Sub egida Filialei Iași Nord-Est
A apărut „Antologia ÎNTRE CULOARE ȘI CUVINTE –o pagină pentru Istoria Literaturii și Artei Române
Zilele trecute am primit de la conducerea Filialei Ligii Scriitorilor Iași Nord-Este o frumoasă antologie, bogată în texte literare și creații plastice ale scriitorilor filialei și pictorilor ieșeni, și nu numai. Încă odată pot să confirm că Intre cele 39 Filiale ale Ligii Scriitorilor, Filiala Iași Nord Est condusă cu profesionalism și iubire de cultură de către scriitorul Dan Teodorescu, alătiuri având pe mai tânăra scriitoare Corina Matei Gherman, este cea mai activă organizație profesională. Nu pot să trec cu vederea schimburile de experiență, activitățile culturale multiple organizate de filiala condusă de Dan Teodorescu în Moldova de peste Prut, Ucraina și în țară, inclusiv în Clujul lui Blaga.Acest lucru l-am evidențiat și în prefața Antologiei, pe care am semnat-o.
Acest florilegiu în care descoperim nume de scriitori ieșeni, membri ai filialei din această zonă a Ligii Scriitorilor, dar și din alte filiale ale Ligii Scriitorilor, este o pagină de istorie literară ce se scrie sub ochii cititorilor.Fiind un imn dedicat Limbii Române – Patria care unește spiritul scriitorului român. Poeziile publicate în paginile acestei Antologii se încadrează în diferite curente literare în care se cultivă poezia, oscilând între clasicism, romantism, simbolism crepuscularism, onirism, postmodernism și proglomodern. Având în vedere că denumirea acestui fel de exprimare umană, care este poezia, ce vine din cuvântul grecesc poiesis ce are sens de “facere” sau „creare”, putem spune că genul liric exprimă trăirile eului uman.Spre surprinderea noastră descoperim poezii scrise în stilul ermetic, obiectual și ludic., dar și cu elemente mai noi fracturiste și deprimiste. Însă poeziile, în general se mențin în limita clasicului și al curentului proglomodern, teoretizat de Al.Florin Țene, și care respinge mâzga postmodernismului, fiind o întoarcere, pe jumătate la poezia clasică și tradițională. Acest fapt ne face să apreciem că diapazonul exprimării poeților cuprinși între coperțile acestei bogate antologii, vibrează în limbaj poetic divers, de la catren, distih (tautologic), dactil, lamb, vers alb și liber, poezii cu rimă, anapest etc.
Acest buchet de poezii, proză și o scurtă prezentare a autorilor, mă face să repet ceea ce spunea Henri Van Dyke:” Timpul e prea scurt pentru cei ce așteaptă, prea iute pentru cei ce se tem, prea lung pentru cei ce se vaită, prea scurt pentru cei care-l laudă, dar pentru cei ce iubesc timpul este veșnicie! “
Paginile rezervate articolelor, eseurilor, poeziilor, a prozelor, care vin din latinescul prosa, evidențiază polivalența evantaiului de stil și mod de exprimare al scriitorilor de expresie română. Acest fel de exprimare al ideilor în forma obișnuită a vorbirii poate fi epică, adică narează ceea ce scriitorul omniscient știe tot ce fac personajele sale, iar în cazul prozei realiste se identifică cu autorul.Articolele, eseurile, reportajele, cuprinse în acest florilegiu, naratorul-personaj povestește o întâmplare în care este implicat direct, participând ca erou literar în succesiunea evenimentelor; dar sunt texte în care naratorul este confident căruia i s-a relatat povestirea ce, la rândul său, o istorisește altor personaje sau cititorului; naratorul poate fi, uneori, și mesager, transmițând mai departe auditoriului din text povestirea, întâmplările, evenimentele pe care le-a aflat el și le știe din alte surse.C-am astfel de elemente descoperim în narațiuniile autorilor:
S-au scurs câțiva ani buni, și iată, că Filiala Iași-Nord Est a Ligii Scriitorilor Români condusă de scriitorul Dan Teodorescu, având-o alături pe Corina Matei Gherman și pe scriitorul ing.Ilie Serediuc, a editat o Antologie cuprinzătoare ce se constituie într-un bilanț al unei activități bogate în slujba culturii române, în țară, dar și pe meridianele mapamondului.
Descoperim în paginile acestei lucrări, la sectorul poezie nume cunoscute, dar și alte creații scrise de autori din România tainică și profundă, însoțite de scurte prezentări bio-bibliografice și de câte o fotografie color: Ion Anton, Veronica Bucico, Cornelia Livia Bejan, Mihaela Camilar, Sofia Doina Gavrilă, Mihaela Gubană, Ioan Hodaș, Florin Iftimescu, Maria Lupu, Corina Matei-Gherman, Doru Melnic, Angela Mihai, Petronela Mocanu, Maria Panciuc Bucătaru, Mariana Piersică, Ionel Pintilii, Constantin Profir, Calistrat Robu, Liliana Roibu, Vasile Rușeții, Mariana Stratulat, Dan Ștefan Teodorescu, Elena Tudosă, Titina Nica Țene, Ionuț Țene,(poezie și eseu ) Irina Cristina Țenu și Mihaela Viziteu.
Atât poezia cât proza se evidențiază prin faptul că pot fi catalogate în noul curent literar, teoretizat de Al.Florin Țene, denumit proglobmodernul.Remarcăm la proză lucrările autorilor: Mihai Batog- Bujeniță, Mariana Bendou, Mihai Dascălu, Martha Eșanu, Silvia Hodaș, Simina Lazăr Huser, Valeriu Lupu ( eseuri), Dumitru V. Marin (eseuri și articole) Nina Munteanu (istoria muzicii ), Romeo Romila, Solo Rotenstain, Ilie Serediuc, Veronica Șerban, Silviu Teodorescu, Al.Florin Țene (teatru și eseu), Cornelia Ursu (eseuri ), și Maria Velea.
În această policromă antologie cuvintele se transformă în culoare și iau forme de vis și vibrațiile unor nopți de iarnă.Chipurile Sfințiilor înțelepțesc pagina unde sunt reproduse tablourile lui Mihaela Berari, tablourile de-o naivitate clasică ale lui Mihai Dascălu ne încântă ochiul,, Jean Deletre este încântat de pictura pe sticlă, Viorica Ana Farkaș reproduce cu penelul un univers ancestral, Anastasia Gîrneață prin arta naivă reproduce frumusețea florilor în nuanțe în degrade, Nina Gavril portretul devine o enicmă iar fereastra deschide un univers al imaginației, Maria Lupu este o discreție în realizarea portretului feminin, Iuliana Luca este o specialistă a fotografiei, grafica lui Eduard Mattes sunt adevărate caricaturi ce scot în evidență caracterele, Rita Maxim este o maestră în reconstrucția mitologiei ancestrale a naturii și credinței, un portretist original este Eugenia Nechita, Calistrat Robu cu simbolistică în temele tablourilor, în aceași temă se înscriu și tablourile doamnei Noemi Eshet-Rosenzweig, imaginile fotografice expresioniste ale elevului Silviu Teodorescu, nepotul scriitorului Dan Teodorescu, fotografiile lui Ioan Vârlan completează o paletă policromă a operelor unor artiști cu talent deosebit.
În final remarc prefația lui Al.Florin Țene și postfața scriitorului Dan Teodorescu care esențializează într-o pagină o bogată activitate a filialei pe care o conduce.
Imaginile color și ținuta estetică a volumului întregesc valoarea ideatică a acestei antologii de excepție.
În condițiile fenomenului de globalizare există pericolul asimilării, estompării și marginalizării culturilor mici de către culturile mari, a căror limbă se impune în comunicația internațională.Sesizând acest fenomen Iașul, prin scriitorul Dan Teodorescu, cu ajutorul membrilor săi, a organizat multiple activități culturale, în capitala județului, dar, așa cum scriam mai sus, și peste fruntariile țării..
Am mai spus-o, verbal și în scris, că o cultură nu se apără, fiindcă o pierdem, ea se cucerește prin promovarea valorilor autohtone în culturile altor popoare.Numai așa putem să salvăm tezaurul cultural moștenit de la înaintași de tăvălugul globalizării.În acest sens un rol important îl are și Biserica cu care, deocamdată timid, Liga Scriitorilor colaborează în comunitățile românește de pe toate meridianele Terrei.Parafrazându-l pe Andre Lalraux, secolele viitoare vor fi creștine sau islamul ne va cucerii prin teroare și Europa nu va mai fii? În acest context un rol important îl au organizațiile nonguvernamentale, cum este Liga Scriitorilor care prin membrii ei și având o conducere dăruită culturii, în cei zece ani de când ființează a promovat creațiile literare de bună calitate nu numai în zona de competență, dar și în străinătate prin diverse colaborări la festivaluri, concursuri și acțiuni culturale.În lumea de astăzi, pe mapamond, în cele 6000 de limbi pe care le vorbesc, oamenii se înțeleg între ei grație și înțelepciunii acumulate peste veacuri. Orice limbă are la bază cuvântul, sunetul ce face legătură între gândire, spirit, percepție și înțelegere.
Libertatea frumosului pe care o descoperim la scriitorii cuprinși în acest florilegiu mă duce cu gândul la zicerea lui Voltaire:”Limbajul inimii nu cunoaște protocolul “. Acest volum este o oglindă în care se conturează panoramic și circular imaginea Ligii Scriitorilor Români, expresie a contribuției acestei asociații profesionale la dezvoltarea literaturii române și culturii în ansapirit, ca să fii îndreptăţit să-ţi ospătezi semenii la cina cea de taină a desluşirii luminilor. Lev Tolstoi, obişnuia să spună că, în fiecare clipă, păşim pe lângă bunul Dumnezeu, dar fără să ne dăm seama de asta. Ca cititori de cărţi, ni se întâmplă şi mai des, ba mai ajungem, uneori, şi la sacrilegiul păşirii indiferente peste tot ce este dumnezeire, semn că minţile noastre, mult prea ostenite de trăirea clipei, nu mai au puterea desluşirii de divin. În cărţile omenirii, veşnicia deja a durat punte luminoasă spre lumină şi rari sunt cei care o şi văd, contururile ei vindecătoare fiind sufocate de narativul propriei existenţe, pe care ne tot străduim să o dedublăm şi, dacă se poate, să-i conferim şi un sens.
Acest florilegiu aparține, deopotrivă, prezentului și istoriei literare și reprezintă un exercițiu de asumare a Bibliotecii, dar nu o bibliotecă inertă, ci una vie, care se articulează din ce în ce mai bine. Este o contribuție la nașterea istoriei literaturii ce iese la lumina tiparului sub ochii cititorilor.
Al.Florin Țene
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania