Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 16 → 2024

Balet şi arte vizuale: sinteză, formă şi conţinut

Balet şi arte vizuale: sinteză, formă şi conţinut /
Conferinţă interdisciplinară susţinută de
SIMONA NOJA-NEBYLA
Eveniment inclus în programul celei de-a III-a ediții a Festivalului „Zilele Dansului”

Muzeul de Artă Cluj-Napoca are plăcerea de a vă invita sâmbătă, 27 aprilie 2024, la sediul instituției (Palatul Bánffy, P-ța Unirii nr. 30), începând cu ora 11:00, pentru a audia conferința interdisciplinară cu titlul „Balet şi arte vizuale: sinteză, formă şi conţinut”, susţinută de dr. Simona Noja-Nebyla, fostă prim-balerină cu o carieră internaţională de excepţie, profesor de balet dedicat, mentor, consultant şi cercetător în domeniul artei dansului scenic clasic, membru în juriul unor prestigioase festivaluri şi competiţii de profil.
Cu un palmares impresionant în premii şi distincţii de excelenţă, doctor în domeniul „Teatru şi Artele Spectacolului” al Universităţii „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, titlu obţinut în 2023 cu o teză intitulată „Baletul, model educaţional academic. Pledoarie pentru o abordare epistemologică” (publicată anul acesta sub egida Editurii Colocvii), Simona Noja-Nebyla este fondator şi preşedinte al Fundaţiei Culturale „Simona Noja” din Cluj-Napoca, remarcabilul său traiectoriu profesional însumând, deopotrivă, şi o succesiune de poziţii şi funcţii onorante, dintre care amintim selectiv: co-fondator al şcolii private vieneze de balet şi dans „DanceArts” (alături de Boris Nebyla), consultant pentru Departamentul de Dans al Ministerului Culturii din Austria (2009-2011), director al Academiei de Balet a Operei de Stat din Viena (2010-2020), ambasador al proiectului „Cluj-Napoca 2021 – Capitală Europeană a Culturii” (2012), iniţiator şi organizator al Festivalului European al Şcolilor de Balet „Grand Assemblé” (2015-2022), co-fondator şi co-director al Concursului Internaţional de Balet „European Ballet Grand Prix” de la Viena (din 2017, împreună cu Boris Nebyla), iniţiator şi coordonator al proiectului-pilot „Noja-Nebyla Stage Education”, desfăşurat în capitala Austriei ca un laborator artistic şi pedagogic consacrat mentoratului educaţional al tinerilor dansatori, aflaţi în perioada de tranziţie de la şcoală la viaţa activă în mediul profesional (2020-2022). 

 Organizată în preambulul aniversării „Zilei Internaţionale a Dansului”, marcată, anual, la data de 29 aprilie, conferinţa interdisciplinară „Balet şi arte vizuale: sinteză, formă şi conţinut”, moderată din partea instituţiei-gazdă de muzeograful Alexandra Sârbu, explorează, în viziunea Simonei Noja-Nebyla, „spațiul comun dintre balet și diferite forme de artă vizuală, analizându-le din perspectiva istorică, artistică, estetică și narativă. Este adus în discuție faptul că nașterea baletului clasic poate fi atribuită descoperirii perspectivei în pictură, un detaliu mai puțin evidențiat în discursul public. Așadar, se identifică o origine comună care își reînnoiește constant forța prin procese similare de abstractizare și materializare a ideilor în formă expresivă.
 Atât baletul, cât și pictura sau sculptura, operează la un nivel conceptual asemănător, unde ideea necesită a fi exprimată printr-un mesaj ale cărui forme transportă semnificația în material. În artele vizuale, ideea se materializează prin forme concrete, în timp ce în balet, aceasta se manifestă prin mișcare. Creatorii din ambele domenii utilizează elemente vizuale similare, cum ar fi spațiul, linia, forma bidimensională sau tridimensională, proporția, alinierea și simetria. Materialul în care creația lor prinde viață diferă; dintre toate materialele posibile, corpul uman este cel mai sensibil și expresiv.
 Baletul și artele vizuale împărtășesc aceleași aspirații și provocări, trăind prin forța de comunicare estetică a propriului lor conținut, plasat în forma sa ideală, în spațiul adecvat și la momentul potrivit. Această conferință scoate în evidență nu doar legăturile istorice dintre cele două domenii, ci și procesele creative comune care le unesc, subliniind universalitatea și temporalitatea expresiei artistice”.

Fişă biografică

Simona Noja-Nebyla (n. 9 martie 1968, Huedin, judeţul Cluj) a fost prim-balerină cu angajamente fixe la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg, Deutsche Oper Berlin și Wiener Staatsoper. Cariera ei de prim-balerină invitată se extinde la: Teatro Colón (Buenos Aires), Teatro Municipal de Santiago (Santiago de Chile), Ballet National de Cuba (Havana), Bolschoi Theater (Moscova), La Scala (Milano), Balletto dell’ Opera (Roma), Semper Oper (Dresda), Teatro San Carlo (Napoli), Royal Swedish Ballet (Stockholm), Finnish National Ballet (Helsinki), Stuttgarter Ballet, Frankfurter Ballet și Bayerische Staatsoper München.
Roluri clasice ca prim-balerină: Lacul lebedelor (7 versiuni), Don Quijote (3 versiuni), Giselle (2 versiuni), Frumoasa din Pădurea Adormită (2 versiuni), Coppélia (2 versiuni), Spărgătorul de nuci (4 versiuni), Casablanca, Carmen (2 versiuni), Cenușăreasa (2 versiuni), Pasărea de foc, La Bayadère (2 versiuni), La Fille mal gardée, Le Corsaire, Manon, Onegin, Paquita, Raymonda, Romeo și Julieta, Regina Zăpezii. Pe lângă rolurile principale din baletele clasice, a dansat rolurile principale în coregrafiile lui: F. Ashley, G. Balanchine, R. Barra, B. Bienert, J. Clifford, J. Cranko, N. Christe, B. Eifman, W. Forsythe, E. Gervasi, S. Gianetti, J. Mannes, J. Neumeier, R. Petit, H. Spoerli, R. Zanella.
Printre partenerii ei de scenă: Jukka Aromaa (New York City Ballet), Jean-Guillaume Bart (L’Opéra de Paris), Jérémie Belingard (L’Opéra de Paris), Roberto Bolle (Royal Ballet), Juan Boix (Leipziger Ballett, Alessio Carbone (L’Opéra de Paris), José Manuel Carreño (ABT), Manuel Legris (L’Opéra de Paris), Vladimir Malakhov (Berliner State Opera), Sebastian Marcovici (New York City Ballet), César Morales (Santiago de Chile), Massimo Murru (La Scala di Milano), Alejandro Parente (Teatro Colón), Giuseppe Picone (Teatro di San Carlo), Igor Yebra (Madrid), Igor Zelensky (Kirov Ballet).
A obținut următoarele premii și distincții: 1990: Medalia de argint la Concursul Internațional de Balet din Jackson, Mississippi, SUA; 2001: Premiul pentru „Cea mai bună dansatoare a anului 2001” din partea revistei  internaționale „Danza & Danza”, Italia; 2002: Ordinul Național „Steaua României“ în grad de Cavaler, România; 2008: „Das Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst I. Klasse”, Austria; 2012: Ordinul Național „Steaua României” în grad de Ofițer, România.
Funcții didactice și de conducere: 2000: Director artistic al companiei de balet Oleg Danovski, Constanța, România; 2002: Președintă a Fundației Culturale Simona Noja Cluj-Napoca, România (Fundația a împlinit 20 de ani de existență la 20 februarie 2022); 2006: Co-fondator al școlii private de balet și dans DANCEARTS, împreună cu Boris Nebyla, Viena, Austria; 2006-2010: Profesor la DANCEARTS: cursuri de balet, tehnică de pointes și repertoriu de balet; 2006-2019: Profesor & membru în juriu la festivaluri și concursuri: Grand Jeté Ballet Competition (Algarve), Festival do Brasil (Brasilia), Young Star Ballet Competition (Cluj-Napoca), Lecco Danza (Lecco), Young American Grand Prix (Paris, New York), RiminiSiDanza (Rimini), Taiwan Grand Prix (Taipei), Japan Grand Prix, NBA (Tokio), Salieri Danza (Verona), Festivalul ImPulsTanz (Viena), Prix de Lausanne etc.; 2009-2011: Consultant pentru departamentul de dans al Ministerului Culturii din Austria; 2010-2020: (Director executiv 2010-2019/Director 2019) Academia de Balet a Operei de Stat din Viena, Austria; 2012: Ambasador al proiectului „Cluj-Napoca 2021 – Capitală Europeană a Culturii”; 2015-2022: Inițiator & organizator al Festivalului European al Școlilor de Balet „Grand Assemblé” din Cluj-Napoca, România; 2017-2024: Co-fondator și co-director alături de Boris Nebyla al Concursului Internațional de Balet „European Ballet Grand Prix” din Viena, Austria; 2018: Doctorand la Universitatea „Babeș-Bolyai” (UBB), Cluj-Napoca, România; 2020-2022: inițiază și conduce proiectul-pilot „Noja-Nebyla STAGE Education”, la Viena, Austria, un laborator artistic și pedagogic pentru educația și mentoratul dansatorilor în tranziția dintre școală și viața profesională; Începând cu anul 2022: susține cursuri de măiestrie de balet și îndeplinește funcția de mentor, consultant și continuă activitatea de cercetare pentru a stabili arta baletului clasic ca disciplină academică; 2023: Obținerea titlului de doctor în Teatru și Artele Spectacolului la Universitatea „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca.
Foto
In the Middle… Somewhat Elevated, coregr. William Forsyth, Simona Noja si Yukka Aromaa, Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf. Foto: @ Jörg Mannes

Slingerland, coregr. William Forsythe, Simona Noja şi Giuseppe Picone, Wiener Staatsopernballett, Vienna. Foto: @Axel Zeininger

 

 



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 2.661 de abonați.

Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania