O incitantă dezbatere filosofică epistolară: G. Liiceanu – Andrei Pleșu. Avem oare un DESTIN?
,,-Dragii mei, aţi văzut dumneavoastră în Evanghelie vreun pasaj în care scrie: ,,Vai, vouă beţivilor?” N-aţi văzut. ,,Vai, vouă curvarilor?„ N-aţi văzut. ,,Vai, vouă cărturarilor?„Da..(Râde)”
(Arh. Ilie Cleopa către Ioan Alexandru şi un grup de scriitori).)
Spinoasa problemă a existenţei sau inexistenţei unui destin al indivizilor şi popoarelor a frâmântat minţile oamenilor de rând, ca şi ale filosofilor, încă din zorii umanităţii. Auzim adesea: ,, Aşa i-a fost soarta!”;,,Aşa i-a fost ursita”; ,,Ăsta i-a fost destinul!”. Ce include un astfel de termen? Desigur: calea vieţii, numărul anilor, familie, glorie sau năpastă etc.,etc.
Este oare Destinul un dat divin sau o moștenire genetică parentală?Căci zice Eminescu:,,Ce suflet trist mi-au dăruit/ Părinţii din părinţi/ De au putut să-ncapă-n el/ Atâtea suferinţi…”. Ne făurim noi destinul? Oare ursitele antice care ţes firul vieţii? E fatalitate soarta? Se poate schimba destinul personal ori elementele lui? Cum? (Vom încerca mai târziu un răspuns.)
Iată că şi în cultura română avem o atari dezbatere de cel mai înalt nivel şi interes, expusă sub forma a 10 epistole, confesive, antrenante, pigmentate umoristic şi anecdotic, spre deliciul cititorului obişnuit ca şi al omului de înaltă cultură. Extrem de agreabilă, lecturată ,,sans relache”(pe nerăsuflate), recenta apariţie ne permite să învăţăm foarte multe lucruri, care altfel ne-ar fi inaccesibile.
Protagoniştii celor zece epistole schimbate amical sunt doi maeştri ai stilului confesiv, doi filosofi cu remarcabile contribuţii la cultura naţională, deşi între cei doi există o diferenţă netă de viziune asupra conceptului destinal, chiar viziuni ireconciliabile asupra lumii și a ființei umane. După epuizarea a zece scrisori ale fiecărei părți, dl. Liiceanu ar fi voit foarte mult să facă o serie de completări într-o epistolă suplimentară, ceea ce respondentul Andrei Pleșu n-a acceptat, fiindcă ar fi încălcat convenția severă acceptată dintru început.
Precum doi cavaleri afabili, ce vor să-şi încrucişeze lăncile, s-au avertizat reciproc asupra unor severe contraziceri:
G. Liiceanu: ,,Dragă Andrei….Sper să nu te superi dacă, din când în când, am să-ţi mai bag câte un băţ prin gardul transcendenţei.”(termen pentru divinitate, pt. ce este dincolo de lumea materiei n.n.)
Andrei Pleşu: ,, Dragă prietene,…Mă ameninţi că o să bagi câte un băţ prin gardul transcendenţei, pe care o invoc prea des…. O să vezi tu pe naiba, când transcendenţa o să-ţi bage băţul prin gardul imanenţei tale.„(termen pentru lumea reală-n.n.)
Oricum, trebuie făcută distincţia că Destinul, în viziunea ambilor se referă în speță la traiectoria unor ,,aleşi”, ,,eroi”, nu a oricărui plebeu.
Andrei Pleşu (n.1948) este un filosof teist (om credincios), teocentric (pune ]n centrul preocupărilor pe Dumnezeu), autor al unui tratat de angelogie (Despre îngeri), comentator inspirat al Parabolelor lui IISUS. Despre om și umanitate în general, domnia sa are o părere indulgentă, comprehensivă slăbiciunilor noastre, cunoscându-ne și defectele inerente și noblețea. Privitor la Destin, acesta este văzut de domnia sa ca o taină, asezonată concomitent cu contribuţia omului şi ,,graţia divină”, dumnezeiescul har (cum spunem în Răsărit). Harul este cereasca bunăvoinţă şi puterea lui Dumnezeu spre tot binele.
Exact în revers conceptual, Gabriel Liiceanu(n.1942) este un antropocentric (pune în mijlocul tuturor conceptelor sale ființa umană). Cu toate acestea, acceptând antica zicere că,,Omul este măsura tuturor lucrurilor”, umanitatea în general, Omul, sunt pentru discipolul lui Noica un prilej de absolută dezamăgire și vehemență apreciativă. Și nu doar în corespondența de față, ci și în lucrările sale de moralistică:,, ,,Despre ură”, ,,Aşteptând o altă omenire~ ,,Despre limită”, ,,Despre seducție”, ,,Despre minciună”, ,,Ușa interzisă”. Ideea de transcendent, de divinitate, îi stârneşte indignarea, socotind-o un ,,baston pentru neputincioşi, o balivernă”*(SL).
Pornind de la înzestrarea nativă a persoanei, este necesar –zice domnia sa- ,,un efort prometeic” personal, spre a te ricdica la statura unor eroi sau personaje pe care le-ai admirat și vrei să fii asemenea lor. Sintetizând, Destinul este pentru domnia sa o înfăptuire a propriei fiinţe, a efortului egotist, care nu cedează sub imperiul ,,complăcerii, lenei, bovarismului”, implicând, după cum însuşi mărturiseşte din primele pagini, ,,o viziune înclinată plebeu spre orizontalitate”(p.37), excluzând vreo intervenţie intruzivă ,,de Sus”. Pentru a-şi susţine aserţiunile, se face recurs abundent la platonicieni, la Heidegger, Sf. Augustin , Kierkegaard, Hegel, Husserl sau Kant.
Dacă deci se exclude “Înaltul”, ,,graţia divină”, invocată de Andrtei Pleşu, apare firească întrebarea: de unde avem energia necesară pentru a ne făuri Ursita eroică, Destinul exemplar (pe care, subsecvent, bănuim că protagoniştii şi-l contemplă la vârsta şi celebritatea lor)?
Gabriel Liiceanu se indignează cu toată fiinţa împotriva existenţei unei ,,lumi de dincolo”, sintagmă de neacceptat filosofic, fiindcă ,,supranaturalul nu este investigabil”(p.38). Cum adică, eu trăiesc prin delegaţie, nu am existenţa mea autonomă? Nici morala nu-şi poate avea sorgintea în principii ,,venite de Sus”, ci din propria noastră raţiune, ,,din infinitul nostru interior”.
Necesitatea efortul personal maximizat se ascunde şi în zicerea populară: ,,cum îţi aşterni, aşa dormi” sau în exprimarea lui Lev Tolstoi: ,,roagă-te, dar nu ăsa vâslele din mâini.„
Dl. Andrei Pleşu ,,îi trage covorul de sub picioare” lui G. Liiceanu (cum se exprimă Sorin Lavric) şi îl apostrofează pe ,,andrinsant”, socotind că nu putem face vorbire de ,,infinit interior”, fiindcă ce infinit poate fi acela care este limitat, închis în ceva, adică în fiinţa noastră? Infinitul presupune tocmai ,,dezmărginirea”, lipsa grăniţuirilor. Poate -zicem noi- dubitative, dar nu s-a auzit oare vorbindu-se despre ,,adâncimile insondabile ale sufletului omenesc” ? Ce sunt acelea? fiindcă nu e o metaforă sintagmatică, ci o realitate.
Solicităm acum cititorului să ne permită să contrazicem împreună şi pe Sorin Lavric de la A.U.R. şi pe dl. A. Pleşu, fiindcă există oricât de paradoxal pare, două infinituri. Fiecare fiinţă sau obiect este o bornă, ,,un gard” între infinitul exterior fiinţal sau obiectual şi cel interior fiinţei sau obiectului.
Dovedim că aşa este, luând exemplul atomului. După moleculă, cea mai mică unitate şi ultima este ATOMUL. (Colegul prof. Grigore Pop de la Şieu –Odorhei zicea adesea:,,nu pune, nu pune mult (în pahar)! Numai o moleculă.”)
Grecii socoteau deci atomul ultima cărămidă a materiei, iar ,,a tomos” înseamnă ceva care nu se mai poate divide în unităţi mai mici. Ce este în afara atomului, până la el, este INFINITUL (exterior). Iată însă, că fizica moderna a aflat şi universul interior subatomic, al electronilor, protonilor, nucleonilor…Dăm așadar dreptate antropocentristului Gabriel Liiceanu: avem un infinit al sufletului omenesc, tot aşa cum acceptăm axiomatic macro şi microcosmosul.
Ei bine, acest ,,infinit interior” este alcătuit – după dl. Liiceanu –din reţeaua de neuroni a cerebelului uman, fiind sursa puterilor noastre intelectuale, iar rugăciunea însăşi nu este decât o bolboroseală de vulcan a unor puteri interioare omului. Idem, conştiinţa, gândirea raţională, nu sunt altceva decât o ,,emanaţie neuronală”.(p.96-98) (concepte agnostice şi eclectice, eşuate toate). Ăsta ar fi tot,,transcendentul “ în care crede prietenul Andrei Pleşu.
Dacă mintea noastră e doar ,,o secreţie a creierului“ cu tot complexul lui neuronal, atunci şi sentimental nobil al iubirii nu e decît ceva aşijderea? Deci ,,aprioricul” Kantian, ca tipar ce face posibilă experienţa, e reductibil la ştiinţă, iar filosofia însăşi e pusă sub semnul întrebării, neavând sens? E doar ,,o scamă pe cotorul mileniilor” zice dl. Adrian Pleşu (cu toţi titanii ei: Kierkegaard un ,,mistic oarecare”, Nietzche un ,,plângăcios lovit de dambla”etc. (SL).
Chiar cititorul obişnuit poate observa că greşeala vine din aceea că dl. Gabriel Liiceanu substituie ştiinţele (psihologia, anatomo-fiziologia) cu filosofia, intruziunea neputând fi de success.
Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu sunt două viziuni ireconciliabile, precum material şi antimateria. Tangenţa lor duce imediat la explozie. E drept, cititorul poate să adere la o fază sau alta, potrivit ,,aprioricului” din sine sau nivelului scientist atins. În pofida acestei poziţionări, cei doi convivi păstrează integral o reciprocă amiciţie cu durata a patru decenii şi ceva, un respect de cea mai înaltă nobleţe intelectuală.
În pericol de a epuiza spaţiul scriptural, cititorul poate întreba firesc: dar tu, profesore, ce spui despre o aşa problemă explozivă? Avem şi noi o traiectorie destinală?
Vreau să te încredinţez, iubite cititorule/cititoare, că un Destin are orice om, fie el om simplu, fie împărat, nu doar ,eroii”. Şi grecii, vechii eleni, spuneau asta, dar Soarta era văzută de ei ca ceva inexorabil, o fatalitate. Nu ai cum să I te sustragi sau cum se zice popular: ,,ce ţi-I scris, în frunte ţi-I pus”. Această exprimare este deseori şi o grilă de verificare a inteligenţei unei persoane. (În urma unei întâmpări, cel Prost dă vina pe alte persoane, Deşteptul invocă o situaţie, iar cel cu adevărat Înţelept zice: ,,(poate) aşa a fost să fie”.)
Nu trebuie să credem că destinul este un fel de sfoară în desfășurare, ci mai degrabă o țesătură complexă, de covor, unde se intersectează adesea vrerea divină și voința omului, voinţele semenilor.
Cel ce L-a zidit pe om, Ziditorul a toate, asupra existenţei căruia nu avem nicio îndoială, Acela este făuritorul destinelor noastre. El a hotărât:
-în ce familie ne naştem, în ce popor, în care secol, prin ce împrejurări vom trece şi multe pe care nu le intuim.
Aşa cum Dumnezeu cunoaşte întreagă istorie a lumii, la fel de bine cunoaşte Destinul fiecărei persoane. Cunoaşterea desîvârţită nu impieteayă însă în niciun fel libertatea deplină a omului. În acest sens, Grigore de Nazianz (cred,scuze-n.n.) se exprima astfel într-o epistolă către credincioşi: ,,Fiţi siguri că voi sunteţi liberi. Lucraţi cu frică şi cutremur la mântuirea voastră.”
Şi cum ar putea să fie altfel? Dacă am fi sub apăsarea robotică a unui destin fatalist, pentru ce să mai fim judecaţi?
Am citit cu ani în urmă o carte a lui Camille Flammarion(1842-1925), astronom şi scriitor, în care studia cca. patruzeci de cazuri de premoniţii despre persoane obişnuite sau faimoase, premoniţii a căror fatalitate s-a adeverit cu exactitate. Avem şi multe alte dovezi, inclusiv ale mele personale. Deci da, există un Destin. Şi unde stă Destinul ăsta? În frunte, cum zice poporul? Umblă pe lângă noi ? Ne însoţeşte ca un înger?
Pe Djuna, faimoasa clarvăzătoare bulgară, au întrebat-o de la o vreme cercetătorii, intrigaţi de precizia prezicerilor ei: ,,dar, de unde cunoşti dumneata, care nici nu vezi, atât de précis destinul omului?“ Ea le-a spus: ,,…din mintea fiecăruia. Eu acolo îl văd, deşi ochii mei (biologici)…”.(Ea i-a prezis lui Todor Jivkov –acest,,Ceauşescu bulgar” că fata lui, Ludmila, va avea un accident fatal de automobile.Şi…a avut. (Şi lui Ceauşescu şi Elenei i-au spus că da… ,,de Ziua Pruncului”/ -Şi copiii?” a sărit Elena, ca o mamă îngrijorată.,,-Vor fi bine.”)
Deci prima certitudine: AVEM UN DESTIN TOŢI, robi sau împăraţi. De două ori am întrebat în vis o persoană misterioasă, la 31 de ani: ,,cât voi trăi?”. A doua oară mi-a răspuns: 59 de ani, dacă ….(mi-a spus o condiţie).
Ce greşeală face C. Flamarion şi Todor Jivkov şi Ceauşescu şi mulţi alţii? Stau şi aşteaptă să vadă dacă va fi sau nu va fi.
Noi, creştinii, cunoaştem că avem un Destin, dar ACESTA STĂ ÎN PUTEREA LUI DUMNEZEU. El singur îl poate şi schimba, căci Atotputernic este. Şi Milostiv este Dumnezeul nostru, căci zice Psalmistul împărat:, Cât munţii şi până la cer este mila Ta, Doamne...” Vă voi arăta cum schimbă Dumnezeu destinul unui ppopor sau al unei cetăţi sortite pieirii prin exemplul proorocului Iona.
Trimis de Dumnezeu să vestească sfârşitul cetăţii Ninive (cetate asiriană uriaşă , de ,,îţi trebuiau trei zile să o parcurgi de la un capăt la altul” zice Herodot), Iona refuză şi fuge de la faţa lui Dumnezeu. ,,O să piară?-îşi zice Iona? Foarte bine, că mult ne-au asuprit. Nu mă duc să le spun, ca nu cumva Dumnezeu, Care e bun, să-şi întoarcă mînia de la ei şi să-I salveze. Fuge, se ascunde pe o corabie, e aruncat în mare, un chit îl înghite, îi vine mintea la cap şi vrea să asculte de Dumnezeu. Merge şi strigă-n gura mare pe uliţele Ninivei: ,,Încă patruzeci de zile şI Ninive va fi distrusă!! Încă patruzeci de zile…” Ajunge şi la palatul regal şi strigă tare, fără frică. Se urcă apoi pe un deal, îşi face un mic umbrar şi aşteaptă cu bucurie împlinirea profeţiei.
Regele asirian dă poruncă straşnică întregii cetăţi, ca tot omul să se întoarcă de la relele ce le-a făcut, de la răutăţi, asupriri şi orice rău, să se îmbrace în sac şi cenuşa umilinţei, om şi dobitoace, să cadă grabnic în post negru, inclusiv pentru oi, vite şi alte dobitoace, strigând cu putere la Dumnezeul cerului şi Pământului, vestit de Iona, ,,ca să nu pierim”.
E cald tare, însă Atotputernicul a făcut să crească un vrej de bostan pste umbrarul unde Iona hălăduieşte, iar vremea trece… Însă, în ziua următoare, ,,Dumnezeu a poruncit unui vierme să înţepe rădăcina bostanului şi vrejul s-a uscat”- zice Sfânta Scriptură. (Văzut-ai, iubite cititorule şi cititoare, cum ascultă toate de Ziditorul lumii şi al Universului?)
Iona se supără rău că I s-a uscat bostănăria şi colac peste pupăză, nici profeţia nu I se împlineşte. Mai rău, nici că se poate. Îi este şi ciudă că n-a pierit Ninive, îi este şi ruşine că nu I s-a împlinit proorocia, iar ca un evreu ce este, se dă foarte supărat înaintea lui Dumnezeu. Apăi de-aia l-a trimis? Nu a bănuit el de la început că Dumnezeu s-ar putea să se milostivească şi să-I cruţe, iar el să rămână de ruşine? Şi…îi răspunde Dumnezeu: ,,Tu te-ai necăjit pentru un vrej pe care nu tu l-ai făcut să crească, dar mie să nu-mi fie milă de Ninive, cetatea cea mare, în care se află mai mult de 120.000 de oameni, afară de mulţime de dobitoace?”)
Deci…din ce cauză a schimbat Dumnezeu destinul marii cetăţi Ninive? Din milă, căci i-a văzut îndreptându-și viața, căzând în post şi rugăciune, cât or fi fost ei de păgâni.
Aşadar, ne putem schimba destinul personal şi colectiv prin repararea răului făcut, verificându-ne atent, apoi căzând și noi în post şi rugăciune. Căutăm un bun duhovnic…; nu aşteptând ca lemnele pădurii, cum au făcut Jivkov, Ceauşescu şi cei din cartea lui Camille Flammarion.
Oricum, felul în care ,,graţia divină”, harul dumnezeiesc, lucrează concret în vieţile noastre rămâne o taină, căreia Răsăritul creştin nu i-a căutat un răspuns, iar Apusul, prin augustinieni, tomişti, molinişti, au dat răspunsuri nesatisfăcătoare.
Prof. Vasile Găurean
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania