Revista Luceafărul: Anul XII, Nr.11 (143), Noiembrie 2020
Editor: Agata, Botoșani, str. 1 Decembrie nr. 25
ISSN: 2065 – 4200 (ediţia online)
ISSN: 2067 – 2144 (formatul tipărit)
Director: Ion ISTRATE
Primit pentru publicare:12 Nov. 2020
Autor: Cosmina Marcela OLTEAN, redactor șef adj. Revista Luceafărul
Publicat: 13 Nov. 2020
© Cosmina Marcela Oltean, © Revista Luceafărul
Editor: Ion ISTRATE
Prima sesiune a tele-workshop-ului a avut loc pe 16 octombrie, prin intermediul platformei Microsoft Teams și s-a adresesat mai ales studenților din cadrul programului de studii în Fotografie și Artă Video de la Facultatea de Arte Vizuale și Design a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași.
Tele-workshop-ul „Political Bodies/Corpuri politice”, face parte din seria de evenimente organizate în această toamnă de Asociația Compania FaPt- Fabrica de Artă și Producție Teatrală, în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași și Galeria Aparte (spațiul de proiecte al Facultății de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași). Tele-workshop-ul a fost parte a proiectului cultural „UnderAct 2020 – Program de rezidenţe și mobilitate artistică”, susținut de Primăria Municipiului Iași prin intermediul Programului Anual de Finanțare Nerambursabilă destinat proiectelor culturale propuse de organizațiile nonguvernamentale din Municipiul Iași.
Programul „UnderAct” are ca scop îmbunătăţirea parcursului profesional al artiştilor, încurajarea inter/transdisciplinarității în artele contemporane, a mobilității artistice și a dialogului cultural. Programul se adresează artiștilor români și străini cărora li se oferă oportunitatea de a cunoaște mediul cultural ieșean, de a interacționa cu artiști locali și de a realiza producții artistice, workshop-uri, întâlniri de tip masterclass.
Political Bodies / Corpuri politice. (16 – 19 octombrie 2020) Concept
Relația dintre corpurile umane și imagini, în special imaginile fotografice, este veche și problematică. “Pentru a ieși din această dilemă, este util să ne imaginăm un corp uman fără nicio reprezentare vizuală. Sau o reprezentare fără corp. Dar nu putem scăpa de natura noastră fizică – încă. Dacă corpurile noastre se îmbolnăvesc, suntem bolnavi. Dacă avem un pașaport greșit, corpurile noastre sunt blocate în spatele granițelor și gardurilor. Protestatarii din Belarus se opun poliției cu trupurile lor. Dacă sunt bătuți sau arestați, violența se îndreaptă, de asemenea și în primul rând, împotriva corpurilor lor. Atunci când ne naștem, corpurile noastre sunt împărțite în genuri normative, bărbați, femei. Trebuie să trecem peste aceste discursuri ale puterii în relație cu corpul, o relație care este adesea similară cu cea dintre corpul uman și reprezentarea acestuia. La fel cum se dizolvă norma genurilor binare, încep să se deschidă și alte limite antropocentrice: noi, ca ființe umane, nu suntem atât de separați una de celălaltă, de animale, de mediu și de mașini (de exemplu, de inteligența artificială și cyborgs) așa cum ne-am dori să credem. Deci, despre ce corpuri vorbim în viitor și ce înseamnă asta pentru orice încercare de a fotografia aceste corpuri ori pe ale noastre?”, se preciza în discursul evenimentului.
Pe lângă susținerea acestui tele-workshop, artistul german Tobias Zielony a mai expus o serie de lucrări în cadrul platformei online Visiting Artists a website-ului Galeriei Aparte (aparte.arteiasi.ro). Participarea artistului Tobias Zielony a fost posibilă cu sprijinul Centrului Cultural German Iași și Goethe-Institut și a fost mediată de curatorul Cătălin Gheorghe (Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași și Vector Studio).
Note din biografia artistului
Tobias Zielony (născut în 1973 în Wuppertal, Germania) este cunoscut pentru reprezentările sale fotografice și filmice ale tinerilor și subculturilor, care – deși încorporate în comunități specifice – utilizează o abordare critică a fotografiei documentare. Fotografiile sale creează o distanțare între producția de imagine și documentar, având drept consecință o estetică unică și stabilind o relație cu narațiuni fictive. El este interesat să exploreze modul în care imaginile influențează și informează modelarea sinelui, precum și identitatea unei comunități. În 2009, Zielony a introdus în practica sa animația de tip stop-motion și imaginea dinamică. În 2015 a co-expus în Pavilionul Germaniei la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția, participând cu lucrarea The Citizen, o cooperare cu activiști refugiați din Germania și ziare și reviste din cinci orașe africane. A expus extensiv și internațional, realizând expoziții personale la, printre altele, MMK Zollamt din Frankfurt (2011); Camera Austria din Graz (2011); Philadelphia Museum of Art (2011); MAXXI Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo Rome (2012); Berlinische Galerie (2013); Muzeul Von der Heydt, Wuppertal (2017); și pregătind o viitoare retrospectivă la Museum Folkwang, Essen, Germania (2021). Lucrările sale au fost incluse în numeroase expoziții de grup, inclusiv a doua Bienală de la Montevideo (2014) și prima Bienală de la Riga (2018). A fost primul profesor invitat sub titulatura Peter și Irene Ludwig la Universitatea Maghiară de Arte Frumoase.
Cosmina Marcela OLTEAN
Drept de autor © 2009-2024 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania