Revista Luceafărul: Anul XI, Nr. 11 (131), Noiembrie 2019
Editor: Agata, Botoșani, str. 1 Decembrie nr. 25
ISSN: 2065 – 4200 (ediţia online)
ISSN: ISSN 2067 – 2144 (formatul tipărit)
Director: Ion ISTRATE
Primit pentru publicare: 15 Nov. 2019
Autor: Cosmina Marcela OLTEAN, U.A.G.E – redactor șef adj., Revista Luceafărul
Publicat: 17 Nov. 2019
© Cosmina Marcela Oltean, © Revista Luceafărul
Editor: Ion ISTRATE
Opinii, recenzii pot fi trimise la adresa: ionvistrate[at]gmail.com sau editura[at]agata.ro
În perioada 8-9 noiembrie, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a găzduit conferința internațională „Expozițiile ca spații de contact artistic în perioada Războiului Rece” (Exhibitions as Sites of Artistic Contact during the Cold War). Conferința şi-a propus explorarea rolului expozițiilor de artă din timpul Războiului Rece (1958-1989) în stabilirea colaborărilor transnaționale dincolo de Cortina de Fier, dezvăluind complexitatea relațiilor dintre artă, societate și politică. Conferința nu a analizat doar diviziunea ideologică dintre „Est” și „Vest”, ci a examinat totodată micro și macro-istoriile vizuale prin perspectiva internaționalismului. Conferința a propus o înțelegere mai largă a artei est, central și sud-est europene, luând totodată în considerare rolul politicii internaționale, a curentelor de artă mondială și a instituțiilor locale în procesul decizional din sfera artistică, atât cea instituțională cât și cea neinstituționalizată.
Conferința a analizat expoziția ca mediu, ca spațiu de contact cultural și ca agent de diplomație culturală, ca spațiu ce facilitează schimbul de obiecte și gânduri, ca spațiu de întâlnire umană și ca spațiu deschis pentru formate curatoriale inovatoare și practici artistice alternative. Organizatorii și colaboratorii de la universități de arte din Iaşi, Bucureşti, Florența, Viena, Praga, St.Petersburg, Sofia, Bratislava, California şi nu numai, și-au propus să dezvăluie momentele semnificative de contact conflictual, strategic sau pașnic cu instituțiile și politica statului. Scopul lor a fost acela de a descrie modul în care rețelele formale și informale ale artiștilor, obiectelor și instituțiilor au contribuit la circulația, transferul, adaptarea și receptarea ideilor și practicilor artistice de ambele părți ale Cortinei de Fier.
Conferința organizată la Casa Balș din Iași, de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Centrul de Cercetare Estetică şi Artistică şi Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, proiect coordonat de către conf.univ.dr. Cristian Nae (UNAGE Iasi) şi Katalin Cseh-Varga (Akademie der Bildenden Kunste, Viena), s-a desfăşurat ca parte a proiectului de cercetare „Trecând granițele: Colaborări transnaționale și critică instituțională în expozițiile de artă din Estul Europei în perioada socialismului târziu (1964-1989)”, finanțat de CNCS-UEFISCDI prin programul PNCDI III. Proiectul, care a investigat dinamica receptării unor rețele artistice, a unor instituții de artă şi a unor practici expoziționale din interiorul şi din afara Cortinei de Fier, a avut ca scop principal producerea unei cartografii culturale a unor practici artistice din fosta Europă de Est, asocierea acestora cu forme de artă alternative şi experimentale, luând în considerare relațiile instituționale la nivel local, național şi transnațional, forma lor de organizare, schimbul cultural şi programele expoziționale şi curatoriale în care au fost prezente.
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania