Revista Luceafărul
  • Caută pe sit


Colecţia revistei

Anul 1

Anul 2

Anul 3

Anul 4

Anul 5

Anul 6

Fondat 2009 • ISSN 2065 - 4200 Anul 10 → 2018
Revista Luceafărul
Revista „LUCEAFĂRUL” este o publicaţie de cultură, educaţie şi atitudini destinată sufletului neamului românesc. Considerăm că omagierea marelui român Mihai Eminescu, fondator al spaţiului cultural românesc modern, este o provocare şi o datorie de onoare a fiecăruia dintre noi, căreia îi putem da curs în nenumărate feluri. Cu credinţă în misiunea noastră, încercăm să contribuim prin această revistă la crearea unor repere culturale autentice şi stabile.

James Cameron – o poveste de viaţă ca un scenariu de film

Primit pentru publicare: 30 apr. 2017
Autor: Cosmina Marcela OLTEAN, ITA II
Publicat: 1 mai 2017
Editor: Ion ISTRATE

 

 

James Cameron – o poveste de viaţă ca un scenariu de film

 

Născut în Kapuskasing, Ontario, Canada, pe 15 august 1954, James Francis Cameron s-a mutat în SUA în 1971, devenind în timp un regizor faimos şi extrem de exigent în acest domeniu. El mai este şi producător, editor, scenarist, dar şi inventator. Fiu al unui inginer, acesta s-a specializat în fizică la California State University, dar după absolvire devine şofer de camion pentru a-şi putea susţine ambiţia de a scrie scenarii.  A încetat a mai fi şofer de camion după ce a vizionat Star Wars IV – A New Hope (1977), pentru a intra în industria filmului.

Fan al poveştilor science-fiction în copilărie, Cameron a devenit unul dintre cei mai mari regizori vizionari de la Hollywood. Odată cu primul să film, Xenogenesis (1978), Cameron a primit un post la New World Pictures, companie condusă de regizorul Roger Corman. În 1980 şi-a făcut debutul regizoral şi scenaristic cu filmul Piranha 2: The Spawning. Inspirat de coşmarurile din timpul filmărilor din Italia, în 1984 a scris şi regizat The Terminator. Thriller-ul s-a bucurat de mare success. După acesta, au urmat filme science-fiction de succes precum Aliens (1986) şi  Terminator 2: Judgment Day (1991).

În 1990, Cameron şi-a deschis propria companie de producţii – Lightstorm Entertainment şi co-fondator al Companiei de efecte speciale Digital Domain. În 1991, a scris scenariul filmului Point Break, pe care l-a şi produs, film regizat de viitoarea sa soţie Kathryn Bigelow.
În 1997, Cameron a decis să facă un film despre un mare vas şi o mare bucată de gheaţă. Rezultatul a fost  Titanic. Filmul a fost cea mai costisitoare producţie la vremea respectivă şi a strâns peste 600 milioane de dolari în SUA, înregistrând un record la nominalizările Oscar: 14 nominalizari şi 11 statuete câştigate. În 2009 apare Avatar, filmul cu cele mai mari încasări ale tuturor timpurilor.

Cunoscut pentru devotamentul şi seriozitatea faţă de profesie, nu trebuie să ne uimească faptul că regizorul are acasă trei birouri. Dintr-un articol publicat în 1980 reieşea ca, la vremea aceea, la unul scria scenariul pentru The Terminator (1984), la un altul îl finisa pe cel de la Rambo II (1985), iar la al treilea scria Aliens (1986)

Contribuții cinematografice

După Titanic, Cameron și-a dedicat o parte din carieră producerii filmelor documentare, dar și dezvoltării sistemului digital tridimensional Fusion Camera System. Descris de un biograf ca jumătate om de știință și jumătate artist, Cameron a contribuit de asemenea și în ceea ce privește tehnologia filmării subacvatice și a vehiculelor controlate de la distanță.

James Cameron s-a remarcat și prin scrierea, regizarea, co-editarea și co-producerea a două dintre filmele cu cele mai mari încasări din istorie: Avatar și Titanic. Per total, eforturile sale regizorale au adus încasări de aproximativ 1,69 miliarde de dolari americani în America de Nord și 4,85 miliarde pe întreg mapamondul.

   Aspecte interesante din practica regizorală

  • Este stângaci. În Titanic el desenează portretul lui Rose. Imaginea este apoi întoarsă pentru a da impresia că e mâna dreaptă a lui Jack (Leonardo DiCaprio)
  • Multe dintre filmele sale au apa sau oceanul ca temă centrală.
  • Utilizează efectul slow motion în scenele intense pentru a le spori intensitatea.
  • Apelează adesea la compozitori precum Brad Fiedel sau James Horner pentru a creşte valoarea filmelor sale.
  • Liftul este adesea utilizat de multe dintre personajele sale, în momente de pericol crescut (Aliens, Terminator, Titanic, True Lies).
  • Este adeptul exploziilor, accidentelor şi a focurilor de armă.
  • Include adesea secvenţe în care un monitor video ia perspectiva camerei de filmat (de exemplu, vederea IR din The Terminator, vederile prin camerele de supraveghere din True Lies …) şi foloseşte aceasta perspectivă cel puţin o dată în fiecare film.
  • Cele mai importante filme ale sale au titlul format dintr-un singur cuvânt care este totodată şi subiectul temei centrale: (The) Terminator, (The) Abyss, Titanic, Aliens, Avatar.
  • În toate filmele sale, cel puţin un personaj ţipă la un moment dat: ’’Go! Go! Go!’’
  • Chiar dacă în viaţa de toate zilele este un om foarte amabil, pe platourile de filmare Cameron este foarte dur şi exigent, de unde şi porecla ’’Iron Jim’’.
  • Are tendinţa de a alege pentru roluri actori importanţi, dar bazându-se, întotdeauna, pe prestaţia lor din filmele mai puţin cunoscute.
  • A scris un scenariu pentru ’’Spider-Man’’ în 2002, dar a fost refuzat, în favoarea celui scris de Sam Raimi, pe motiv că versiunea sa ar fi fost prea violentă. Chiar şi aşa, ideea lui în ce priveşte pânza de păianjen organică a fost adoptată în filmul lui Raimi.
  • În afară de Paul W.S. Anderson, doar Cameron a mai scris şi regizat în acelaşi timp un film despre extratereştri.
  • Împreună cu Vince Pace a creat un nou sistem video HD, care a fost prima dată folosit în filmul Ghosts of the Abyss (2003)
  • În 2008 a primit o stea pe Walk of Faime din Canada.
  • Începând cu The Terminator, toate filmele sale au fost nominalizate sau au primit premiu pentru efecte speciale.

Combinând dragostea pentru ştiinţă şi tehnologie cu cea pentru mediul înconjurător, Cameron îşi îmbracă, începând din 2010, compania de producţii din California în panouri solare, şi speră ca ultima parte din Avatar sa fie primul film din istorie realizat în totalitate cu ajutorul energiei solare.

 

 

 



Abonare la articole via email

Introduceți adresa de email pentru a primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celor 36 de abonați

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2018 Revista Luceafărul. Toate drepturile rezervate.
Revista Luceafărul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.
Server virtual Romania

Statistici T5