Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 11 → 2019
Revista Luceafărul
Revista „LUCEAFĂRUL” este o publicaţie de cultură, educaţie şi atitudini destinată sufletului neamului românesc. Considerăm că omagierea marelui român Mihai Eminescu, fondator al spaţiului cultural românesc modern, este o provocare şi o datorie de onoare a fiecăruia dintre noi, căreia îi putem da curs în nenumărate feluri. Cu credinţă în misiunea noastră, încercăm să contribuim prin această revistă la crearea unor repere culturale autentice şi stabile.

O CARTE DEMNĂ DE SOMPTUOASA PANOPLIE A IUBIRII DE POEZIE ȘI DE HAR 

Revista Luceafărul: Anul XI, Nr. 6 (126), Iunie 2019
Editor: Agata, Botoșani, str. 1 Decembrie nr. 25
ISSN: 2065 – 4200 (ediţia online)
ISSN: ISSN 2067 – 2144 (formatul tipărit)
Director: Ion ISTRATE

O CARTE DEMNĂ DE SOMPTUOASA PANOPLIE A IUBIRII DE POEZIE ȘI DE HAR 

Primit pentru publicare: 22 Iun. 2019
Autor: Lucia OLARU NENATI
Publicat: 23 Iun. 2019
© Lucia Olaru Nenati, © Revista Luceafărul

Editor: Ion ISTRATE
Opinii, recenzii pot fi trimise la adresa: ionvistrate[at]gmail.com  sau editura[at]agata.ro


 

Marea poetă Ana Blandiana are acum încă o carte, o carte-bijuterie, adică o creație bibliofilă realizată de doamna notar Lili Bobu, lidera Asociației Culturale ,,Regal d’Art” din Botoșani, cea care a mai realizat creații bibliofile dedicate și altor creatori, precum Grigore Vieru, Nicolae Dabija, Lucia Olaru Nenati, Victor Teișanu.

Cartea de acum, intitulată ,,Ce-ar fi să decidem să ne visăm?” (poeme-incantații de dragoste) și tipărită tot la prestigioasa editură PIM din Iași, se înscrie formatului specific Colecției ,,Regal de poezie”, păstrând conturul unui pătrat cu coperta îmbrăcată în catifea, aceasta de acum de culoare mov pastel și având reperele embosate cu auriu. Ornamentul copertei ales de această dată reprezintă un delicat fluture de porțelan, înnobilat cu cristale Swarovski, pictat cu aur coloidal, lucrare handmade realizată de apreciata artistă Brândușa Atena Ungurașu Ioan. Motto-ul scris pe pergamentul rafinat exprimă dintru început în chip lapidar un gând poetic reprezentativ pentru această mare poetă: ,,Sunt asemenea nisipului clepsidrei care poate fi timp numai în cădere…”. Asta în vreme ce, prin transparența sidefie a suportului, se străvede frumoasa imagine fotografică a chipului poetei, rămasă (și în fapt!) mereu tânără.

Secvența înscrisului intitulat  ,,În loc de prefață” definește în chip original poezia, ca ,,un fel de-a muri fără încetare”, ceea ce, într-un ecou intertextualist, prelungește în chip inspirat acel ,,mourir sans cesse” al lui Kierkegaard, experimentat odinioară și de Bacovia, închipuindu-se astfel o coloană infinită a unor mari spirite înrudite prin Har.

În arhitectura acestei prețioase colecții urmează apoi plicul de pergament conținând un poem original scris de mâna mereu inspiratei poete, după care începe seria miraculoasă a lucrărilor plastice semnate de Doru Cristian Deliu, uimitor de consonante poemelor tipărite, însoțind pentru început chiar poemul titular. Și iată ce a descoperit artizana acestei colecții- unicat  în panoplia plastică a acestui pictor: imaginea unui fluture diafan ce poposește  – ca un sol al Harului! – pe capătul unui condei ce se cumpănește către răbdarea paginii, sub raza unui candelabru cu solzi de cristal. Cum în aceste poezii se întrezăresc, nu o dată, evanescente zboruri de fluturi, postarea prețiosului fluture pe coperta cărții își scânteiază dintr-odată suavul  înțeles.

Ca de obicei, în această sofisticată și originală colecție, tabloul ce desparte poemele este reluat și postat în chip de timbru mic pe colțul fiecărei pagini purtătoare de poem. Ceea ce se impune ca observație pregnantă în această carte este o rară corespondență, aproape simbolistă, dintre frumusețea evanescentă, rafinată și mereu surprinzătoare a poemelor, cu imaginile selectate de realizatoare din arealul plastic al pictorului ales a le ilustra. Iar acest demers anume constituie, dincolo de întreaga strategie bibliofilă, o creație în sine, îndeobște  greu de aflat altundeva.  E ca și cum un splendid solo de vioară capătă deodată ample aripi simfonice din întrunirea celor trei componente ale acestei cărți unicat: poezia mereu proaspătă și tulburătoare a Blandianei, chipul imaginat superb al unei realității surprinse și încremenite deodată în inspirația tabloului plastic și îmbinarea perfectă a sensurilor creative izvorâte dinspre două arte oglindindu-se reciproc, față-n față, într-un duet cu desăvârșire armonic, reverberând parcă străvechiul adagio ,,Ut pictura poesis”.

Urmează apoi concertul propriu-zis al acestei întreprinderi artistice, curgerea poemelor blandiene ce îndeplinesc pe deplin și mereu acea condiție specială postulată de filozofi și formulată concret de marea doamnă hermeneut Svetlana Paleologu Matta de la Lugano și anume că poezia adevărată trebuie să fie ,,plină-ochi de adevăruri-surpriză”. Căci într-adevăr, la fiecare dintre paginile din hârtie de mătase sidefie, caligrafiate aldin cu cerneală purpurie ca în străvechile și somptuoasele incunabule mânăstirești, te surprinde și ți se dăruiește sufletului, aflat parcă dintotdeauna în căutarea acelui adevăr anume, răcoarea pură a unor asemenea versuri-revelație. Mă gândisem să citez câteva dintre acestea, dar, căutându-le, am abandonat sub raza concluziei că ar trebui citată întreaga carte, aceea a unui profund, tulburător și original flux afectiv, un mai-mult-ca-perfect al iubirii.

În chip avenit urmează apoi un compendiu de biografie creativă, cuprinzând repere identitare, opera structurată categorial, titluri de cărți, traduceri, premii, onoruri,  participări, conferințe și activități, distincții ș.a., toate meritate și demne de mândrie, completând portretul unei mari personalități-fanion a culturii noastre de azi, dar desigur și a istoriei ce va urma.
Iar această carte a iubirii de poezie și de har va să stea la loc de cinste în această panoplie.

COLOFON
Aleasă prețuire truditorilor întru frumos care au contribuit la zămislirea acestui volum, trăind cu desăvârșire din bucuria creației, din gândirea metaforei:
Redactor: Lili Bobu
Tehnoredactor și corector: Mirela Brehuescu
Bijuterie handmade copertă: fluture din porțelan decorat cu aur coloidal realizat de artista Brândușa Atena Ungurașu Ioan, înnobilat cu cristale originale Swarovski, importator acreditat S.C. ,,Emidale Internațional Impex” S.R.L. (manager: Pușa Hack)
Lucrări de artă plastică: Doru Cristian Deliu
Design grafic și layout original: Mihaela Irimescu
Tipar: Tipografia ,,PIM”, Iași (manager Maria Petrariu)



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.570 de abonați

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2019 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania

Statistici T5