Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 12 → 2020

Dicţionar special

 9. SOFISMUL LUI ANTOINE COMPAGNON:
„Antimodernii sunt mai moderni decât modernii pentru că se opun artei moderne, căreia modernii nu i se opun, ştiut fiind că a fi modern înseamnă să te opui” (după Livius Ciocârlie);
10. UMBRELA BULGĂREASCĂ:
Serviciile secrete bulgăreşti ucideau disidenţii folosind o umbrelă la capătul căreia se afla o pastilă cu ricină, o otravă extrem de puternică. Aşa a fost ucis, printre alţii, scriitorul bulgar Gheorghi Markov, asasinat pe 7 septembrie 1978 pe podul Waterloo din Londra, de ziua lui Todor Jivkov.
11. OAMENII ANGELEI MUNGIU – PIPPIDI:
Clasificarea am găsit-o în „România liberă” nr. 5596 din 31 iulie 2008: „Oamenii sunt de două feluri – CARE VORBESC şi CARE FAC. Cei care vorbesc, de regulă nu fac nimic. A, scriu! Asta e posibil. Dar nu vei găsi în biografia lor că au şi făcut ceva. Cei care fac uneori şi vorbesc sunt cazuri de excepţie, ca Iorga. Dar aceştia au făcut de la început, iar dacă le cauţi în biografie, vei găsi întotdeauna filonul facerii alături de acela al comunicării şi adesea, instituţiile facerii le vor supravieţui mai mult decât opera”;
12. PARADOXUL UCIDERII POETULUI:
Aparţine lui Mihai Zamfir şi l-am întâlnit în „România literară” nr. 22 din 2005: „Puterea care ucide un poet din cauza versurilor sale aduce artei acestuia, involuntar, supremul omagiu”;
13. PROPUNEREA ERETESCU:
Aparţine profesorului de antropologie culturală de la Rhode Island School of Design din Providence, Constantin Eretescu, şi face referire la foarte mulţi scriitori talentaţi care s-au pierdut, nu s-au realizat din diferite motive: „Istoria literară să nu treacă sub tăcere virtualităţile care au fost sufocate”;
14. COMBINAŢIILE CULTURĂ – PUBLIC:
Le-am întâlnit formulate în cartea „Radicalizare şi guerrilla” (Bucureşti, 2004) de Dan Dediu (p. 270): 1.CULTURĂ înaltă cu PUBLIC masiv (cazul întregii tradiţii artistice şi literare); 2.CULTURĂ înaltă cu PUBLIC restrâns (întreaga mişcare modernistă şi artele contemporane); 3.CULTURĂ de divertisment cu PUBLIC masiv (întregul sistem show-biz); 4.CULTURĂ de masă cu PUBLIC restrâns (forme de divertisment aparţinând altor generaţii);
15. LEGEA DUBLULUI STANDART:
„Nu permit nimănui să se amestece în treburile mele, dar eu mă amestec în treburile tuturor!” (Mircea Mihăieş în „România literară” nr. 21 din 2005);
16. VORBA LUI TOLSTOI:
Tolstoi, pe lângă alte cuvinte puse la portretul lui Napoleon în „Război şi pace”, spune în 1857 când, pentru întâia oară, ajunge în faţa mormântului imperial: „Oribilă zeificarea acestui scelerat!”;
17. TEORIA SUPERIORITĂŢII LITERATURII:
Aparţine lui Mihai Zamfir şi a fost enunţată astfel: „Cărţile de literatură pot oferi răspunsuri pe care ştiinţele întârzie să le aducă”;
18. HOTĂRÂREA SAUL BELLOW:
Se poate întâlni în „Ravelstein”, ultimul şi cel de-al treisprezecelea roman al său: „De mult am adoptat hotărârea de a muri de moarte naturală, ca tot omul. La viaţa mea am văzut mulţi oameni murind, aşa încât sunt pregătit. Poate că am ţesut prea multă ficţiune în jurul gropii – frigul şi umezeala din mormânt. Poate că am imaginat prea multe detalii legate de moarte şi poate că sunt prea ataşat – anormal de ataşat – de morţii mei. O persoană raţională nu şi-ar da întâlnire cu morţii în zona crepusculară…”.

Georgică Manole



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.623 de abonați

comment closed

Drept de autor © 2009-2020 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania

Statistici T5