, în orice caz, nu o visătoare cu ochii deschişi… (- Ceea ce, pentru vremurile pe care le trăim, dar şi pentru poezie, nici nu e tocmai de neacceptat ori de neînţeles!). „(…) Limba clopotului rămâne un strigăt al tinereţilor tale,/ un mormânt fără piatră.// Duc dorul celor ca tine – / umbra unui călăreţ care, astăzi,/ nu mai există decât în capul meu.” (De dorul celor ca tine; pag.34)
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania