Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

SPIRIT ŞI OGLINZI – HORAŢIU MĂLĂELE (2)

SPIRIT ŞI OGLINZI – HORAŢIU MĂLĂELE (2)

,,Domnilor, linişte! Intră actorii… intră copiii de duminică ai societăţii… intră demiurgii!”(A.P. Cehov)

HM2STUDIOUL CASANDRA
,,O căldură interioară îţi muşcă stomacul şi măruntaiele, plămânii şi capul, de nu mai poţi să mergi, să gândeşti, să fii. Ce spaime, ce insomnii, ce nod în gât, cât efort uman să dai formă acestei figurine din imensul joc de puzzle care este Spectacolul de Teatru!”(Horaţiu Mălăele)
– Fadinard, Pălăria florentină, de Eugene Labiche, regia Ovidiu Schumacher, 1974
– Un hoţ, Opera de trei parale, de Bertolt Brecht, regia Octavian Cotescu, 1974
– Bota, Procese, de Alexandru Voitin, regia Octavian Cotescu, 1974
– Tartaglia, Regele Cerb, de Carlo Gozzi, regia Bogdan Berciu, 1975

Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
 ,,Horaţiu Mălăele este locuit de un palat plin de haruri. Un miracol cu multe ferestre prin care priveşte Lumea. Omul nu ştie la care dintre ele să privească mai întâi spre el.”(Silvia Kerim)
– Dorde, Tinereţe fără bătrâneţe, de Eduard Covali, regia Cătălina Buzoianu, 1975
– Mr. D. Hosner, Dosarul Andersonville, de Saul Levitt, regia Emil Mandric, 1975
– Truffaldino, Slugă la doi stăpâni, de Carlo Goldoni, regia Iulian Vişa, 1976
– Dromichaites, Muntele, de Dumitru Radu Popescu, regia Emil Mandric, 1977

Teatrul Ţăndărică
,,Actorul este un om care izvorăşte continuu şi se caută permanent.” (Horaţiu Mălăele)
– Till Eulenspiegel, în piesa omonimă de Charles De Coster, regia Cătălina Buzoianu, 1979

HM6Teatrul Nottara
,,În spectacolul meu spaţiul este atemporal. Decorul constă într-un element primordial al teatrului: o scenă. Este un spaţiu unde venim să vedem idei şi stări şi emoţii. Nu pune problema unei relaţii între un cuptor şi un… tablou. Pune problema unei relaţii între om şi om.” (Horaţiu Mălăele)
– Dufausset, Mâţa în sac, de Georges Feydeau, regia Dan Micu, 1978
– Maiorul, Familia Toth, de Isvan Orkeny, regia Valeriu Paraschiv, 1978
– Inele, cercei, beteală, după I.L.Caragiale, regia George Rafael, 1979
– Smerdeakov, Karamazovii, după F.M.Dostoievski, regia Dan Micu, 1981
– El, De ce dormi, iubito?, de Jos Vandeloo, regia Valeriu Paraschiv, 1981
– Varga, O sărbătoare princiară, de Theodor Mazilu, regia Horaţiu Mălăele, 1982
– Ion, Aceşti îngeri trişti, de D.R.Popescu, regia Mircea Corniştenu, 1983
– Scapino, Scapino, de Moliere, regia Alexandru Dabija, 1985
– Babalete Olelie, Vânătorii, de Fănuş Neagu, regia Ion Cojar, 1985
– Stroescu, Într-o dimineaţă, de Mihai Ispirescu, regia Dan Micu, 1988
– Poţekalnikov, Sinucigaşul, de Nikolai Erdman, regia Cornel Mihalache, 1991
– Poche-Chandebise, Puricele, de George Feydeau, regia Horaţiu Mălăele, 1993
– K. Muller, Unde-i revolverul?, de Gorgey Gabor, regia Mircea Cornişteanu , 1997

Teatrul Odeon
,,Horaţiu Mălăele nu are teatrul în sânge. Este invers: teatrul îl are în sânge pe Mălăele. Actorul şi regizorul a devenit un fel de particulă esenţială a teatrului de lângă noi.”(Dan Boicea)
– Lelio, Mincinosul, de Carlo Goldoni, regia Vlad Mugur, 1991
– Carlo Goldoni, Carlo contra Carlo, de Paul Ioachim, regia Horaţiu Mălăele, Teatrul Odeon şi Theatrum Mundi, 1992
– Profesorul, Lecţia,  de Eugene Ionesco, regia Horaţiu Mălăele, Theatrum Mundi, 1996

Teatrul Lucia Sturdza Bulandra
,,Mălă este inconfundabil, este propria lui mască. Dar nimeni să nu fie atât de imprudent să-l ia ca atare, că nu va găsi decât ce ne va lăsa el să credem.”(Stelian Tănase)
– Directorul, Şase personaje în căutarea unui autor, de Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu, 1995
– Wally Mudock, Cafeneaua, de Sam Bobrick şi Ron Clark, regia Horaţiu Mălăele, 1997
– Neînţelesul, Podu´, text de Horaţiu Mălăele, după Paul Ioachim, Teatrul Bulandra, 1999
– Vanea, Unchiul Vanea, de A.P.Cehov, regia Yuri Kordonski, 2001
– Vasili Vasilici Svetlovidov, Măscăriciul, după A.P.Cehov, regia Horaţiu Mălăele, 2005

Teatrul de Comedie
,,Fac parte dintre cei care cred că «râsul va mântui lumea». Ironia şi autoironia sunt uneltele celui care cu cinism şi umor se detaşează de viciul închipuirii, devenind spectatorul-comentator al unei lumi adeseori caraghioase şi imprevizibile.” (Horaţiu Mălăele)
– Ivan Alexandrovici Hlestakov, Revizorul, de N.V.Gogol, regia Horaţiu Mălăele, 2006
– Femeia care şi-a pierdut jartierele, de Eugene Labiche, regia Silviu Purcărete, 2010

Teatrul Naţional ,,Ion Luca Caragiale” Bucureşti
,,Cine poate să-i răpească unui actor cele două ore petrecute în pulberea scenei? Nimeni! Cine să-i ia bucuria de a face, printr-o complicitate divină, să râdă sau să plângă o sală întreagă? Cine să-l veselească şi cu ce, când el este regele?” (Horaţiu Mălăele)
– Profesorul, Lecţia de Eugene Ionesco, reluare, 2009
– Tartuffe, Tartuffe de Molière, regia Andrei Belgrader, 2009
– Francois Pignon, Dineu cu proşti, regia Ion Caramitru, 2010
– Caramitru-Mălăele, câte-n lună şi în stele, recital, 2010
– Agamemnon Dandanache, Scrisoarea, după O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale, regia Horaţiu Mălăele, 2012

Companii independente
,,Dacă Alfred Nobel ar fi inventat dinamita în zilele noastre, ar fi trebuit s-o boteze Mălăele. Pentru că actorul este atât de exploziv încât spulberă orice urmă de tristeţe, aruncă în aer toată plictiseala. Şi mai este şi contagios.”(Dan Boicea)
– Paznicul, Escroci în aer liber, de Ion Băieşu, regia Horaţiu Mălăele, 1994
– Ofiţerul, Un deţinut la Auschwitz, de Alain Bosquet, regia Domniţa Munteanu, 1996

8Spectacole regizate
,,Relaţia Mălăele-Mălăele, actor-regizor, este o relaţie calmă şi bazată pe încredere. Scena se deschide tuturor fanteziilor. Teatrul este emoţionant, palpabil, locuieşte în «acum». Poţi să-l pipăi şi să-l controlezi în adâncul lui.” (Horaţiu Mălăele)
– O sărbătoare princiară, de Theodor Mazilu, Teatrul Nottara, 1982
– Puricele, de Georges Feydeau, Teatrul Nottara, 1993
– Carlo contra Carlo, de Paul Ioachim, Teatrul Odeon, 1994
– Escroci în aer liber, după Ion Băieşu, spectacol itinerant, 1995
– Hotel, de Ray Cooney, Teatrul Ovidiu din Constanţa, 1997
– Cafeneaua, de Sam Bobrick şi Ron Clark, Teatrul Bulandra, 1997
– Lecţia, de Eugene Ionesco, Theatrum Mundi, 1997
– Pălăria, după Un chapeau de paille, de Eugene Labiche, Teatrul de Comedie, 1998
– D´ ale, după  D’ ale carnavalului, de I.L.Caragiale, Teatrul Nottara, 1999
– Podu´, după Podul sinucigaşilor, de Paul Ioachim, Teatrul Naţional Bucureşti, 1999
– Cu capul de nicovală după Fierarii, de Milos Nicolic, Teatrul Nottara, 2000
– Bani din cer, de Ray Cooney, Teatrul de Comedie, 2001
– Ţara lui Abuliu, după Dumitru Solomon, Teatrul de Comedie, 2002
– Poiana boilor, după A.P.Cehov, Teatrul de Comedie, 2003
– Măscăriciul, după A.P.Cehov, Teatrul Bulandra, 2004
– Nepotu´, de Adrian Lustig, Teatrul de Comedie, 2005
– Revizorul, de N.V.Gogol, Teatrul de Comedie, Teatrul Naţional de Televiziune 2006
– S-a sfârşit cum a-nceput, 2010
– Lautrec, de Mario Moretti, Teatrul Metropolis, 2011
– Scrisoarea, după O scrisoare pierdută, de I.L. Caragiale, 2012
– Recitalul Sunt un orb (One man show), Teatrul de Comedie
– Recital de poezie soresciană, Teatrul Naţional Marin Sorescu, Craiova

Teatru TV, selectiv
,,Televiziunea este o pseudo-vitrină.” (Horaţiu Mălăele)
,,Într-un spectacol în care Mălăele face totul, joacă, regizează şi este cu uşurinţă uluitor, este acel gen de spectacol care va umple orice sală, pentru că hohotele de râs trec printre rânduri ca trenurile prin gări.”(Dan Boicea)
– Rică Venturiano, O noapte furtunoasă, de I.L. Caragiale, regia Sorana Coroamă Stanca, 1983
– Studentul, Poveste studenţească, de Mihail Sorbu, regia Cornel Todea, 1985
– Regizorul, Astă seară se joacă fără piesă, de Luigi Pirandello, regia Eugen Todoran, 1987
– Paznicul parcului, La prima vedere, de Ion Băieşu, regia Horaţiu Mălăele, 1994
– Ofiţerul, Un deţinut la Auschwitz, de Alain Bosquet, regia Domniţa Munteanu, 1996
– Patima roşie, regia Geo Saizescu, 2002
– Crăcănel, D-ale Carnavalului, de I.L. Caragiale, regia Dominic Dembinski, 2003
– Alegerea lui Alexandru Sutto, regia Dominic Dembinski, 2005
– Teatru descompus, regia Cătălina Buzoianu, 2006

 1

File din rubrica ,,Spirit şi oglinzi” vor vedea lumina tiparului în volumul cu acelaşi titlu, într-o ediţie de colecţie pentru bibliofili, sub egida Asociaţiei Culturale ,,REGAL D’ART”.
Lili Bobu şi Narcis Constantin Avădanei

 



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania