Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 10 → 2018
Revista Luceafărul
Revista „LUCEAFĂRUL” este o publicaţie de cultură, educaţie şi atitudini destinată sufletului neamului românesc. Considerăm că omagierea marelui român Mihai Eminescu, fondator al spaţiului cultural românesc modern, este o provocare şi o datorie de onoare a fiecăruia dintre noi, căreia îi putem da curs în nenumărate feluri. Cu credinţă în misiunea noastră, încercăm să contribuim prin această revistă la crearea unor repere culturale autentice şi stabile.

Prima medalie dedicată poetului Grigore Vieru

Dintotdeauna, şi cu atât mai mult în actualitate, medalia se naşte din incandescenţe de conştiinţă generate, în special, de sfera calendarului cultural, existentă în membrii societăţii ce funcţionează asemenea unui calendar (solar, astronomic, pascal, comunitar, popular, naţional). Urmare acestei stări, din când în când comunitatea se regăseşte atinsă de solidaritate şi o fulminaţie ce apare din diverse determinări, generându-i dorinţa de a-şi aminti folosind trecutul, sau de a crea o amintire folosind prezentul pentru siguranţa viitorului.

Astfel, adesea medalia devine cel mai adecvat şi mai accesibil mijloc de a crea durabil, un suport pentru momentul de conştiinţă activă, amintirea stării ei frumoase şi a subiectului pe care s-a ridicat.

În entitatea medaliei se codifică momente de satisfacţie şi comunicare verticală între generaţii, sau orizontală, în sincronia societăţii, momente ce devin astfel stabile şi nepieritoare. În fapt, misiunea şi scopul fundamental al medaliei este să facă oamenii fericiţi pe moment şi pe subiect, să le conserve amintirea acelui subiect, a stării de regăsire oprită pe metalul gravat cu măiestria specifică artiştilor din domeniu.

Mesajul momentului ipostaziat în medalie poate fi înveşmântat în două faţete perceptive:
– De recuperare a unui subiect, din trecut şi uitare, adus prin aniversarea sau comemorarea lui, după caz în plan local sau lărgit(naţional, internaţional);
– De conservare a unui subiect nou, selectat dintre performanţele zilei, persoană sau eveniment, motivat pentru a fi adăugat tezaurului medalistic anterior.

Medalia este un document unitar din punct de vedere intelectual, artistic şi obiectual, ce are menirea ca, într-un spaţiu restrâns şi incomod ca formă, să poată obiectiva sub formă de text şi imagine intenţia iniţiatorului.

medalie grigore vieruIniţiativă meritorie a avut notarul Lili Bobu din Botoşani, sub a cărei coordonare Asociaţia Culturală „ Regal d’Art” a editat un volum de excepţie în memoria lui Grigore Vieru, volum ce este însoţit şi de o medalie, poetul fiind apreciat ca „herald al românismului basarabean” (Gh. Grigurea).

Lucrarea, care are o grafică excepţională, se intitulează „Grigore Vieru. Testament pentru Fuego”, a apărut la Botoşani în 2012 şi face parte din colecţia „regal de poezie”. Volumul are o prefaţă semnată de acad. Nicolae Dabija şi cuprinde poeme, cântece, confesiuni, fotografii de colecţie, compoziţii muzicale pe versurile marelui poet basarabean, precum şi picturi realizate de artişti botoşăneni.

Medalia, volumul şi macheta unei călimări cu toc şi peniţă, dispuse într-o casetă specială, formează un ansamblu ce emoţionează plăcut prin eleganţă şi rafinament.

Central, pe aversul medaliei, într-un câmp matisat (ø 35 mm.), este redat bustul lui Grigore Vieru după o fotografie din tinereţe (p. 7 din volumul citat). Pe un sector circular, generat de 14 cercuri concentrice (7,5 mm), este trecut editorul, semicircular în partea superioară ASOCIAŢIA CULTURALĂ „REGAL D’ART”, iar la baza bustului GRIGORE VIERU. Anii de viaţă 1935-2009 încadrează simetric bustul şi separă cele două texte.

Bustul poetului în excizie se evidenţiază prin gradul superior de prelucrare (luciu metalic) în contrast cu câmpul matisat, ce are o rugozitate mai mare. În ansamblul aversului, procedeul tehnologic folosit de realizator diminuează posibila componentă artistică specifică la astfel de editări.

Pe revers, în câmpul generat de r = 24 mm., două ramuri de lauri îmbrăţişează textul „Sunt iarbă. Mai simplu nu pot fi. Gr. Vieru”. Acest epitaf a fost dăltuit de sculptorul Tudor Cataraga pe piatra funerară comună montată la mormântul mamei poetului în ziua Duminicii mari (Rusaliile), în anul 1996. Pe acelaşi ansamblu funerar, pentru mama poetului s-a dăltuit epitaful: „Pierzând pe mama, îţi rămâne Patria, dar nu mai eşti copil.”

Însuşi poetul a explicat sensul epitafului său. „A fi simplu nu este o treabă uşoară. A fi simplu înseamnă să mori câte puţin în fiecare zi, în numele celor mulţi, până când te preschimbi în iarbă. Iar mai simplu ca iarba ce poate fi ?!”

Faţă de crezul şi aspiraţiile lui Grigore Vieru s-au identificat cei circa 80.000 de oameni din Basarabia şi din Ţară, care l-au omagiat prin faţa corpului neînsufleţit la mitingul de doliu naţional iniţiat de acad. Mihai Cimpoi şi Nicolae Dabija. „A fost prilejul de a se dovedi reciproc şi marea iubire pe care cititorii sau ascultătorii cântecelor pe versurile sale o au pentru marele dispărut” (Tudor Nedelcea).

Întreaga compoziţie a reversului este în excizie şi se evidenţiază prin acelaşi contrast obţinut în urma procedeului tehnic de prelucrare ales.

Tirajul medaliei de 100 exemplare a fost realizat de o firmă specializată din Bucureşti.

Caracteristici tehnice:
– diametrul (ø) = 50 mm;
– grosimea (≠) = 3,4 mm;
– greutatea = 48 g.
– Avers – Revers – drept (↑↑)

Medalia nu este semnată şi este protejată într-o cutie de metacrilat transparent, care la rându-i este introdusă într-un suport din plastic (burete) de culoare neagră, ce suplimentează siguranţa medaliei în casetă şi realizează cu medalia un contrast vizual plăcut.

medalieMedalia a fost oferită de către iniţiatoarea Lili Bobu:
– unor personalităţi culturale în cadrul Festivalului Internaţional Grigore Vieru, Iaşi-Chişinău, 2012;
– în cadrul ceremoniei decernării titlului de „Artist al Poporului” artistului PAUL SURUGIU-FUEGO, de către preşedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, eveniment găzduit de Preşedenţia Republicii;
– în cadrul Spectacolului aniversar „10 ANI DE CÂNTEC PE SCENELE BASARABIEI”, susţinut de artistul PAUL SURUGIU-FUEGO pe scena Palatului „Nicolae Sulac”, Chişinău;
– Cabinetului de Numismatică şi Filatelie al Bibliotecii Judeţene „Mihai Eminescu” din Botoşani.

Ansamblul – volum, medalie, toc şi călimară, a fost oferit unui număr de 20 artişti consacraţi din Republica Moldova, participanţi la spectacolul aniversar de la Chişinău.

Prin această emisiune medalistică, puternica personalitate a lui Grigore Vieru, „Un poet cu lira-n lacrimi”, cum l-a definit Eugen Simion, intră şi în memoria metalului, păstrând posterităţii portretul celui ce „reprezintă strălucit, exponenţial, definitoriu ramura basarabeană a eminescianismului” ( Adrian Dinu Racheru).

Cu siguranţă, generaţiile viitoare vor continua editarea unor astfel de emisiuni, la aniversare sau comemorare, dedicate „ostaşului Vieru, căzut în bătălia pentru Bine, Adevăr, Dreptate, Frumos, Limbă, Istorie, Valori naţionale”. (Nicolae Dabija)

Mihai C. V. Cornaci
membru activ al Societăţii Numismatice Române

Bibliografie:
– Asociaţia Culturală „REGAL D’ART”, Iniţiator şi coordonator – Lili Bobu
„Grigore Vieru. Testament pentru Fuego”, Botoşani 2012;
– Grigore Vieru „Acum şi în veac. Poeme; Confesiuni”, Editura LITERA, Chişinău 1997;
– Constantin Mălinaş „Medalia ca document de bibliotecă”, Oradea 2007.



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celor 36 de abonați

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2018 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania

Statistici T5