Lansarea romanului MARTIRII LUI EROS, Ion Ionescu-Bucovu (recenzie)

Primit pentru publicare: 12 dec. 2015
Autor: Eugen POPESCU -Directorul agenţiei Romanian Global News
Publicat: 13 dec.2015

La lansarea romanului

MARTIRII LUI EROS – Ion Ionescu-Bucovu

Recenzie de către EUGEN POPESCU -Directorul agenţiei Romanian Global News

A scrie un roman despre dragostea lui Eminescu cu Veronica Micle este o adevărată aventură. Mai întâi că despre Eminescu s-a scris enorm şi al doilea, critica literară este foarte exigentă cu asemenea opere. Doar doi mari scriitori s-au aventurat într-o asemenea întreprindere. Este vorba de Lovinescu cu „Mite” şi „Bălăuca” şi Cezar Petrescu cu „Romanul lui Eminescu”. Nici unul şi nici altul nu au reuşit să cuprindă toată perioada dragostei celor doi poeţi, adică de la Viena până la sfârşitul vieţii lor.

Cartea domnului Ion Ionescu-Bucovu este o apariţie singulară în peisajul literaturii contemporane. Această carte este un roman hibrid între biografie şi ficţiune. Cartea urmează toate datele biografice ale celor doi poeţi începând cu Viena, unde viaţa concretă se topeşte în ficţiune. Domnul Ion Ionescu-Bucovu a reuşit să ne dea o imagine apropiată de realitate a celor doi mari îndrăgostiţi, trecând prin toate fazele acestei legături amoroase, de la Paradis la Infern, de la legăturile incipiente de la Viena până la moartea Veronicăi Micle. Romanul reabilitează persoana Veronicăi Micle care de la Maiorescu încoace se impusese ca o femeie frivolă, uşoară, cu un caracter contradictoriu. Din roman Veronica ne apare ca o femeie echilibrată care şi-a respectat soţul, dar care şi-a cerut dreptul la viaţă, îndrăgostindu-se de Eminescu. Povestea cu Caragiale nu e decât o răutate a lui Maiorescu pentru a-l despărţi pe poet de femeia iubită. Şi în mare parte a reuşit.

Deşi legenda dragostei lor a început la Viena, adevărata lor poveste de iubire s-a reluat după ce Eminescu ajunge în Iaşi ca bibliotercar al Universităţii unde rector era Ştefan Micle. Acum încep idilele lor de dragoste prin întâlniri discrete şi poetul acum scrie cele mai frumoase poezii închinate lui Eros… Această epocă ieşeană este numită „epoca veroniană”, când poetul scrie adevărate litanii de dragoste. După ce se năruie proiectul căsniciei lor, Eminescu, chemat de Maiorescu şi Slavici, se mută la Bucureşti ca redactor la ziarul „Timpul” Acum amândoi devin suspicioşi, suspectându-se de trădare. Veronica Micle cu farmecul feminin pe care îl avea este curtată, iar Eminescu, adulat de societatea femeilor, în special de Mite şi frivola Cleopatra Leca-Poenaru, are câteva tentative amoroase care au eşuat. Legăturile lor durează totuşi, împotriva răuvoitorilor, până la moartea lui Eminescu. La aproape 50 de zile de la moartea poetului, Veronica Micle se stinge din viaţă la Văratic, otrăvindu-se.

Cartea are un stil alert. Autorul a intrat în sufletul personajelor, a pătruns în tainele lor. Personajele îşi rememorează din trecutul lor. Fug în amitiri de prezent, se ascund în vise, au regrete şi bucurii, deziluzii, care se termină tragic cu moartea. Acum în prejma sărbătoririi a 166 de ani de la naşterea poetului acestă carte vine ca un dar făcut cititorului pentru a-şi aminti de MARELE NOSTRU EMINESCU. Carea este şi un prilej de a atrage tineretul la citirea operei poetului .