Pe Eminescu îl evocă Iorga, cutremurat fiind de pecetea geniului (,,Poetul fără pereche a fost pentru mine a revelaţie fulgerătoare, un strămutător subit, ca prin minune, în altă lume”) iar pe Enescu ca un mare compozitor al lumii: ,,Românii din America au avut o mare bucurie şi o mândrie neobişnuită. Cel mai mare compozitor al nostru şi în acelaşi timp unul din cei mai distinşi din lume, George Enescu a dat o serie de concerte care i-au atras şi acolo admiraţia generală”. Dintre scriitorii, oamenii de cultură şi intelecutalii botoşăneni, Iorga are cuvinte de laudă pentru N. Leon (,,M-am surprins cetind pagină cu pagină, despre gândaci, fluturi, ţânţari, lăcuste, melci şi arici!”), Dumitru Furtună pe care îl aşează ,,între povestitorii cei mai bine înzestraţi ai basmelor noastre”, I. Simionescu, fost coleg de liceu, ,,capabil de a însufleţi în scrisul său imaginea locurilor din ţară”, Vasile Bogrea, cel capabil ,,să adune atâtea cunoştinţe, în toate domeniile, câte nu le-a mai cuprins o minte românească” dar pare rezervat faţă de poeziile lui Ion Păun-Pincio dintre care doar unele au ,,o mare duioşie smerită” şi chiar nedrept faţă de cele semnate de Ion Pillat – ,,un tânăr foarte inteligent care a cetit foarte mult şi care declară aceasta în versuri”; la Ştefan Luchian apreciază firea echilibrată, ,,foarte delicat uneori, expresiv totdeauna” iar despre Gheorghe din Moldova îşi aminteşte doar că era ,,mititel şi bondoc, roşu şi iute”.
Atras este Iorga şi de peisajul citadin, ca în această descriere dedicată Dorohoiului (,,De o parte căsuţe şi grădini, de alta înălţimile fumurii ale dealurilor, la picioarele cărora se întinde, acoperit de mirişti, patul secat al lacului de la Dorohoi, al iezerului de care se leagă legende de oraş dispărut, înecat sub ape… Spre Prut pleacă o linie ferată (…) care uneşte Dorohoiul cu Iaşii, o linie de cantoane frumoase şi gări scumpe, care se poate lua la întrecere cu linia mult mai mică dintre Piteşti şi Curtea-de-Argeş’’) sau de cel campestru (,,Către Botoşani dealurile îşi pierd înălţimea, dar până la Prut ele formează pământul ţerii: bunele şi frumoasele dealuri de pământ hrănitor, care-şi soresc pe coaste casele albe sau se mândresc cu oraşele ce li iau în stăpânire mai multe vârfuri vecine. Printre maluri râpoase, curg liniştit apele, albe între verdele păşunilor, aurul miriştilor şi porumbiştilor şi negrul catifelat al arăturilor…”), peisajul silvestru îl transformă în veritabil peisagist liric –
,,Ca stâlpi curaţi de templu antic, se-nalţă plopii în păduri
Svârlind la soarele ce-apune, peste cărări mari umbre sure
Şi printre creştete-adormite cordeaua cerului de vară
Intinde dunga ei albastră, lumina-i searbădă de sară”.
iar imaginea satului în poet bucolic:
,,Bâzâit de-albine-n aer, cor de greieri hore cântă
Şi cosaşii melancolici le ţin hangul şuierând,
Lângă stâna învelită cu rogoz se iau la trântă
Doi flăcăi cu ochii negri şi cu părul fluturând”.
La Frumuşica, Iorga admiră ,,căsuţele destul de albe”, la Flămânzi ,,livezile foarte verzi” iar la Coşula ,,frumoasele ziduri din secolul al XVI-lea”, atras fiind însă până la fascinaţie, de locuitorii satelor – văzuţi în maniera pictorului Grigorescu şi proiectaţi într-o mitologie a unei veşnice Arcadii ce priveşte acuzator spre progresul insensibil la nostalgia paradisului pierdut: ,,…Ţăranii în cămăşi albe, cu brâul roşu, cu pălăriile largi de pâslă neagră, femeile în tulpane taie aduşi de spate sau privesc cu secera în mână, ca nişte zei ai ogoarelor roditoare… Dulce Arcadie! Frumoşii copii în haine albe, fetele de la fântână, flăcăii mândri, cu privirea tare supt pălăria cu streşina lată sunt fiii Arcadiei!”.
Nu lipsesc însă, mai ales din corespondenţa lui Iorga, notaţii realiste (,,…am avut acolo puţine zile bune, dar foarte multe rele….”) şi chiar resentimentare, Botoşaniul fiind, printre altele, ,,…oraşul care nu m-a votat niciodată”; un cercetător motivat ar putea alcătui un întreg volum intitulat Iorga despre Botoşani şi botoşăneni, dacă, evident, ar avea răbdarea să răsfoiască miile şi miile de pagini prin care sunt risipite aceste informaţii, evocări şi impresii dintre care, o infimă parte, le-am pus, în contextul acestui articol, la dispoziţia cititorilor.
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania