Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

,,POVESTIRI ŞI TEATRU”, de AL. FLORIN ŢENE

          Anul CENTENARULUI e anul în care cuvântul – parcă – prinde aripi în inima Domnului Al. Florin Ţene, care dă luminii tiparului prezentul volum, intitulat metaforic ,,VISUL ALB”, alb ca şi puritatea zăpezii şi a actului Unirii de la 1 Decembrie 1918. 

  • \          Volumul ne surprinde plăcut cu un colaj de 11 povestiri – proză scurtă – şi 3 piese de teatru, incluse într-o sintagmă metaforică: ,,EPOPEEA ROMÂNĂ”, cu piesele: ,,FLORILE SERMISEGETUZEI”, ,,COZIA” şi ,,O STAFIE TULBURĂ SPERANŢA”.
  •           Ciclul  ,,Povestiri” se deschide cu o naraţiune, al cărei titlu dă numele întregului volum: ,,VISUL ALB”, povestire din care răzbate drama creatorului neîmplinit, prăbuşit, atât din vina lui, dar, mai ales, a societăţii incapabile să înţeleagă şi să-şi ajute autenticele valori.
  •           Pentru câine – prietenul lui Călin – şi pentru el – poetul întors în locul natal, viaţa şi visul se sfârşesc: ,,plapoma albă îi acoperise şi pe cei doi” după ce ,,Zăpada se aşternuse peste tot. În alb se îmbrăcase cartierul. Albul ştersese toată mizeria oamenilor”.
  •           A doua povestire ,,VÂRCOLACII” cu tentă S.F., amestec de realitate împletită cu,,irealul” dat de beţie, aduce personaje bine individualizate: pe Bătrânul Costică şi Mărin al lui Guriţă, personaje caracterizate, mai ales, prin limbajul naiv, specific nivelului lor de pregătire.
  •           În ,,SINGUR”, Celibatarul Mărin are o prietenie inedită cu Şoricelul ce-i ţine companie şi pe care-l hrăneşte cu mare grijă.
  •           ,,ION şi IOAN” – ,,înţelepţii din Transalpina” – sunt doi ciobani din regiuni diferite, care-şi schimbă locurile, plecaţi în căutarea ,,norocului”, în căutarea unor neveste harnice… Urmărindu-le drumul şi popasurile, facem cunoştinţă, prin intermediul descrierii, cu frumuseţile naturii pământului străbun. 
  •           Povestirea a cincea, intitulată ,,AVENTURA UNUI MANUSCRIS”, ne conduce din nou, de astă dată – altfel – în lumea celor binecuvântaţi cu harul scrisului, vorbindu-ne şi de piedicile puse – de cele mai multe ori – unor creatori de valoare, în a-şi publica opera. Scriitorul – din povestea noastră – e nevoit să apeleze la şiretlicuri şi, astfel, graţie bunăvoinţei unui redactor onest şi cu suflet, opera ,,necunoscutului” apare – în revista care-l refuzase – la rubrica ,,Din folclorul citadin”.
  •           ,,PÂNĂ CE MINTEA ÎMI ADOARME, PÂNĂ CE GENELE-MI CLIPESC” e o povestire ce ne duce pe meleagurile moldave, împletind frumosul creator cu politicul.
  •           Poreclit ,, Nea Jardea” – personajul povestirii  ,,CAVOUL DE SUB ZĂPADĂ” – e un celibatar care – în singurătatea iernii – se întoarce în timp, rememorându-şi traiectoria vieţii. Gândul i se opreşte la băiatul său – Ionel, plecat departe de casă, care ,,s-a respectat pe el” şi pe care-l aşteptă cu speranţa că va veni să-l vadă de Crăciun.
  •           Având în vedere titlul, deducem că Bătrânul tată e îngropat în zăpada prin care, cu forţe proaspete, Ionel, sosit să-şi vadă tatăl, îşi face cărare către fereastra casei părinteşti…
  •           Plină de gingăşie, povestirea ,,CRIMA DE LA RĂSCRUCEA DRUMULUI” prezintă sensibilitatea Antoniei – profesoară într-un sătuc. Nostalgică şi caldă, mergând pe drumul desfundat de ţară, cu gândul la soţul ei – medic veterinar în alt sat – centru de comună – striveşte, fără voia ei, o mămăruţă.
  •           ,,JOCUL DE ŞAH” e povestirea care pendulează între o realitate posibilă şi una S.F. ,,Un dat, un blestem” îl însoţeşte mereu pe cel ce joacă şah cu piesele negre, piese ce-i cad mereu altuia decât proprietarului cutiei ,,blestemate”. Din povestire transpare şi ideea că iubirea, fericirea, împlinirea sufletească nu cunoaşte vârstă.
  •           Piesa de rezistenţă a ciclului de povestiri o constituie însă ,,PE CÂND POEZIA ŢINEA DE FOAME”.
  •           Povestire erotică, ce pleacă de la un fapt real, imortalizând o nemuritoare întâlnire cu un destin favorabil, este – poate – cea mai tulburătoare narare a puterii de dăruire în numele celui mai profund sentiment – iubirea. Frumuseţea trăirii autentice, a clipei în care cele două personaje se cunosc şi apoi, peste timp, fără a se uita, se regăsesc: Alexandru şi ,,Mărunţica câmpului” – ,,Poezia”, respectiv Tania, e narată cu multă artă, poate şi graţie faptului că autorul aduce în faţa cititorului povestea iubirii sale de o viaţă, povestea celor două jumătăţi de sferă care, în infinitatea lumii, s-au  regăsit. E povestea celor două suflete pereche – cum definim noi astăzi iubirea împlinită, familia tradiţională fericită.
  •           Ultima povestire – ,,EVADAREA ÎN MINE”– se vrea un fel de autodefinire.
  •           A doua parte a cărţii o constituie o încercare de a pătrunde în tainele genului dramatic, Domnul Al. Florin Ţene, propunându-ne, în anul Centenarului, o întoarcere în timp, împletind firul istoriei cu cel al artei şi mitologiei în primele două piese din ,,EPOPEEA ROMÂNĂ”, respectiv ,,FLORILE SARMISEGETUZEI” şi ,,COZIA”, dar şi o actualizare lozincară a disputelor politice între, aparent doi indivizi – Dreptaciul şi Stângaciul, de fapt, simboluri ale doctrinelor politice antitetice, adversare.
  •           Piesa de rezistenţă – ,,FLORILE SARMISEGETUZEI” – dramă istorică în versuri, în trei acte, face tangenţial trimitere la momentul naşterii noastre ca popor, dat fiind că accentul cade pe motivul DOCHIEI, îmbogăţindu-l cu noi semnificaţii.
  •           Personaj legendar din mitologia poporului român, Dochia, cunoscută şi sub denumirea de ,,Baba Dochia”, este prezentă în operele unor scriitori români, fiecare dându-i  semnificaţii diferite.
  •           Bogdan Petriceicu Hasdeu, studiind anumite versiuni, consideră că Dochia şi-ar avea originea în mitologia tracă şi ar fi identificată cu zeiţa Niobe.
  •           Dochia e şi numele pe care-l au stânci din Munţii Bucegi, Ceahlău, Rarău.
  •           Dochia, ca fiică a regelui Decebal, apare şi într-o baladă semnată de Gheorghe Asachi, făcând, însă analogie cu Dacia, dar pe care zeul Zamolxe o transformă într-o stâncă ca s-o salveze de Traian, care o urmăre
  •           În drama ,,FLORILE SARMISEGETUZEI”, Domnul Al. Florin Ţene îmbogăţeşte motivul, dând Dochiei noi valenţe.
  •           Drama ,,COZIA” aduce în atenţia cititorului încă o personalitate a istoriei noastre naţionale, pe marele patriot și luptător pentru independenţă – pe Mircea cel Bătrân / Mircea cel Mare.
  •           În documentele vremii, Mircea cel Mare este ctitorul bisericii, pe care o construieşte în anul 1388 şi care este menţionată, la început, sub numele de ,,Mănăstirea Nucet”, ca, apoi, să i se dea numele muntelui din vecinătate – ,,Cozia”.
  •           Domnul Al. Florin Ţene, plecând de la eleganţa şi armonia proporţiilor mănăstirii, ţese din cuvinte o întoarcere în timp, imaginându-şi visul pe care îl are Mircea, vis în care – Cozia – iubită de fiului său, dar ……………………………………………………………………………………
  • Lăzărescu George – ,,DICŢIONAR DE MITOLOGIE”, Editura ,, Ion Creangă,
  • Bucureşti, 1979, P.154
  • neacceptată de domnitor, îi dezvăluie câteva ,,secrete” necesare construcţiei, transmiţându-i şi îndemnul de a începe urgent construcţia sfântă.
  •           Şi în această piesă, autorul îmbogăţeşte motivele existente, împletindu-le cu iubirea dintre frumoasa fată simplă din popor şi fiul domnitorului.
  •           Cartea Domnului Al. Florin Ţene ,,VISUL ALB” este un ,,dar în cuvinte” oferit limbii române şi marelui eveniment al poporului român
  •  –
  • Lucia – Elena Locusteanu


Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania